Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HDD Kabinett passande iMac

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-13 16:35

Hej!

Har försökt kolla runt lite men tycker att jag inte hittar mycket vettigt faktiskt, så tänkte fråga om lite tips här.

Letar alltså efter en exern hdd kabinett som i utseende passa till iMacen. Det ska vara utan disk då jag har rätt månda IDE diskar själv.

Vill passa på att fråga vad som föredras USB eller FW? Om jag har förstått det rätt så finns det även kabinetter som har stöd för båda. Vilket hade varit bra.

Då jag har lite vana med mycket hdd utrymme, raid och annat så har jag ju blivit ganska kräsen när det gäller hur mycket själva datorn segar ner sig vid kopiering och annat. Märker nu med den inbyggda 250 GB disken i min iMac att datorn blir rätt seg när man har 10 Mbit in och ut på nätverket som går för fullt. Detta kan givetvis bero en del på programen jag använder inte är dem bästa.

Men hur fungerar USB jämnfört med FW? Påverkar det ena datorn mer än det andra? om man t.ex. spelar upp film eller musik från den externa disken?. Hur mycket påverkas själva datorn av att ha trafik från nätet till extern hårddisk?

Min vana är att ha kört 2x36 GB 10 000 RPM sata diskar i raid 0 med windows på. Och sen 4x120 GB 7200 RPM IDE RAID 0 och 2 st raid0 med 2x250 GB 7200 RPM IDE i varje.
Och har kunnat ha mer eller mindre full aktivitet på dem stora diskarna utan att det har påverkar windows på nått sätt. Har innan suttit med 100 Mbit vilket även det har fungerat bra.

Ursäkta om det kanske blev lite svåförstått, men jag hoppas ni kan hjälpa mig på något sätt iallafall.

Tack på förhand /Kaj-Åke "Kajan" Hansson aka Paul

Om imac-anpassat utseende vet jag föga. Men att FW (400 i allmännhet och 800 i synnerhet) är bättre än USB2 är då säkert: http://www.99.se/1274670-post3.html.

Att det går segt när du tankar beror nog inte på hårddisken utan på din torrent-/P2Pklient (Azureus? LimeWire?) som suger musten ur det mesta. Särskilt om du har under 1GB RAM.

USB kräver att processorn bearbetar data vilket gör att datorn blir långsammare ju mer du kopierar. Med andra ord - använd en Firewire disk

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-13 21:53

Tackar för svaren. Då är det FW jag letar efter helt enkelt. Jag har 2 GB ram och vem har sagt nånting om torrenter?

Men får väll fortsätta leta efter nått passande till iMacen då.

Ursprungligen av Kajan:

[...] och vem har sagt nånting om torrenter?

Sagt och sagt... Någon som maxar både upp och nerladdning på en 10 mbitlina surfar väl knappast på webben eller skickar lite epost? Skulle väl vara om du körde en web-/mejlserver då.

Men faktum är att ovan nämnda program kan dra ner prestandan rejält på resten av maskinen. Aktuell tråd här: http://www.99.se/mac-os-x/215272-snabba-macen-slaeng-limewire.html. Om det hjälper vet jag dock ej.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-14 17:26

Nä jag har förstått så pass mycket att t.ex. Azureus är inget bra program (även om jag inte använder det) men det finns tyvärr inte så många andra "godkännda" (om jag nu mot förmodan skulle behöva använda ett)

1
Bevaka tråden