Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trist utan nyheter från Apple - håller ni med?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Motala
  • 2007-05-09 23:31

Tycker det har varit väldigt tyst från Apples sida ganska länge nu och det kommer rykten och bevisade rykten om uppskjutningar av uppdateringar m.m..
OSX kommer ju nu istället komma i Oktober. Det ryktas även om att Macbooken kommer ta längre tid (runt 6 månader extra?) innan den uppdateras, istället för den vanliga 6-månaders cykeln..
Mac Minin har varit utan uppdatering fruktansvärt länge nu, men inget verkar hända där heller..
Det var även längesen iMacen uppdaterades..
Apple följer inte alls sina 6 månaderscykler som varit förut.

Tycker att det är väldigt tråååkigt från Apples sida just nu.
Jag vill se en ny Macbook med Santa Rosa kretsar och OSX Leopard. Då kommer jag slå till direkt (igen) och hoppas på att barn/vuxensjukdomarna är borta från Macbooken.
Jobs, ge oss lite uppdateringar !!!

EDIT: Hoppsan, denna tråd kan ha kommit ordentligt fel .. hrm
Sorry för det.

De anpassar sig nog till marknaden, det händer ju inte så mycket någonstans nu.
Helt dött är det ju ändå inte, de släppte just världens snabbaste persondator, fast det är vi ju vana vid

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-09 23:43

Jag såg en videosnutt ganska nyligen där ett företag drev med ett annat företag för deras förseningar med sitt nya OS..............

Jag har sagt det innan och jag säger det igen.. Dumt att kasta sten när man sitter i glashus. Men naturligtvis är det tråkigt. För även jag, som switchat och fastnat för OS X, är sugen på nästa version.

Eftersom så många olika produkter verkar försenade tyder det väl på ett gemensamt "hopp" i utvecklingen istället för det vanliga: snabbare processor, mer minne, större disk osv.

Kanske BluRay i alla maskiner?

Jag tror att det här är lugnet innan stormen. När väl iPhone är ute och Leopardbetan har kommit så lär det bli snurr på allt igen. En månad kvar...

En anledning till att bl.a. iMacen inte uppdaterats än kan nog faktiskt vara att det inte skulle bli någon större uppgradering om den skulle göras nu. Nya processorer från Intel dröjer ett litet tag, på hårddiskfronten har det inte hänt särskilt mycket, detsamma med minnen, så det som finns kvar är i stort sett grafikchippet. Ser nog hellre en intressantare uppgradering lite längre fram faktiskt.

Det man kan säga är att det är oroväckande tyst från ryktesmaskineriet angående tex Leopard - de rykten som finns angående "top secret" är mest rätt små funktioner - Dashboard i 3d - jaha säger man - är det en av de stora nyheterna.

Jag tror inte det, förhoppningsvis kommer de med större nyheter ungefär såsom iPhone. Apple kanske har lyckats tysta de värsta läckorna.

Oavsett vad så är det kul med rykten och spekulation.

Ursprungligen av draags:

Det man kan säga är att det är oroväckande tyst från ryktesmaskineriet angående tex Leopard - de rykten som finns angående "top secret" är mest rätt små funktioner - Dashboard i 3d - jaha säger man - är det en av de stora nyheterna.

Fast rykten om att hela Finder Ux har jobbats om till 3D finns ju också.

Dansar uppdateringsdansen (i brist på uppdateringar)

Supertrist!

Jag ber till högre makter att herr Jobs tar sitt förnuft till fånga och uppdaterar Mac Mini:n bums. Skulle kännas så snopet att köpa hem den "gamla" Mac Minin från min NY-trip nästa vecka och sedan få en uppdatering slängd i ansiktet ett par veckor senare...

Ursprungligen av draags:

Det man kan säga är att det är oroväckande tyst från ryktesmaskineriet angående tex Leopard - de rykten som finns angående "top secret" är mest rätt små funktioner - Dashboard i 3d - jaha säger man - är det en av de stora nyheterna.

