Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tre nya Apple reklamfilmer

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple har släppt tre nya reklamfilmer kallade "Choose A Vista", "Genius", och "Party Is Over". Dom retas med Microsoft Vista och Windows-användare i allmänhet som vanligt.

Frågan är om det fungerar - köper folk en Mac efter att ha sett filmerna?

Kommentera: Kul eller bara fånigt?

http://www.apple.com/getamac/ads/

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-08 09:08

Svaret på din fråga är faktiskt: Ja!
Jag har lyckats få 2 brittiska bekanta att köpa mac efter jag länkade dessa filmer! (Har även predikat om att allt är så j*vla smidigt på mac!)

Tycker dom är otroligt roliga, och de flesta verkar hålla med om det!

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-05-08 09:09

det börjar bli fånigt, men man kanske uppmärksamar windows användare att det finns annat alternativ det är kanske det de vill säga?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-05-08 09:29

Det kanske appelerar till en del, men många pc-användare som är lite mer bevandrade tycker nog att det är tramsigt och överdrivet. Jag har hört rätt många som tycker illa om översittarattityden i de där reklamfilmerna.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-08 09:29

Visst är de roliga, men som bekant ska man inte kasta sten när man sitter i glashus. Efter att ha tillbringat lite tid här på 99.se så har jag blivit varse om att även maccarna har sina små bekymmer. Men det handlar väl lite om en livsstil och var de olika företagen har sin huvudsakliga målgrupp. Apple vill vara hippa, trendiga och ungdomliga? (Det är ju därför som jag switchat - extremt tidig 40-års kris )

Microsoft har istället ingen specifik kundkrets utan lever på sin storlek och har ändå inget för att "basha" konkurrenterna. Säga vad man vill om windows, men valmöjligheterna är oändliga. Något som man inte kan säga om Apple - även om de hävdar att man kan konfigurera sin nya mac på miljontals olika sätt (men ändå inte).

  • Medlem
  • 2007-05-08 09:37

Det måste anses som väldigt lyckat om man lyckas lägga upp reklam för sig själv på sin egen hemsidan och ändå lyckas få folk att leta sig fram till reklamen. Samtidigt som fler och fler människor blir skeptiska mot traditionell reklam, sätter upp "ingen reklam, tack" skyltar på sina dörrar och byter kanal på TVn såfort det blir reklam m.m.

Ursprungligen av ihks:

Det måste anses som väldigt lyckat om man lyckas lägga upp reklam för sig själv på sin egen hemsidan och ändå lyckas få folk att leta sig fram till reklamen. Samtidigt som fler och fler människor blir skeptiska mot traditionell reklam, sätter upp "ingen reklam, tack" skyltar på sina dörrar och byter kanal på TVn såfort det blir reklam m.m.

hade reklamerna gått på tv och min flickvän hade suttit där hade hon zappat bort det direkt. Det är väl inte så konstigt att vi som går med apple-vimpeln går in på deras hemsida för såna här saker?

Skulle jag vara intresserad av någon viss bil skull jag nog nästan garanterat gå in på youtube och söka upp filmer och reklam även för den.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-15 06:52
Ursprungligen av ihks:

Det måste anses som väldigt lyckat om man lyckas lägga upp reklam för sig själv på sin egen hemsidan och ändå lyckas få folk att leta sig fram till reklamen. Samtidigt som fler och fler människor blir skeptiska mot traditionell reklam, sätter upp "ingen reklam, tack" skyltar på sina dörrar och byter kanal på TVn såfort det blir reklam m.m.

Har jag missat nått? Reklamen går ju på TV.

De flesta företag lägger upp sina reklamfilmer på sina hemsidor.

De finns en sida som heter reklamfeber.se på internet så det måste ju finnas nått intresse för reklam eller hur?

Är det inte lite farligt av Apple att göra dessa reklamfilmer? De pushar ju hårt för att PC är bra till kontorsarbete och Mac är bra till kreativa saker så som musik och foto. Skrämmer man inte bort en hel massa potentiella företagskunder? En Mac funkar ju i de flesta sammanhang minst lika bra till orbehandling och kalkylblad som en PC.

