Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppna med enter?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, en sak som jag stör mig på i Mac OS X och som jag tycker är mycket bättre i Windows är hur man inte kan öppna filer eller mappar genom att markera det man vill öppna och trycka på enter. Det finns säkert någon fin tanke bakom det hela, men jag skulle bli jätteglad om det fanns någon liten freeware eller liknande som fixade så att man öppnar istället för att byta namn när man klickar på enter.

Tack på förhand.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-12 13:24

Det finns som vanligt en fin tanke bakom i OS X, och det är att man öppnar programmen. Alltså, helt logiskt, använder man äpple-O precis som överallt annars. Kanske blir lättare att vänja sig vid om man har det i bakhuvudet?

Vad gäller freeware-hack vet jag inte om det finns något, tyvärr.

Det där med cmd+o hade jag missat helt, nu blev det ju iallafall lite smidigare än innan.

Eller så kan man köra cmd + pil ner.

  • Medlem
  • 2007-05-12 15:27

hur döper man om en fil i Windows lättast? Jag gillar macens "retur"...

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-05-12 15:31
Ursprungligen av Baron:

hur döper man om en fil i Windows lättast? Jag gillar macens "retur"...

Man gör på samma sätt i Windows som på OS X att markera filens namn och vänta 1sec och klicka igen på markerade namnet som ger redigering möjligheter.
Jag kör så och alltid gjort, tycker det är lättast.

  • Medlem
  • 2007-05-12 15:57

Retur måste väl vara snäppet lättare? Ett tangenttryck, ingen väntan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-12 16:27

Jag har för mig att man kommer in i "omdöpningläge" i Windows genom att trycka F2 eller F3.

Men jag måste säga att navigera filsystemet med tangentbordet är mycket lättare om man använder pilarna+command istället för pilar+enter+backspace som i Windows, man slipper flytta på händerna för att bara förflytta sig djupled i filstrukturen.

Anledningen till den "omständiga" kanppkombinationen är såvitt jag har förstått att det skapar mindre bekymmer om man råkar börja döpa om en fil (tryck på esc för att avbryta) än att råka starta ett helt program (tänk Adobe CS3 på en iMac G3).

Större konsekvenser -> Krångligare tangentkombination

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-05-15 16:37

Detta med tangentbordskombinationer är faktiskt en av de grejerna som varit krångligt i samband med bytet från Win till OS X, men faktum är att ju mer man lär sig, desto mer logiskt inser man att det är.
Efter att ha installerat och konfigurerat det underbara lilla programmet Quicksilver är jag helt såld i att använda tangentbordet.

Hur man minimerar ett program har jag lärt mig (kringla+M), men hur maximerar man det igen från tangentbordet? I Windows har du Alt+Space och då får du upp en meny över alla alternativen (restore, move, size, minimize, maximize och close) Finns dessa kommandona på Mac också?

Finns det någon guide i OS X eller någon annanstans över alla (eller de flesta) kortkommandona i just OS X?

  • Medlem
  • 2007-05-17 10:46

Du minimerar inte programmet utan programmets fönster. Låt säga att du har två safarifönster. Minimerar du det översta ligger det andra kvar.
Du kan såvitt jag vet inte få fram något minimerat utan att klicka i dockan. Jag kör med äpple+H (och alt+äpple+H) i stället, så blir allt tillgängligt med äpple+tab.

1
Bevaka tråden