När det gäller mjukvarunyheter så har Apple rätt bra lock på det hela numera, så att det inte läckt ut något säger ingenting egentligen. Innan Apple visade upp Leopard första gången var det rätt tyst om innehållet har jag för mig.

Hårdvara är en annan historia, där måste ju Apple lägga beställningar på komponenter, dra igång fabriker på andra sidan jorden osv. Då läcker det nästan alltid ut till slut.

Ursprungligen av draags:

Jag tror inte det, förhoppningsvis kommer de med större nyheter ungefär såsom iPhone.

Njae, det lär ju inte hända, iPhone är ju en av de största nyheterna någonsin från Apple.

(Sen kommer ju folk att säga "jaha" till vad än Apple lanserar, vi minns ju hur fint mottagande iPoden fick ursprungligen.)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-10 17:44
Ursprungligen av draags:

Det man kan säga är att det är oroväckande tyst från ryktesmaskineriet angående tex Leopard - de rykten som finns angående "top secret" är mest rätt små funktioner - Dashboard i 3d - jaha säger man - är det en av de stora nyheterna.

Jag tror inte det, förhoppningsvis kommer de med större nyheter ungefär såsom iPhone. Apple kanske har lyckats tysta de värsta läckorna.

Oavsett vad så är det kul med rykten och spekulation.

Förvänta dig inte för mycket bara. Det mesta i Leopard verkar finnas under huven. Stora delar utav kärnan omarbetad. Allt är portat till Intel. Som i Tiger så körs delar utav systemet genom Rosetta.
Kolla på skillnaderna mellan Panther och Tiger. Skillnaderna finns, men de är inte gigantiska.

Det har varit ovanligt lite ny hårdvara från Apple sedan i oktober. Men som Samuel K skriver så har det delvis inte funnit så mycket att uppdatera till, Apple är trots allt utelämnad till vad komponenttillverkarna kan prestera.

Nu med Santa Rosa ute så finns det anledningar till att uppdatera MB, MBP och Mac mini i alla fall. Skulle inte förvåna mig om det händer något på den fronten i alla fall, kanske rent av innan WWDC.

Ursprungligen av widde:

Tycker det har varit väldigt tyst från Apples sida ganska länge nu och det kommer rykten och bevisade rykten om uppskjutningar av uppdateringar m.m..
OSX kommer ju nu istället komma i Oktober. Det ryktas även om att Macbooken kommer ta längre tid (runt 6 månader extra?) innan den uppdateras, istället för den vanliga 6-månaders cykeln..
Mac Minin har varit utan uppdatering fruktansvärt länge nu, men inget verkar hända där heller..
Det var även längesen iMacen uppdaterades..
Apple följer inte alls sina 6 månaderscykler som varit förut.

Tycker att det är väldigt tråååkigt från Apples sida just nu.

Handlingsförlamningen är lukrativ. Apple slår försäljningsrekord, aktien har aldrig varit så högt värderad och det skrivs mängder om Jobs, iPhone och Apple. Att inte presentera någonting verkar vara den mest lönsamma strategin. Manegement by silence.

  • Medlem
  • 2007-05-10 15:44

Det skulle vara lite tråkigt om inte peppen och förväntningarna i stort sett sitter fast någonstans under taket. Detta är bara lugnet innan. Juni är inte så långt borta. Vi kommer nog få gå omkring och samla upp våra tappade hakor då också. Suspense... RELEASE.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-10 16:14

Jag ska till london nästa torsdag... bäst för de att applestore har nåt nytt!!

Ska vi börja med vadslagning? Man satsar ett glass helt enkelt

Jag tippar på nyheter kommande tisdag eftermiddag

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-10 16:55

Jag tycker att det räcker med att läsa denna nyhet från MacWorld för att få sig en ungefärlig uppfattning om vad som kommer att ske härnäst...
Intels nya processor redo för Macbook

Av Anders Lundberg |

Nu är Intels nya plattform för bärbara datorer, kallad Santa Rosa, släppt och datortillverkarna kommer snart att börja leverera bärbara som drar nytta om nyheterna. Det handlar bland annat om längre batteritider och bättre trådlösa uppkopplingar.

