Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öka prestanda med RAID 0/1/5 i Power Macintosh G5

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tillhör en av dom som köpte en sprillans ny G5 dual core 2,0 straxt innan macpro kom. Inte så kul, men vad göra. Jag använder mest Photoshop och lightroom.

Jag känner inte för att betala för en macpro just nu, dom är så dyra.
Vad kan jag göra för att maximera datorns prestanda? På macoteket tycker dom att jag ska köpa 2 stora hårdiskar och köra dom som/i raid. Som ni kanske förstår är jag helt grön på såna här saker och kör med sakerna rakt ur kartongen så att säga. Jag har 6,5 gig ram dock så det borde ju räcka.

  • Avstängd
  • International user
  • 2007-05-14 23:00

Tja Micke!

Vafals! Din burk är ju inte långsam....

Men jag tycker att det låter som en bra idé att köra raid, det är nog inte så mycke annat du kan göra, ram-minnet finns ju där och processorn. Så det är nog diskarna det hänger på. Det jag tycker att du skall prova är att installera ett system på din externa FW80 disk och boota från den och se om det blir någon skillnad, det borde det bli.

Sedan så tycker jag att du skall investera i senaste verisionen av PS, det är skillnad i hur snabb den är både på PPC och intel maskiner.

Sedan kanske en fräsh installation av systemet och lite rensning bland projekten på datorn skulle göra underverk.

/Mattias

Ok. Tänk på att jag är trög på det här.....
Ska jag instalera allting på min externa hd och köra raid?
Eller föra över grejerna under tiden jag fixar raid diskarna och sen köra från dom nya?
Vad ska jag köra för nya Hd?
Funerar på barracuda 750 gigs 7200 rpm, vad tror du om dom?
Jo Jag funderar på ps3 men fan vad dyr upgraderingen är!
Kul att du svarade!

Ok!
Tänk på att jag är trög på detta nu, tålamod är en dygd.
Menar du att det är 2 alternativ.
1.Raida burken
2 Kör från Fw disken
3 Ha grejerna på fw:n under tiden jag raidar burken

det var visst 3..

Om jag raidar burken, är filerna dubblerade då så att om ena pajar så finns dom kvar på andra? misstänker att så ej är fallet.

Ang ps3, DYRT! Men klar vill ha faktor.

En fråga till, passar på: Lämpliga hds för raidning. Segate barracuda 750 gigs 7200rpm är det något att ha? Blir det snabbare med stora hd än tex 2 st 500gigs?

Otroligt tacksam för svar.

Allt är inte hårdvara. Kanske att du kan kolla över arbetsflödet för att få "mer gjort" totalt sett? Om du är fotograf kan det ju finnas fiffiga automatiseringsfunktioner för överföringar, konverteringar, justeringar etc som kan göra en del jobb medan du fikar - och på så sätt få bättre snurr. Ställ relevanta frågor i Digitalfotoforumet etc så finns det säkert folk som kan ge tips.

Innan du "raidar" - läs på vad det innebär i fråga om datasäkerhet vs snabbhet. Sök på forumet eller Wikipedia.

RAID med två diskar
En Power Macintosh G5 har bara två diskplatser normalt sett vilket ställer till det lite eftersom möjligheterna till RAID blir begränsade till två typer: RAID-0 (stripe) och RAID-1 (mirror). Eftersom du prioriterar prestanda ska vi fokusera på RAID-0 i detta fall.

RAID-0 innebär att informationen sprids över två diskar och prestanda ökar rejält eftersom informationen läses och skrives från båda diskarna. Pajar en disk är allt borta.

Beskrivning: "Since a RAID array has many drives in it, an opportunity presents itself to improve performance by using the hardware in all these drives in parallel. For example, if we need to read a large file, instead of pulling it all from a single hard disk, it is much faster to chop it up into pieces, store some of the pieces on each of the drives in an array, and then use all the disks to read back the file when needed. This technique is called striping"

Lösning: Köp två Seagate Barracuda ES 750GB á 2965kr inkl moms från Webhallen:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=67760

Starta från en extern FW hårddisk och kör skivverktyget. Skapa en RAID-0 volym och formatera. Du får då en cirka 1.3TB stor volym efter formatering som blir snabb.

Jag har ett förslag till som kommer nedan!

RAID-1 med fem diskar

Om vi fortfarande är inne på maximala prestanda finns en lösning till. Köp ett Sonnet G5 Jive monteringskit från Macoteket för 995kr exkl moms:
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=66743&product_id=788497

Chassit gör att du får plats med fem diskar i datorn. Köp fem snabba diskar. Gör som ovan - skapa en jättestor RAID-0 volym där allt data laddas parallellt på dessa fem diskar. Det kommer gå fort!

RAID-5 med upp till åtta diskar

Om vi ska börja snacka seriösa prestanda kombinerat med säkerhet finns det en bra lösning: RAID-5. Inte lika snabbt som RAID-0 men om en disk kraschar finns allt data kvar och det tror jag du skulle uppskatta.

