Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värt att uppgradera?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-15 20:16

Lite lösryckta tankar:

Sitter här med min MacBook Core Duo (första "utgåvan") och funderar på om jag ska uppgradera till en nyare modell. Grejen är att jag köpte mellanmodellen och har därför redan en 2GHz Core Duo, 1.25 GB ram och 80GB hd. Räknar med att kunna sälja den här för 6-7000 kr. Vill jag köpa den senaste MacBooken kostar det 8500 kr för minimodellen genom AppleStore HE UK.

I princip är enda skillnaden att jag får en C2D processor, garanti i ytterligare ett år och ett nytt batteri (inte mycket fel på det jag har nu dock). Andra alternativet är att köpa mellanmodellen igen som går för 9500 och ger mig ovanstående fördelar plus en lite snabbare processor och en lite större HD.

Frågan är, tror ni det är värt att byta upp sig för 1500-2500 kr till en i princip likvärdig dator? Huvudargumentet för för min del är nog garantin (har använt den två gånger på mindre än ett år redan), köper jag ny garanti för den datorn jag har nu kostar det ~3000 kr vilket är i princip samma som en ny dator. Dessutom, köper jag en ny dator "ökar" andrahandsvärdet lite och jag kan förhoppningsvis då göra om den här proceduren nästa år

Vad tror ni? Är det ett meningslöst byte? Behöver jag ens garantin längre? Datorn har fungerat felfritt i ett halvår nu så jag kanske kan behålla den här datorn ytterligare ett år?

I mina ögon är det helt meningslöst. Du tappar dessutom dvd-brännare eftersom minsta MacBook bara har combo-drive.

Meningslöst in my opinion sorry!

Mer eller mindre meningslöst, ja.

Prestandaskillnad mellan Core Duo och Core2 Duo:
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2808&p=6

Om du får så mycket för din gamla dator att mellanskillnaden bara blir 1500kr skulle jag nog göra bytet. Tänk vad ett garantifall eller ett nytt batteri kostar. Tänk också på den härliga känslan av en ny dator. Men det kanske bara är jag...

Ursprungligen av Björnström:

Tänk också på den härliga känslan av en ny dator..

Visst är det en härlig känsla men i princip kommer han inte märka nån skillnad i användning. Den ser likadan ut, är nån procent snabbare vilket i en del användande ger nån sekund snabbare här och där men inte nån ökad fartkänsla i vanligt användande.

Nej att köpa ny känns meningslöst.

Hur mycket är "nykänslan", 10% snabbare dator, 6 månaders slitage och 6 månader garanti värd i kronor för er?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-15 22:23

Tja, det är ju dels det att det blir en ny dator, även om den är likadan, men det är framförallt garantin. Känslan att gå in i en riktig Applebutik (Apple Store) och få datorn fixad inom 12 timmar helt utan att man betalar en krona är värd lite (aningen motsägningsfullt, jag vet ). Vill jag ha det efter den förste juli kostar det 1500 kr per år, då är min tanke att jag kan få en ny dator utan diverse smårepor, marginellt snabbare, nytt batteri och garantin i ett år för samma pris.

Uppgraderingen ger ju ingen större prestandaskillnad, dock hade jag helt glömt att minstingen inte har dvdbrännare, men skulle jag göra det blir det nog en ny mellanmodell så jag får en 40GB större HD. Dessutom är det ju andrahandsvärdet om ett år som gäller. Om jag vill uppgradera om ett år till en MacBook Pro kommer jag troligen få ut mer av att köpa en ny dator och sälja den om ett år än att behålla den jag har nu och sälja den när den är två år gammal.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-17 03:48

lägg pengarna på mer ram istället, det kommer du märka betydligt mer

Jag skulle lugnt byta, när det handlar om så lite pengar för så mycket så finns det inget som talar för att strunta i tillfället som ges. Det där är pengar som bara försvinner på smågrejer ändå... (tex öl och snus)

1
Bevaka tråden