I Santa Rosa ingår Core 2 Duo-processorer som i princip är desamma som nu sitter i Apples bärbara, kodnamn Merom. Dessutom ingår en ny Front Side Bus, en bättre grafikkrets vid namn GMA X3000, nya WiFi-kort, NAND-minnesbaserat cache, EFI (som redan finns i Apples datorer) och Intel Dynamic Acceleration, som är en teknologi som låter processorn köra vid en högre klockfrekvens vid de tillfällen då bara den ena kärnan utnyttjas.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-05-10 18:35
Ursprungligen av boris91:

Jag tycker att det räcker med att läsa denna nyhet från MacWorld för att få sig en ungefärlig uppfattning om vad som kommer att ske härnäst...
Intels nya processor redo för Macbook

Av Anders Lundberg |

Nu är Intels nya plattform för bärbara datorer, kallad Santa Rosa, släppt och datortillverkarna kommer snart att börja leverera bärbara som drar nytta om nyheterna. Det handlar bland annat om längre batteritider och bättre trådlösa uppkopplingar.

I Santa Rosa ingår Core 2 Duo-processorer som i princip är desamma som nu sitter i Apples bärbara, kodnamn Merom. Dessutom ingår en ny Front Side Bus, en bättre grafikkrets vid namn GMA X3000, nya WiFi-kort, NAND-minnesbaserat cache, EFI (som redan finns i Apples datorer) och Intel Dynamic Acceleration, som är en teknologi som låter processorn köra vid en högre klockfrekvens vid de tillfällen då bara den ena kärnan utnyttjas.

En mac mini med det där hade varit helt perfekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-11 00:29
Ursprungligen av Björnström:

Ska vi börja med vadslagning? Man satsar ett glass helt enkelt

Jag tippar på nyheter kommande tisdag eftermiddag

om det kommer nåt nu på tisdag
då ska du få en glass av mig

Jag har inte för stora förväntningar och jag tror inte att Leopard kan hota iPhone men jag tror nog ändå att Apple kommer eller måste komma med något mer nytt än enbart under huven. Även om det för mig inte är de "ytligare" sakerna jag väntar på.

Jo en genomarbetad Finder, i 3d njae - eller varför inte om Apple lyckas göra det på sitt sätt utan att tumma på enkelhet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-11 13:58

bättre grafikkrets i macbooken.. det låter bra. hur mycket bättre?

För dem som törstar efter nyheter kan kanske även den minsta nyhet få stor effekt. Fick ett mail om detta (http://www.apple.com/retail/onetoone/)...

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-05-11 19:29

Trist, ja lite, men samtidigt skööönt!

Uppdaterings- och nyhetshysterin ger mig dåliga nerver.

För min del är det efterlängtat med ett lite lugnare tempo. Kanske är det inte längre lika motiverat med större-snabbare. Kanske börjar det bli tillräckligt snabbt, tillräckligt stort.

OS X är stabilt och välfungerande, processorerna räcker till och hårddiskarna rymmer vad jag behöver.

Härligt! Nu är det fest!

Nu börjar stagnationen! Underbart!

Nu kan man kanske snart i lugn och ro fokusera på arbetet. Nu kanske inte alla investeringar kommer att ätas upp efter ett år längre.

Kanske inte just i detta forum, men jag vet att många med mig har det likadant.

Jag menar: –Jag lärde mig aldrig att utnyttja gamla OS:et fullt ut.

Är det möjligt? Kommer jag att i lugn och ro få ägna mig åt det här ytterligare en tid utan att bli avbruten av förändringar som forcerar fram nya inköp, nya investeringar och därmed nya onödiga inlärningsmoment, trots att det inte alls är nödvändigt?

