Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför käkas allt minne? [OBS! Stor bild!]

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Min MacBook Pro är seg som attans trots att jag har CD 2.0 Ghz ocg 2gig ram.
Kikade i aktivitetshanteraren och blev förvånad när jag såg det här (se bifogad bild).
Någon som har nån ide om hur man undviker att få minnet uppslukat hela tiden, händer flera gånger per dag så att jag måste reboota?

Tack på förhand!

//Jockek

Jag har haft samma problem med en iBook faktiskt, då berodde det på programmet Imagebrowser från Canon som aldrig gav tillbaka minnet när det avslutades.

På min MacBook Pro räcker det att avsluta programmen så får jag tillbaka minnet igen.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2007-05-08 11:00

Hmm, jag tycker inte det verkar vara nåt konstigt. Vad det står kolumnen "virtual memory" behöver du inte bry dig om. Som jag ser det så har du ca 132 + 712 MB ledigt. Borde inte vara nåt problem.

/Niclas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-08 14:43

Nej jag ser inte heller något fel där.

Något som segar ner en hel del är antagligen att du har Rosetta igång konstant eftersom "Microsoft AU Daemon" alltid är på. Detta program är bara till för att uppdatera Office automatiskt, så det kan du avsluta (och i stället uppdatera manuellt när du läser om att uppdateringar har kommit). Ta även bort programmet ur startobjekten så att det inte startar automatiskt.

Kolla sedan om det finns fler PowerPC-processer igång och avsluta dem (uppdatera de som du behöver till Universal om det går och du fortfarande vill ha dem). Om du vill att din dator ska gå i ordentlig hastighet, bör det bara finnas "Intel".

Du kan också sortera listan på "% CPU" för att se vilka processer som tar upp mest av processorn. Kanske är det någon som du inte behöver som tar upp onödigt mycket. Eller så kanske någon är felaktig och "går upp i varv". Avsluta dessa i så fall och se till att ingen av dem är valda som startobjekt.

Är du osäker på vad en process gör? Sök på dess namn på Google eller 99mac - det finns nästan alltid en förklaring någonstans redan.
WindowServer och kernel_task kan jag säga redan nu är nödvändiga och ej får avslutas. pmTool är något som själva Aktivitetskontroll använder sig av för tillfället bara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-08 15:42

Det ser ut som om du kör Azureus. (SWT i listan). Det är ju ett Javaprogram och brukar slöa ner datorn makalöst mycket ibland. Kommer inte ihåg exakt varför, om det var en minnesfråga eller ej. Laddar man ner uppåt tio filer samtidigt och ställer uppladdningshastigheten lite för högt kan du få fina badbollar på en halvminut eller mer.

Ibland ligger processen SWT kvar trots att man avslutat Azureus. Testa att döda den.

  • Medlem
  • 2007-05-08 22:32

Office paketet segade ner min MacBook som precis som din är utrustad med 2GB RAM. Något enormt. Precis som Rajje säger döda "Microsoft AU Daemon". I övrigt så är det ju så att det fria minnet faktiskt är det "gröna" fältet + det "blå" fältet. Således Free + Inactive. Om du verkligen hade ett minnesproblem så skulle de se det genom att "Page in/outs" och framför allt Out ökade hela tiden. Det innebär att man pagar minnessidor mellan disk och RAM frekvent. Men den bilden du uppvisar påvisar inga sådan situation. Sedan är det så att inactive memory ibland kan få systemet att lagga när man behöver det till något annat. Ett tips är att testa programmet iFreemem som jag använder mig utav rätt frekvent.

Mvh
/Ulf H

  • Medlem
  • 2007-05-08 22:36

Glömde ju länken till http://www.activata.co.uk/products/ifreemem.html

Mvh
/Ulf H

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-09 06:07

Hmmm. Undrar om man kan få $8 för mitt program också??? Det gör väl ungefär samma sak, fast utan GUIet?

http://www.99.se/780072-post14.html

Ursprungligen av pesc:

Hmmm. Undrar om man kan få $8 för mitt program också??? Det gör väl ungefär samma sak, fast utan GUIet?

http://www.99.se/780072-post14.html

Förutom att det programmet tränger undan cache (som finns där för att snabba upp) så tränger det undan inaktiva program till swap-minnet på hårddisken. Om man sedan försöker använda ett program som har hamnat i swap-filen så tar det en stund innan datorn har läst in det i minnet igen (lite som när man har suttit med stora filer i Photoshop och sen vill kolla sin mail). Den enda riktiga lösningen för att få mer ledigt minne är att döda alla onödiga program och sen låta operativsystemet frigöra och återanvända det minnet efter behag.

Ursprungligen av pesc:

Hmmm. Undrar om man kan få $8 för mitt program också??? Det gör väl ungefär samma sak, fast utan GUIet?

http://www.99.se/780072-post14.html

Haha! Men det värsta är att iFreeMem tydligen inte är ett skämt.

Arbetsminne är snabbt, därför är det bra att ha så mycket minne som möjligt använt. Ledigt minne är minne du inte använder och därför värdelöst minne. Ju mer du har i minnet, desto snabbare kommer det att gå. Därför strävar minneshanteringen i Mac OS X att du alltid ska ha så mycket minne som möjligt använt.

Minnet nya processer kan använda tas sedan från både det lediga och det inaktiva minnet. Inaktivt minne är minne som har använts men som inte används längre. Om det skulle behövas igen finns det kvar och därigenom går det ännu snabbare än att man skulle behöva läsa in det i minnet igen. Du har därför ungefär 850 MB minne som nya processer kan använda, vilket borde vara helt i sin ordning.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-05-15 04:44

Jag tycker att det ser ut som att du har massor med minne ledigt så jag förstår inte riktigt problemet, minne är ju till för att användas, men allt ditt minne används ju inte för applikationer. Hur mycket virtuellt minne som används är ju rätt ointressant.

Om datorn känns seg antar jag att det beror på att det trots allt försigår en del swappande och laptopdiskar är ju inte jättesnabba. Annars vet jag inte.

  • Medlem
  • 2007-05-15 17:22

"Haha! Men det värsta är att iFreeMem tydligen inte är ett skämt."

Nej, det är faktiskt inget skämt. Till skillnad från C-koden ovan , som jag själv använt mig utav eller genom att ställa sig i rooten och göra ls -ltR för att lista alla filer i samtliga underkatalogen vilket cachar filerna i minnet och frigör inaktivt minne så verkar FreeMem göra något mer. För åtminstonde på min MacBook kan jag uppleva stor skillnad efter att ha FreeMem jämfört standardmetoden att tvinga malloc eller filcachen att sabba all cache.

Placedo eller icke men jag ser stor skillnad om jag hamnar i sega ner läge efter att ha kört Freemem och det är gött att slippa boota om.

Mvh
/Ulf H

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-15 23:42
Ursprungligen av Ulf H:

...genom att ställa sig i rooten och göra ls -ltR för att lista alla filer i samtliga underkatalogen vilket cachar filerna i minnet och frigör inaktivt minne...

Nä, ls varken öppnar, läser eller cachar filerna den listar. Det där kommandot drar inte mycket minne (men tar en himla tid att köra om man har många filer) så du lär inte få mycket ledigt minne då ls-processen är slut.

1
Bevaka tråden