Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Maxa RAM-minnet - billigaste stället?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-19 18:33

Funderar på att maxa RAM-minnet och fann denna länk:

http://www.transintl.com/store/moreinfo.cfm?Product_ID=205
http://www.transintl.com/store/category.cfm?Category=2658&RequestTimeOut=500

Om det verkligen stämmer så måste det väl vara det billigaste alternativet för att bygga ut RAM-minnet till 3GB? Förstår egentligen inte hur det kan kosta bara 379/349 USD. Bara en 2GB-modul brukar ju betinga ett pris på 500 USD eller mer...

Någon som har erfarenheter av att köpa från Transintl.com?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-19 22:49

Vet iallafall att www.inet.se brukar vara billiga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-21 21:22

Verkar inte vara någon som är sugen på 2GB:s moduler. Enligt vad jag har läst verkar GSkills vara ett ganska välkänt märke... Jag har i alla fall slagit till. 1920:- inkl. frakt var för bra för att låta bli. Jag gillar också deras heatspreaders...

Någon som vill ha en av mina 1GB:s moduler så småningom? Apples original...

Senast redigerat 2007-03-21 22:47
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-30 12:22

Nu har jag satt in 2GB-modulen från Gskills och det fungerar hur bra som helst. 3GB har jag nu i min MBP och det går riktigt smidigt!

  • Medlem
  • 2007-03-30 12:56

Vilken betydelse har det att man mar två olika storlekar på minneskretsarna? Hur påverkar det prestandan? Har ibland läst att det skall vara två lika för att prestandan skall vara optimal. Kanske beroe det lite på vad man gör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-30 13:42

Jo, visst är det så... fast jag undrar hur mycket man egentligen vinner på dualchannel. Ett test finns här

Det verkar inte göra någon skillnad i "vardagssituationer". Kanske i extrema laboratorietester?

Jag är nöjd med min nuvarande konfiguration. Glad också att jag fick mitt minne för 1900:- inkl. leverans från MemoryC.

  • Medlem
  • 2007-03-30 13:48

Ungefär som jag trodde då. I sverige får man punga ut med 3200kr för en motsvarande minne, trist. Om ändå Apple kunde ta tummen ur rumpan och implementera fyra minnebankar i flera av sina modeller snart. Det blir jul lite billigareså, då kan du få 4gig för cirka 2200kr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-30 14:00

Tror inte att du någonsin kommer att se en bärbar med 4 minnesplatser... Däremot vore det ju schysst om kommande MBP kunde adressera mer än 3 GB...

  • Medlem
  • 2007-03-30 14:44

Jag avsåg inte de bärbara, bara "flera av sina modeller".
Har läst någonstans att det är en hårdvarabegränsning och att kommande chipset kommer att vara fullt anpassade för 64-bitar. Stämmer det? Tiger är väl redan 64-bitar och Leopard kommer ta detta ett steg vidare enligt Apples egen marknadsföring av Leopard vilket, om så är fallt, innebär att de hårvaruuppdateringar alla väntar på sannolikt också innehåller en sådan uppgradering.

Fick ett tips om en butik i Sthlm som tydligen skall sälja väldigt billiga minnen.
http://www.blocket.se/vi/11949385.htm?ca=23_11_s

- men det hela känns lite oseriöst, får det intrycket av texten. Någon från området som kan bekräfta lite tydligare om butiken existerar?

Ursprungligen av daniels:

Fick ett tips om en butik i Sthlm som tydligen skall sälja väldigt billiga minnen.
http://www.blocket.se/vi/11949385.htm?ca=23_11_s

- men det hela känns lite oseriöst, får det intrycket av texten. Någon från området som kan bekräfta lite tydligare om butiken existerar?

Det är ingen butik utan endast en person som bedriver försäljningsverksamhet av Apple minnen och hårddiskar vid sidan om sitt ordinarie arbete.

Vänliga hälsningar,
Johan Wennerholm
JT Internethandelsbolag

  • Medlem
  • 2007-05-14 22:24

Det är nog inte särskilt mystiskt över de priserna, ligger i paritet med övriga marknaden. Priserna på dessa minnen har gått stadigt ner och nästan halverats på några månader, i synnerhet 2gb moduler. JT ligger ytterligare lite under vad tex komplett tar vilket ju är trevligt.
Idag kostar det cirka 2000kr att köpa 1+2GB vilket väl får anses som ett klipp i jämförelse med vad Apple tar

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-05-15 12:06

Behövs ju som sagt två "likadana" (nu tror jag att de inte behöver vara exakt likadana egentligen, men man köper likadana för att vara säker på att de fungerar tillsammans) minnesmoduler för att kunna köra dual channel, vilket ju ger dubbelt så hög minnesbandbredd.

I exemplet ovan var det väl antagligen så att minnesbandbredden var skitsamma, gick kanske mest åt cpu för att encoda sakerna.

Sedan om jag minns rätt så är väl iofs Intels FSB inte jättesnabb så det är väl lite därför det inte gör så stor skillnad om nu minnesbussen blir snabbare.

Santa Rosa macbook prosen lär ju fixa att adressera mer än 3.2GB ram, det är ju Intel 945 som är för gammalt för att kunna adressera mer än 32-bit minne - minnesmappad IO.

1
Bevaka tråden