Må det fortsätta att vara trist länge till! Adjö till Delirium apparaticum!

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-05-11 19:55

Kanske sant?

Ursprungligen av rana:

Trist, ja lite, men samtidigt skööönt!

Uppdaterings- och nyhetshysterin ger mig dåliga nerver.

För min del är det efterlängtat med ett lite lugnare tempo. Kanske är det inte längre lika motiverat med större-snabbare. Kanske börjar det bli tillräckligt snabbt, tillräckligt stort.

OS X är stabilt och välfungerande, processorerna räcker till och hårddiskarna rymmer vad jag behöver.

Härligt! Nu är det fest!

Nu börjar stagnationen! Underbart!

Nu kan man kanske snart i lugn och ro fokusera på arbetet. Nu kanske inte alla investeringar kommer att ätas upp efter ett år längre.

Kanske inte just i detta forum, men jag vet att många med mig har det likadant.

Jag menar: –Jag lärde mig aldrig att utnyttja gamla OS:et fullt ut.

Är det möjligt? Kommer jag att i lugn och ro få ägna mig åt det här ytterligare en tid utan att bli avbruten av förändringar som forcerar fram nya inköp, nya investeringar och därmed nya onödiga inlärningsmoment, trots att det inte alls är nödvändigt?

Må det fortsätta att vara trist länge till! Adjö till Delirium apparaticum!

Haha! Vi som sysslar yrkesmässigt med grafiska publiceringssystem önskar inget hellre.
Det är nämligen frusterande när jag kommer i kontakt med företag och leverantörer som fortfarande sitter på äldre Macar och min egen utrustning hemma är dubbelt så snabb och effektiv!?

Med det menar jag att det inte är lätt för företag att hänga med i utvecklingen och hela tiden tvingas köpa nya programvaror och hårdvara för att hänga med. Det är stora kostnader och någonstans måste vinster räknas in.

Men sedan finns det ju alla dessa, som ändå skall ha det senaste, och det har Apple hittills lyckats förse trend och marknad vad den vill ha.

Kanske de har hittat ett nytt sätt att jobba på? Slow-mac?

Ursprungligen av rana:

OS X är stabilt och välfungerande, processorerna räcker till och hårddiskarna rymmer vad jag behöver.

Så vad du säger är att du är nöjd som det är och därför borde alla andra också vara det, samt att du blir stressad av att det kommer ut uppdateringar, trots att de på intet sätt påverkar din nuvarande utrustning på något sätt och ingen tvingar dig att byta ut den?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-05-13 22:41
Ursprungligen av Adrian B:

Så vad du säger är att du är nöjd som det är och därför borde alla andra också vara det, samt att du blir stressad av att det kommer ut uppdateringar, trots att de på intet sätt påverkar din nuvarande utrustning på något sätt och ingen tvingar dig att byta ut den?

Men hallå! Jag säger väl inget om vad andra ska tycka?

Tvingar och tvingar... men så går det en tid och sedan upphör stödet och tillbehör minskar eller upphör att fungera, programvaror skrivs inte längre för den versionen. Sådant.

Datorer och programvaror åldras alltför fort, jag ser fram mot mer stagnation!

iPhone och iPod är bra grejor för då blir inte apple så beroende av datorerna och risken att de ska trixa med produktcyklerna på ett oseriöst sätt för att öka försäljningen blir mindre om företaget är stabilt ändå.

För er som är nyhetstörstiga så verkar det ända saker på MacBook/MacBook Pro-fronten snart om man ska få tro alla rykten som dykt upp på senare tid. Det sista ropet är att MacBook får sig en ytterst klen uppdatering utan Santa Rosa (har jag nästan svårt att tro själv) eller LED-skärm, samt att MacBook Pro får både Santa Rosa och LED-skärm.

