Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Brännare i Powermac G5'or! (?)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-07 13:03

Tjena hej!

Kan man byta brännaren i en G5'a lite huxflux? eller måste det vara speciella dvd brännare a'la "superdrive" (va det nu betyder...)

Jag har på sistånde upptäckt att brännaren i en av mina G5'or inte vill, eller rättare sagt misslyckas med bränningar 4ggr av 10 och det börjar bli väldigt frustrerande!
Får upp ett felmeddelande (0x8002006e) och det känns rätt korkat att informationen inte finns på apple support sida vad just den kombinationen betyder.

Skivorna jag uteslutet använder är Verbatim dvd-r som är "certifierade" för 16X.
Ganska säker på att brännaren inte klarar av att bränna 16ggr men jag bränner nästan alltid i 12ggr. Men som sagt, den misslyckas 4 av 10 gånger och det är rätt surt!

-Någon som vet vad felmeddelandet betyder?
-Kan jag köpa en ny "pioneer" och allt kommer fungera klockrent eller är det nått speciellt med g5'orna?

Med vänliga hälsningar,

Kenneth M

Det är en helt vanlig CD eller DVD brännare med IDE anslutning - däremot krävs vissa modeller för att du ska kunna använda iDVD exempelvis. Tror säkert det finns någon smart person som vet vilka Pioneer-modeller som används här.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-05-07 13:33

http://patchburn.de/ brukar fixa det hela.

Det finns redan en massa trådar om detta. Här är ett par av dem:
http://www.99.se/power-macintosh-mac-pro/212813-braennare-till-min-power-mac-g5.html
http://www.99.se/power-macintosh-mac-pro/101390-byta-dvd-i-pm-2x2-g5.html

De flesta brännare fungerar - men några kanske kräver att du installerar PatchBurn. Jag har bytt brännare i många PowerMac G4 och G5, och har aldrig hittills behövt PatchBurn.

Just nu har jag en Pioneer DVR-111 i min PowerMac G5.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-07 16:03

Tyckte jag gick tillbaka flera månader för att se om någon hade ställt samma fråga! Tillfälligt "blindhet" med andra ord...

Tack för svaren!

Finns ingen som kan svara på vad det kryptiska felmeddelandet betyder?
Liknar felmeddelandena man fick på Sonic Solutions Dvd Creator och Senaristen men hos dem kunde man åtminstånde söka på meddelandet för att få fram svaret.

Kanske även borde nämna att jag bränner uteslutet med OSx inbyggda brännar "program" - Kanske är den som inte är så jättebra...

Hur som helst så lutar det åt ett inköp av ett par DVR-111'or så jag slipper dessa problem i framtiden!

Tackar än en gång för svaren! Tack!

Med vänliga hälsningar,

Kenneth M

Patchburn behövs i princip inte med OS 10.4 och senare. Bara att slänga in internt eller externt via FW (och USB om någon nu skulle vilja det) och köra på. Även med Apples egna program. Men det är som vanligt säkrast att hålla sig till välkända märken som Pioneer, NEC osv. Har själv en Pioneer DVR111i extern låda.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-15 17:24

Okej... 111'orna finns tydligen inte längre så jag ringde macoteket och bad dom buda över en 112. Hade ett svagt minne av att man var tvungen att ta bort "flärpen" på fronten men jag va lite osäker. Sökte på forumet och fick svaret: Ja, annars fastnar den!

Nu efter sisådär 10-15 minuter KRIG med brännaren så kan jag säga att brännaren vann kriget. Har så ont i mina fingrar nu. Får helt enkelt inte av fronten på den. Tittade på den gamla brännaren och provade och det gick hur smidigt som helst! 4 st små flärpar som ska tryckas in och du får bort fronten. 112 däremot... 4 flärpar och 2 horisontella som inte vill rubba... Pioneer blivit mac "hatare"?

Nån som har lyckats installera en 112?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-15 17:33

Glöm ovanstående...Koppla in den snabbt till en sketen pc och fick upp luckan och allt verkar ha löst sig! Uppdaterar tråden när/om jag får igång G5'an med 112!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-15 18:24

112 Fungerar hur bra som helst!

112 fungerar kalas bra! Den fungerar under 10.4.7 (som jag använder) och lär även göra det under 10.4.9!
Har bränt 4st fullproppade dvd5or och en 9'a med Apples inbyggda program.
Den fungerar även i Dvd studio pro!

Kort och gott: Den funkar! heh..

1
Bevaka tråden