Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FTP-Server för OSX-Server

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-23 12:00

Rubriken tror jag säger sig själv: vi letar efter en FTP-Server för OSX-Server. Den inbyggda är som jag fattat det lite meckig att få och fungera som man vill med grupper och användare. Förslag?

Vad vi tittat på är bl.a. Rumpus och CrushFTP.

Vad säger ni? Funktioner kontra kostnader? Finns andra alternativ?

Det hela kommer rulla på en OSX 10.4.x server.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-04-23 12:18

Vad säger du om Pure-FTPd, vsftpd?

Pure-FTPd Manager och du har en FTP på 5 minuter.
Fungerar förvånansvärt bra om du ska ha en enkel ftpserver.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-04-23 14:11

Sen beror det ju alldeles på vad man vill göra med ftp-servern. Vi kör med den inbyggda, och det funkar för våra behov. D.v.s. alla ftp-användare har en hemkatalog i ftp-rooten som de är låsa till.

Däremot har jag precis fått problem när jag vill göra ett undantag från de ordinarie rutinerna med en specifik användare.

Det är möjligt att det finns någon bra lösning på det som jag inte känner till. Jag har startat en tråd om det problemet, så vi får se vad som händer...

Med en annan serverprogramvara så slipper du "skita" ner systemet med en massa användare som bara ska ha ftpaccess. Du skiljer på ftpanvändare och systemetsanvändare.
OS X FTP server har jag aldrig blivit speciellt bra kompis med.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2007-05-15 20:31

Ett par företag jag har kontakt med kör rumpus och är riktigt nöjda. De gillar att det finns både möjligheter för webftp och vanligftp. Samt väldigt enkelt att administrera

Vi kör PureFTPd på våra burkar och är nöjda

1
Bevaka tråden