Diskussioner om detta i den här tråden: Nya MacBook/MacBook Pro före/på WWDC 11 juni?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-12 16:30

Jag håller till 100% med. Den enda egentliga anledningen till att köpa en bärbar mac för mig var innan att XP var ett operativsystem som inte alls kändes i samma klass som Mac OS. Med Vista har detta ändrats. Visst, man kan håna det som en kopia, men samtidigt så finns det numera ingenting som Mac OS kan ebjuda utöver det som windows har, förutom ett annat gränssnitt och möjligen att det är mer resurssnålt.

Det finns numera inget som helst anledning för mig att ens överväga en ny Macbook (som jag funderade på innan), i och med att det enda man får för typ 4000 är en hyfsat snygg dator och strömförsörjning med magnetkontakt.

Apple är efter i utvecklingen just nu. Det får fan ta och hända något, annars håller jag mig på den andra sidan.

Ursprungligen av en David:

Jag håller till 100% med. Den enda egentliga anledningen till att köpa en bärbar mac för mig var innan att XP var ett operativsystem som inte alls kändes i samma klass som Mac OS. Med Vista har detta ändrats. Visst, man kan håna det som en kopia, men samtidigt så finns det numera ingenting som Mac OS kan ebjuda utöver det som windows har, förutom ett annat gränssnitt och möjligen att det är mer resurssnålt.

Det finns numera inget som helst anledning för mig att ens överväga en ny Macbook (som jag funderade på innan), i och med att det enda man får för typ 4000 är en hyfsat snygg dator och strömförsörjning med magnetkontakt.

Apple är efter i utvecklingen just nu. Det får fan ta och hända något, annars håller jag mig på den andra sidan.

Efter i utvecklingen!?

Mac OS X; Darwin (till delar baserat på FreeBSD) Apache, GRATIS(!)utvecklingsverktyg, QuickTime, ColorSync, InkWell, XNU (stabil kernel), Exposé, Dashboard, Time Machine, Smarta och brännbara mappar, Spotlight, stöd för EFI, Aqua, Quartz Extreme, BootCamp, Core Technologies (Video, Image, Audio, Animation, Data, Foundation) Spaces, VoiceOver, FileVault, Xgrid, Font Book, Front Row och mycket annat...

Nya Vista har kanske en hel del av de funktioner som Mac OS X har och har HAFT i flera år, men inte sjutton ligger Apple efter i utvecklingen!

Är Vista välprogrammerat? Lika stabilt som OS X? Lika "rent" som OS X?

Apples övriga programvara är skäl nog att köra OS X:
iWork, iLife, QT Pro, Final Cut Studio, Aperture, Logic etc.

Finns verkligen bra eller annorlunda program som dessa till Windows?
QuickSilver, SLife, ComicLife, PhotoBooth, Vienna, Paparazzi! etc...

Maskinvara:
Håller sig tillräckligt uppdaterad! Nya saker som inbyggd iSight, Apple Remote och MagSafe.
Det kommer säkert nya burkar innan årets slut.
Apples stilrena, minimalistiska och mycket kompakta design.

Om Apple släppte flera bra uppdateringar under de 5-6 år som Vista utvecklades så kan Apple släppa flera till under de kommande 5-6 åren som MS utvecklar sitt nästa OS. Vem är det då som ligger efter i utvecklingen?

MS Vista har kanske i vissa fall bättre implementation på vissa saker samt ett stort programutbud, men det finns ju Boot Camp och Parallells. Varför inte ha det bästa av två världar?

Det är inte rättvist att säga att Apple ligger efter i utvecklingen. De ligger mitt i den:

Mac OS X Leopard skall snart visas på WWDC
iPhone som släpps snart...

Mvh/T

Ursprungligen av en David:

Apple är efter i utvecklingen just nu. Det får fan ta och hända något, annars håller jag mig på den andra sidan.

Känner du så, utan att kunna uppskatta allt det vi andra anser bra med Mac, ja då är det nog lika bra att du håller dig "på den andra sidan".

Bevaka tråden