Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Billig, stor och säker extern hårddisk?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska köpa en extern hårddisk och har tänkt att lägga ut 700-1000kr. Vill ha minst 250gb, hur snabb den är spelar inte så stor roll, behöver inte va firewire iaf. ser ju en del billiga och stora på dustin men är dessa säkra? vill ju inte att den ska crascha, hänga sig eller brinna upp direkt.

ett exempel är FREECOM HARD DRIVE 250GB USB 2.0 för 740 kr (kan tyvärr inte länka från dustin.

en annan är WESTERN DIGITAL MYBOOK ESSENTIAL 250GB USB 2.0 för 716 kr...

vad säger ni? kommer lagra musik, film och bilder på denna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-12 01:49

Jag går i samma tankar, men har läst att W.D Mybook PREMIUM är stadigare än Essential....
Men i övrigt vet jag inte något om det.
Letar efter fler åsikter.
Är inte det här rätt ställe att leta på då?

undrade hon nästan lite uppgivet

För de pengarna är det nog bara att ta vad man får, de etablerade tillverkarna är väl någorlunda ok allihop. Men säker, det finns inte, för det behövs flera diskar.

  • Medlem
  • 2007-05-12 22:41

Vilka diskar som är bäst för tillfället brukar variera enligt olika tester. Bäst resultat uppnår man ofta genom att köpa disk och kabinett separat och sen sätta ihop dem själv. Seagate är nog fortfarande ett säkert kort där man får mycket prestanda utan att ge avkall på kvalitet eller ljudnivå. Däremot kanske detta inte faller inom ramen för din budget, men det kan vara tänkvärt likväl.

Ingen disk är säker, så om du har viktiga saker på den externa som inte finns någon annanstans behöver du backup, dvs en hårddisk till...

Sedan: Frågar du mig (och många andra) så litar jag nog mest på firewire. Länkar här: http://www.99.se/1274670-post3.html.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-22 02:16

Har handlat.
Det blev en W.D. My book PRO, 500
med firewire 800 och 16 meg i cache.
Hoppas det funkar.
Ska koppla in den imorn.
Håll tummarna pls......?

bad hon med huvudet på sned

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-05-26 00:06

Hur fungerade WD-disken, nått att ha?

Jag köpte en WD My Book Pro 250GB för några veckor sen och det enda jag ångrar är att jag inte köpte den på 500GB...
Den var dock lite större och tyngre än vad jag väntat mig (och den var silverfärgad och inte vit som jag av någon anledning fått för mig). Den kan låta lite när den är igång om den står på ett underlag som ger mycket resonans men annars är den väldigt tyst och fin
Den fungerade som en klocka direkt efter att jag kopplat ihop den med datorn (med FW400).
Jag har inte testat med den automatiska backup-funktionen så jag vet inte om den fungerar, jag har alltid varit mycket mer för manuella metoder.

Det är en väldigt stor skillnad mot min gamla One technologies HighFly disc 120GB... Om någon ser någon sådan så köp den *inte*. Den låter som ett flygplan som ska starta och jag har haft mycket problem med att disken inte har hittats.

Men jag rekommenderar WD My Book Pro varmt! Den matchar vilken fin Mac-dator som helst

kan man köpa de hos återförsäljare eller bara på nätet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-05 01:10

Den är GRYM!
Går som en klocka.
Nu har jag köpt en till
MY BOOK Studio edition 500 MB som är strået vassare.
Den saknar den där fläkten som "PRO" har och går således tystare.
Den är en dröm att installera. Färdigformatterad för MAC och leker så bra med min time-mashine som bara bästistar kan.

Rekomenderas varmt.

Jag köpte "studio"n på Webhallen som ligger kvarteret bort där jag bor.
Funkar bra och var billigaste priset just då faktiskt.

1
Bevaka tråden