Så här bygger du:
- Köp en Sonnet G5 Jive som skriver om i tidigare inlägg.

- Köp en 10.000rpm Western Digital Raptor 74GB eller 150GB hårddisk. Den ska endast användas som systemdisk.

- Köp fyra snabba och stora diskar, exempelvis Seagate Barracuda ES 750GB som nämns ovan.

- Köp ett HighPoint 2224 PCI-X SATA-II RAID-kort och montera i datorn. Kortet ger möjlighet till fyra interna diskar och fyra externa diskar (mer om det senare). Du kan konfigurera diskarna i RAID-5. Jag har personligen testat kortet och fått ut 272MB/sek vid skrivningar och 172MB/sek vid läsningar (i RAID-0).
http://www.cupertino.se/reseller/product.php?productid=1226

- Den dag du behöver mer diskyta kan du lägga till fyra hårddiskar extra utan att behöva formatera om volymen! Du kan expandera den befintliga RAID-5 volymen genom att lägga till ett externt chassi kallat QuadBox Infiniband som rymmer fyra diskar:
http://www.cupertino.se/reseller/product.php?productid=1227

Med åtta hårddiskar och HighPoint 2224 kortet får du följande prestanda:
http://www.barefeats.com/hard59.html

Tackar för dom svaren! Ska fundera på saken

micke

Innan du kastar dig in i stora inköp så måste du också känna till hur Photoshop fungerar.

Diskhastighet i Photoshop påverkar tre saker, tiden det tar att öppna filen, stänga/spara och de arbetsmoment (ganska många) som kräver att Photoshop skapar växlingsfiler

Det mest intressanta är växlingsfilen. För att uppnå maximal prestanda så ska den ligga på en separat disk (eller flera separata diskar) och absolut inte på systemdiskarna eller på de diskar där själva bildfilen ska sparas/öppnas ifrån.

Jag repeterar - växlingsfilen ska ligga på separat(a) disk(ar)

Anledningen till att det ökar prestanda är att Photoshop då, till exempel, kan skapa växlingsfiler samtidigt som en fil öppnas. I ett system där växlingsfilerna skapas på samma disk som filen som öppnas kan det aldrig ske samtidigt, vilket gör att disken måste mellan läsning och skrivning med påföljande förflyttning av läshuvud etc.

Det man ska göra för att ha ett snabbt system är med andra ord att lägga mindre vikt vid systemdiskar och sedan ha en snabb (men säker) disk där filerna lagras och en annan, maximalt snabb disk (RAID 0) där växlingsfilerna skapas

En sån lösning innebär att Systemet får full access till systemdisken, fillagring full access till sina diskar och växlingsfiler full access till sin disk

Det här är också en mycket säker lösning, för det innebär att lagringsdisken (där kraven på säkerhet är högst) används minst, systemet, där kraven på säkerhet är näst högst används näst mest, samt växlingsdisken, där kraven är lägst, används mest

Prestandavinsten vid små filer är inte så stor, men ju större filerna blir desto viktigare blir det och desto mer utdelning får man.

Bra förslag på disk skulle kanske kunna vara (jag funderar själv på att köpa ett par såna)

http://inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1156444

Sådana där externa RAID-enheter har en rejäl begränsning i FW800 interfacet som sätter stopp vid 80MB/sek teoretiskt och ca 65MB/sek praktiskt. Det är bara 15% av vad ovanstående HighPoint SATA2 RAID ger

Självklart, men det är ju en avvägning mellan pris och prestanda också, och för Photoshops del är det allra viktigaste att det är separata diskar (även om såklart snabbare diskar ger ännu bättre prestanda)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-15 13:43

Måste den externa disken vara formaterad som en "Mac OS Extended" disk för att man ska kunna använda den i PhotoShop (i OS X såklart) som "växlingsfilsdisk"? Jag har nämligen en extern FW 800 disk som är MS DOS-formaterad men som inte dyker upp som val under "Plug-ins & virtuellt minne".

Det vet jag faktiskt inte, men det kan mycket väl vara så.

Tack Richard, och alla andra såklart. Jag tror du sparat mig ett antal tusenlappar.

Det här dokumentet kan vara bra att läsa. Det rör visserligen CS3 men nästan allt som står är tillämpligt också för CS2

http://www.adobe.com/cfusion/knowledgebase/index.cfm?id=kb401089

Nu börjar jag glida iväg lite från orginalfrågan, men jag undrar om du har något tips på hur man får fart på lightroom?

