Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Århundradets mysterium? LCD-problem.

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-15 20:56

Vem knäcker den här nöten först?

Har följande:
Ett stycke Intel Core Solo Mini Mac med dvi till VGA.
Ett stycke Thomson 32" LCD-TV (HD Ready).

Detta har hänt:
Har kört på dessa tvänne pjäser i fyra månader. Det har fungerat finemang. Har även testat att byta bildskärmsupplösning ett antal gånger. Det har fungerat bra också. MEN...
Idag när jag skulle byta upplösning på skärmen släcktes den ned med påföljande meddelande från tv:n "Ingen signal". Startade om datorn. Äpplet dök upp. Skärmen med "Startar Mac OS X" dök upp, men när findern ska braka lös blir det återigen svart och texten "Ingen signal" dyker upp.

Följande har gjorts:
Har testat att rensa inställningsminnet medelst start med alt+äpple+P+R intryckta. Funkade ej.
Har testat att koppla in Mini Macen via S-Video och ändra upplösningen till samma som förut. Men när jag startade om med VGA fick jag fortfarande samma resultat.

Detta undrar jag:
Är det fel på Minimacen, VGA-kabeln eller TV:n?
Har den felaktiga inställningen (som min tv uppenbarligen inte klarar) på något vis "låst sig" så fort man ansluter via VGA?
Vem är jag?

3 000 580 SEK till den som löser detta nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-15 22:24

Hmmm....problemet är löst, på ett underligt enkelt sätt.
Startade om i felsäkert läge (håll nere SHIFT tills indikatorn börjar röra på sig under äpplet), välj en upplösning som stöds av displayen och starta om…
Det sjuka i det hela är att jag inte fått blank skärm av den "felaktiga" upplösningen förr, samt att desktoppen då och då "blinkade fram" under några sekunder med den felaktiga inställningen. Ja, ja. Nu är det kirrat i alla fall.

1
Bevaka tråden