Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Motsvarar Textredigeraren PC:ns Notepad?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-05-15 16:53

Hej!

Jag undrar om om jag kan använda Textredigeraren i macen på samma sätt som Notepaden i PC:n... vad jag vill åt är att copy-paste'a text via notepaden för att få bort eventuella bakomliggande koder.

Tacksam för svar.

Ja, fast Textredigeraren kan även mycket mer om du så vill. Gå in i Format-menyn och välj att visa som vanlig text så ska det fungera som du tänkt.

  • Medlem
  • 2007-05-15 17:22

Tack, Marcus! Jag är så tekniskt okunnig att jag nästan skäms... Mina frågor är så banala jmf med resten av forumen. En snabb fråga till... jag vill kunna förstora storleken på t.ex. en pdf-fil med snabbkommando. Hur gör jag det?

Använder du Förhandsvisning gör du det med äpple + samt äpple -.

  • Medlem
  • 2007-05-15 17:37

JA! Du är en pärla.

  • Medlem
  • 2007-05-15 19:29

Oj, ännu en grej! Kan Textredigeraren räkna ord eller tecken? Jag hittar inget men jag är säker på att ni därute sitter inne med svaret...

Är inte säker på att du kan göra detta med Textredigeraren.

Du kan däremot ladda ner TextWrangler gratis, där finns funktion för att räkna både ord och tecken. (Tryck på Kringla+I, eller Get Info i View-menyn med dokumentet öppet)

Ladda ner här: http://www.barebones.com/products/textwrangler/

  • Medlem
  • 2007-05-15 19:47

Tack för tipset! Men du får ursäkta följande korkade fråga. Är TextWrangler verkligen en fil? Inte ett program? Det meddelandet får jag iaf.

Det är ju en fil du laddar ner (TextWrangler_2.2.1.dmg). Denna öppnar du sen med ett dubbelklick. Sen drar du programet som finns där i till din Programmapp.

Därefter kan du dra en genväg till Docken (ikonerna längst ner på skärmen) eller starta programmet medelst dubbelklick.

  • Medlem
  • 2007-05-15 20:10

Åh, tack. Ursäkta min idioti...

Frågar man inte så lär man sig aldrig

Finns faktiskt en liten plugin till Texthanteraren som fixar ordräknar biten åt en..
Och den är gratis. Kruxet är att jag kommer inte ihåg vad den heter =(.
men det finns

  • Medlem
  • Neverland
  • 2007-05-15 22:15

Inte en plugin, men den funkar bra: Släpp en fil på Word Counter så räknar den både tecken och ord.

mer info

Glöm inte att macen har lite småcool grejer för sig med Textutdrag. Markera en text på en Websida, håll nere knappen och dra iväg texten ut på skrivbordet. Vips så blir det en ikon med en text man kanske kommer återvinna ofta. Denna kan du sedan dra tag i och släppa på lämpligt ställe i ditt ordbehandlingsprogram.
Utdraget konverteras till text automagiskt om jag inte har fel, du slipper gå omvägen via Texthanteraren, markera, välja gör om till plain-text...

Du kan även ta tag i den lilla ikonen som visas i url-fönstret i webläsaren "99" här på 99.se. Släpp på skrivbordet och du har sparat länken...

Ursprungligen av Goflorp:

Glöm inte att macen har lite småcool grejer för sig med Textutdrag. Markera en text på en Websida, håll nere knappen och dra iväg texten ut på skrivbordet. Vips så blir det en ikon med en text man kanske kommer återvinna ofta. Denna kan du sedan dra tag i och släppa på lämpligt ställe i ditt ordbehandlingsprogram.
Utdraget konverteras till text automagiskt om jag inte har fel, du slipper gå omvägen via Texthanteraren, markera, välja gör om till plain-text...

Det där med Textutdrag hade jag faktiskt inte den blekaste aning om! Tack för det utmärkta tipset!

  • Oregistrerad
  • 2007-06-16 22:19
Ursprungligen av Goflorp:

Glöm inte att macen har lite småcool grejer för sig med Textutdrag. Markera en text på en Websida, håll nere knappen och dra iväg texten ut på skrivbordet. Vips så blir det en ikon med en text man kanske kommer återvinna ofta. Denna kan du sedan dra tag i och släppa på lämpligt ställe i ditt ordbehandlingsprogram.
Utdraget konverteras till text automagiskt om jag inte har fel, du slipper gå omvägen via Texthanteraren, markera, välja gör om till plain-text...

Du kan även ta tag i den lilla ikonen som visas i url-fönstret i webläsaren "99" här på 99.se. Släpp på skrivbordet och du har sparat länken...

Man kan skippa skrivbordet. Markera och klicka för att dra loss texten, men släpp inte musen och kommando-tabba till Textredigeraren och släpp texten (eller bilden) där.

Textutdrag är grymt. Man kan ha en hel mapp med utdrag som ligger där tills det behövs. Juridiska fraser, hela adresser etc.

En annan snygg grej är bildutdrag. Klicka och håll nere vänsterknappen över en bild på nätet, vänta nån sekund, dra till skrivbordet (eller t ex Mail) ...

Ett annat bra tips är att använda hitta.se ihop med adressboken.
När du får upp en adress ser du "Spara Tipsa Skriv ut". Välj Spara, nytt tomt fönster öppnas, adressboken startas och "1 nytt kort tillagt". Himla smidigt.
Du får någon .vcd - fil på skrivbordet (vCard)
Syncar du sedan adressboken med din mobil... har du alltid en grymt bra telefonbok i luren - och datorn

Känner att här kan vi nog hålla på

Skulle vilja påstå att textredigeraren är mer lik wordpad i windows än notepad.

Mvh Daniel

1
Bevaka tråden