På företaget där jag jobbar kör betydligt mer Mac än PC, och det är till standard-kontors-sysslor för det mesta. Gissar att jag har tur. Det har varit Mac som har gällt från dag 1 på det här stället.

Men om man som IT-inköpare skulle försöka få ett PC-baserat företag att svänga över till Mac för att till exempel slippa bekymra sig för virus och trojaner så tror jag inte att Apples reklamfilmer kommer att övertyga ledningen om att Mac är ett fullgott alternativ. Snarare tvärtom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-08 11:23

Jag börjar tycka att konceptet är uttjatat. Visst, ett par filmer som tråkar "de andra" i början av en kampanj för att få upp ögonen på folk är väl okej, särskilt om man slår ur underläge. Men jag vet inte... de äpplen jag känner har inte switchat för att jag har gnällt på Windows, utan för att jag har talat väl om Macen.

Apples reklamer är oftast skitsnygga, men är långt ifrån tilläckligt ödmjuka för min smak.

Tycker det är kul med reklamer som vågar vara lite dryga mot konkurrenterna på ett humoristiskt sett. Om Microsoft lyckades göra en skoj parodi på apple skulle jag uppskatta det lika mycket, så länge det är kul liksom. Jag tar inte reklam på så stort allvar, det är ju trots allt reklam.

jag tycker dom är helt underbara.

tror inte att de är skapta för att vara nånting annat än småskojjiga, och här utnyttjar apple sin roll som underdog på ett helt excellent sätt! när man promotar sin egen "förträfflighet" samtidigt som man driver med microsoft.
vill man ha information om produkterna dessa filmer "ska sälja" är det nog rätt givet att man kollar upp faktan själv. man får ju en hel del köpargument i filmerna, det är nog brukligt att kolla upp dessas grund innan man springer till en apple store, eller?

jag brukar titta på dom i rent underhållningssyfte!

Huruvida man tycker de är bra eller dåliga kan alltid diskuteras. För min del tycker jag de är bra och ibland riktigt riktigt roliga.

Dom gör filmerna med humor så det där med översitteri håller jag defintivt inte med om. Det är reklamfilmer, för egen del tror jag inte blindt på all reklam jag ser.

Utjatat, tror vi kan tänkas tycka det men nej de är inte utjatade - det är en poäng med reklam att publiken ska känna igen sig, detta skapar trygghet. -Titta på ICA reklamen (den börjar kanske bli tjatig efter hur många år?) Eller Försäkringsbolaget - ja det finns fler liknande - så nej dessa är inte uttjatade, iallafall inte än.

  • Medlem
  • 2007-05-08 21:28

Lite uttjatat koncept som först var roligt men som nu bara känns billigt. Man ser inte Microsoft trash talka Apple, och att fortsätta med sånna här reklamer får mig bara att minnas att Microsoft är så mycket större och äger mycket större del av marknaden.

Apple är ett bra företag med bra produkter, men de här reklamerna är pasé.

Ursprungligen av jabe:

Man ser inte Microsoft trash talka Apple, och att fortsätta med sånna här reklamer får mig bara att minnas att Microsoft är så mycket större och äger mycket större del av marknaden.

Hahahaha! Året citat 2007!!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-09 10:32

HAHAHAHA jabe, hört talas om mannen Steve B.?

Ja Steve B. trashar Apple och detta helt utan humor.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-09 11:00

Haha, den nya "Choose a Vista" var ju riktigt bra! Träffande.

Genius var bara märklig. :|

Nu ska vi se.. det finns väl 16 olika vista att köpa va?

VHB, VHP, VB, VU (4)
32-bit, 64-bit (4x2=8)
Uppgradering, fullversion (8x2=16)

Nu har jag inte räknat med Engelsk/Svensk version eller OEM.

Det var väl bara en tidsfråga innan "Choose a Vista" kom.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-15 06:55

Jag tycker reklamerna är för snälla egentligen.

Man kan vara mycket hårdare mot Microsoft.

www.showusthecode.com

1
Bevaka tråden