Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99 släcker Safari

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Varför i hela världen stänger 99mac ner mitt Safari hela tiden?

Kanske är jag som är oönskad besökare?
Har läst om detta problem för länge sedan här... och efter några försök till besök vill man inte längre besöka sidan. Jag har kanske fem sex sidor öppna i några diskussioner och samtliga lägger ner, naturligtvis, bara för att denna sida strular.
Varför???
Använder G4, G4, G5 ingen skillnad. Senaste version av alla program..

En macsida borde väl funka på en Mac!

Har du några tillbehör till Safari installerade och vilka är de i så fall?

Prova att logga ut från 99.se, Rensa alla cookies som har med 99.se att göra. I Safari kan du göra det från inställningarnas säkerhetspanel. Logga därefter in på 99.se igen och se om problemet är löst.

Jag har också det här problemet. Man kan inte hålla på och rensa sin cache varje dag för att slippa slumpmässiga krasher, det är skitirriterande. Jättekul när man t.ex. håller på att lägga en beställning i en annan flik eller gör någonting annat viktigt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-12 11:23

Eftersom det bara är ett fåtal personer som får problemet, skulle jag tippa på att ni alla har ett gemensamt plugin eller liknande.

Har aldrig varit med om att Safari kraschar med 99mac och jag är ju inne i stort sett hela tiden känns det som. Berätta gärna mer så vi kan felsöka!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-13 12:37

Jag har inga plugins installerade och Safari stängs ned med jämna mellanrum på 99.se
Brukar rensa cache och tom Återställa Safari med jämna mellanrum så det verkar inte ha med det att göra.

Ursprungligen av acke:

Jag har inga plugins installerade och Safari stängs ned med jämna mellanrum på 99.se
Brukar rensa cache och tom Återställa Safari med jämna mellanrum så det verkar inte ha med det att göra.

Precis samma sak här. Allting är 100% clean men ändå krashar Safari. Jag har inte haft samma problem Camino men jag vill inte behöva köra olika webläsare bara för olika sidor. Känns lite som biljettförsäljning på nätet som bara funkar med XP/IE6 faktiskt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-13 12:59

Skulle snarare tro att det är en bugg i safari än på 99.se och att något på sidan, format på bilder eller något, triggar detta.

Men eftersom jag skulle tro att det är en otroligt liten mängd användare som råkar ut för det behövs det en rejäl felsökning utav er som har felet för att vi ska få fram något vettigt utav det.

kan ni inte ställa in session cookies på 99.se som raderas vid stängning + låta browsern komma ihåg login istället?

\\ jag har inte fattat vad kakan gör annars faktiskt

När hände allt detta? Detta är första gången jag hört talas om problemet - iofs följer jag inte ALLA diskussioner

...det händer varje gång jag är inne på 99.se
oavsett vilken av mina datorer, har tre macar hemma och en på jobbet.
Använder automatisk inloggning eller vad det kallas, sparat inloggningen på den här datorn.

....vilka skulle "tillbehör till Safari" vara?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-13 14:14
Ursprungligen av MaickeMac:

....vilka skulle "tillbehör till Safari" vara?

Någon typ utav AD-blocking eller sådant. Att du får det på 3 macar men bara några få andra upplever det låter som om det är någon form utav inställning som skapar det.

Hände mig för ett tag sen också, inga tillbehör.

Om vi backar bandet lite så att vi har en chans att hitta felet.

När hände detta första gången för er?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-13 19:03
Ursprungligen av Björnström:

Om vi backar bandet lite så att vi har en chans att hitta felet.

När hände detta första gången för er?

Förra stora uppdateringen tror jag. Säkert ett havlår sedan. Finns minst en tråd om detta. Använder aldrig tabbar, har senaste Flash installerat, inget i Librarymapparna. Ska kolla upp fontdubletter och återkommer.

Ursprungligen av Björnström:

Om vi backar bandet lite så att vi har en chans att hitta felet.

När hände detta första gången för er?

Jag minns att jag var på toaletten precis innan jag gick in på 99mac. Kan det vara det?

  • Medlem
  • 2007-05-13 14:47

Hittade en tråd på macslash som verkar beröra samma problem, fast för andra siter: http://macslash.org/article.pl?sid=06/11/20/1650202

Kanske kan ge någon ledtråd? (http://forums.macosxhints.com/archive/index.php/t-52129.html är en annan tråd som ger ungefär samma info)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-13 14:58
Ursprungligen av jgb:

Hittade en tråd på macslash som verkar beröra samma problem, fast för andra siter: http://macslash.org/article.pl?sid=06/11/20/1650202

Kanske kan ge någon ledtråd? (http://forums.macosxhints.com/archive/index.php/t-52129.html är en annan tråd som ger ungefär samma info)

Tack för sökningarna. Efter att ha läst genom länkarna kan jag summera vad som kan generera krasherna.

* bugg i minneshantering i safaris hantering utav tabbar. Ingen lösning
* bugg i safaris hantering utav javascript. Ingen lösning
* flash skapar krasher. Installera en ny flash.
* dubletter utav fonter skapar krasher. Rensa bort dubletter.
* Plugins som kan finnas här:
/Library/InputManagers and /Library/Application Support/SIMBL/Plugins (or ~/Library/InputManagers and ~/Library/Application Support/SIMBL/Plugins)

  • Medlem
  • 2007-05-13 19:10

Hände det något magiskt med javascript vid förra stora uppdateringen? Det är ju rätt stora mängder javascript som finns på varje sida här.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-05-13 21:32
Ursprungligen av jgb:

Hände det något magiskt med javascript vid förra stora uppdateringen? Det är ju rätt stora mängder javascript som finns på varje sida här.

Borde det då inte drabba alla? Jag tillhör inte de drabbade. Kör både på en G5:a med 10.4.9 och en mbp coreduo, samma uppdatering.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-13 21:59

Har aldrig haft problem med 99mac. Safari rullar fint.

Fimpa safari kanske. Webläsaren har väl inte någon behållning över Firefox eller Opera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-15 09:51

Ser ett tydligt samband mellan krash och när man trycker på Back-knappen.

jo visst är det bakåtknappen.... nu vågade jag mig in på 99, förvissad om att jag inte hade några viktiga sidor öppna...

läste denna diskussion där ngn, minns inte vem, berättade att det var bakåtknappen. Och mycket riktigt bytte forum kollade säljesannonserna, kollade en annons, använde bakåt knappen för att komma tillbaka till listan.... då ten and out! Börja om från början!

Bakåtknappen är en mycket användbar knapp, borde väl även kunna användas på denna sida?!

Men nu ska jag stänga ner så: Jag trycker på bakåtknappen så stänger jag i allafall ner Safari

hejdå

  • Medlem
  • 2007-05-15 13:55

Då finns det rätt många träffar om man googlar på det. http://www.google.com/search?q=safari%20crash%20back%20button ger en hel del information, det verkar vara javascripterier som kraschar.

...enklast ändå att undvika 99mac...

Ursprungligen av MaickeMac:

...enklast ändå att undvika 99mac...

Det ligger något motsägelsefullt i en sådan kommentar.

...motsägelsefullt?

Hade tidigare problem med det på min kub. Efter en oplanerad ominstallation av systemet i helgen verkar det dock funka utan problem igen. Eftersom jag inte hunnit installera SIMBL på nytt så tyder mycket på att den var boven. Safariinställningarna är precis som de var innan systemet rasade.

1
Bevaka tråden