Nej, jag kan tyvärr inte Lightroom eftersom jag inte använder det själv

  • Avstängd
  • International user
  • 2007-05-16 13:50

En rimlig gissning är ju att om man skaffar snabbare diskar så går det lite fortare i Lightroom. Ligthroom läserj ju bilden från disken varje gång den laddar in en bild så den största flaskhalsen måste ju sitta där.

okej, ska se om jag fattat det hela. Jag ska ha en disk med systemet, en disk med bilderna och en annan disk med växlingsfilerna( för ps i alla fall). Men frågan är hur det går med lightroom om bilderna ligger i en extern disk? Även om den har FW800 har jag förstått att det går trögare än de raidade. Jag ska prova. Frågan är var man lägger sig prismässigt. den raid-5 lösning med åtta diskar björnström talar om ovan går ju loss på ca 30000 ink moms och då köper jag ju häldre en ny macpro. Fast då vill man ju få ut det mesta av den och så sitter man där igen och funderar.

Ursprungligen av mikael g:

Frågan är var man lägger sig prismässigt. den raid-5 lösning med åtta diskar björnström talar om ovan går ju loss på ca 30000 ink moms och då köper jag ju häldre en ny macpro.

En ny Mac Pro har inte snabbare diskar än din befintliga G5. Om du diskprestanda är problemet så är lösningen densamma

Du kan ju börja med den där Sonnet G5 Jive och öka till fem diskar. Kör en snabb 10.000rpm disk som systemdisk och fyra diskar RAID-0 som datavolym. Ger ju väldigt mycket prestanda för pengarna. Total investering är ju runt en tusenlapp plus diskar som du får välja efter lagringsbehov.

Priset 30.000 inkl moms är ju för "det snabbaste som går att köpa" inkl 5TB lagring

Ursprungligen av Björnström:

Priset 30.000 inkl moms är ju för "det snabbaste som går att köpa" inkl 5TB lagring

Jo, det stämmer ju. Det lutar åt något åt det billigare hållet.

  • Avstängd
  • International user
  • 2007-05-16 22:53

Det är mycket att fundera på, men du måste ju sätta det i relation till hur snabbt det går med din nuvarande lösning. Jag gissar (Igen) att det kommer gå snabbare oavsett om bilderna ligger på en FW800 extern disk eller på en raid5 lösning. Dvs snabbare än vad det gör idag. Sedan så måste man ju sätta i relation, som du gör, i hur mycket pengar man skall lägga ner. Jag tycker att Richards lösing verkar vara vägen att gå.
/M

Vad tror ni om det här?
Är det praktiskt möjligt?
Jag köper en sonnet jive. Jag får då plats med 5 diskar.
Jag kör systemet på en raptordisk(36 eller 74?)
Jag kör bilderna i 3 st 250gigs raid 0 formaterade barracuda diskar
Jag kör växlingsfiler och backup på en 750 gigs barracuda.

Är det svårt att skruva ihop och formatera själv?

Om jag räknat rätt hamnar det på drygt 5500 ex moms. Acceptabelt för mig.

- 74GB Raptor är 15-20% snabbare än 36GB versionen enligt Storage Review:
http://www.storagereview.com/comparison.html

- 250GB diskarna har ju nästan samma pris som 320GB versionerna såg jag. Välj 320GB diskar med 16MB cache istället.

Jag kollade mina diskpriser på webhallen.com där jag brukar köpa sånt.

Det är inte svårt att skruva in diskarna i datorn och formateringen gör du enkelt i skivverktyget. Lycka till! Rapportera hur det gick!

  • Avstängd
  • International user
  • 2007-05-23 09:58

Kör på det! Jag kan bistå med hjälp om det behövs.
/M

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-04 22:57

Jag ska inom kort köpa 2 eller 3 nya hårddiskar och undrar vilken uppsättning/konfiguration som gynnar mig bäst? Väntar på att få hem 1x2Gb minnesmoduler som också ska in.

Jag jobbar mycket med Photoshop, Illustrator och Indesign. Och även Dreamweaver. Budgeten ligger på runt 6000 kr. Behöver inga stora lagringsutrymmen.

Tilläggsfråga: Tips på hur man kan ljuddämpa i en Mac Pro?

Senast redigerat 2007-06-05 21:30
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-06 13:33
Ursprungligen av Reisan:

Jag ska inom kort köpa 2 eller 3 nya hårddiskar och undrar vilken uppsättning/konfiguration som gynnar mig bäst? Väntar på att få hem 1x2Gb minnesmoduler som också ska in.

Jag jobbar mycket med Photoshop, Illustrator och Indesign. Och även Dreamweaver. Budgeten ligger på runt 6000 kr. Behöver inga stora lagringsutrymmen.

Tilläggsfråga: Tips på hur man kan ljuddämpa i en Mac Pro?

Har nu beställt 1 st Raptor 150Gb som blir systemdisk och sen 3 st Seagate 320Gb SATA2 som jag ska köra raid 0 på. Så får det bli.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-07 17:31

En liten fråga angående att köra raid. Är OS X egna raidlösning god nog eller ska man köpa ett raid-kort för att veta att all data ligger säkert?

1
Bevaka tråden