Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kopplar Mac Mini till projektor (Panasonic PT AE500E)?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-08 14:20

Hej,

Jag är ny Mac-ägare som köpt en Mac Mini. Jag skulle vilja koppla ihop den med min projektor som är en Panasonic PT AE500E. Den har DVI in och en upplösning på 1280 x 720. Det jag vill är helst såklart att få bilden att utnyttja hela ytan.

Jag har provat med två olika DVI-kablar men senast när jag prövade var bilden helt svart. Jag provade för ett par månader sedan och lyckades få bild men den var inte 1280x720 och varje gång jag försökte byta upplösning gick det hela åt skogen.

Är det någon som prövat något liknande med gott resultat eller läst om någon som gjort det? Det vore såklart skoj att kunna nyttja duken för att se film eller nyttja min lilla usb-digital-tv-sticka för att se lite 16:9-tv

Tack på förhand,

-Jimmy

Jag tippar på inställning i projektorn. Att du missat något helt enkelt. Du kan inte testa en vga-kabel?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-05-08 17:28

Borde inte vara några problem alls, bara koppla o köra.
Det finns dock tre olika sorters DVI, DVI-I, DVI-D, DVI-A.
D är digital, A är analog och I är både och.
Har du rätt kabel?

Har du projektorn inkopplad under uppstarten av datorn eller byter du när den är igång?

finns inte så mycket att missa på i projjen.
har du ställt in datorn att den ska skicka skärmdubblering?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-10 09:51

Tack för snabba svar!

Jag har testat alla inställningar i projektorn (de är inte så många).

Jag har inte haft möjlighet att testa med VGA-kabel, har ingen lös hemma. Skall försöka fixa fram en sådan för att göra ett liknande test med VGA istället.

Jag har en billig DVI-D-kabel från Kjell & Company. Inte det bästa och det är jag medveten om men den borde väl fungera?

Det sista förstod jag inte, "skicka skärmdubblering". Var ställer jag in det och behövs det? I min uppsättning skulle projektorn vara den primära och enda bildkällan.

Tack än en gång,

-Jimmy

Du kan inte ha dubbla skärmar, minin har ju bara en skärmkontakt.

Dvi-D ska räcka utmärkt. Sätt på projektorn först och datorn sen för säkerhetsskull. Får du bild eller är det bara svart? Om det är svart men du haft bild innan så har du råkat ställa in datorn på fel upplösning, då får du koppla in minin till någon annan skärm och kasta inställningsfilen med upplösningarna, sen försöka igen på projektorn.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-05-14 08:30

Prova att starta minin med äpple+alt+p+r intryckta på tangentbordet (med projektorn igång) och vänta tills datorn startar om. Då släpper du knapparna och ser om du får bild.

Tangentbordskommandot resettar parameterminnet, där bla skärmupplösningen ligger lagrad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-16 06:40

Toppentack för svaren. Detta skall testas under den lediga morgondagen. Återkommer med fler frågor eller glädjande rapport beroende på utfallet.

-Jimmy

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-18 21:56

Jag har tagit mig lite mer tid för att titta på det här nu. När jag valde upplösning närmast 1280x720, dvs 1280x768 så ville den bara köra det i 62 Hz och det verkade inte projektorn klara. Några andra upplösningar fungerade men med utdragen bild som följd.

Jag googlade lite och hittade en annan tråd här på 99.se och såg ett tips om programmet SwitchResX som jag testat att installera och byggt en 1280x720 i 60Hz. Det fungerar bra än så länge. Har prövat att spela både lite 4:3 och lite 16:9 och det verkar under mina korta tester fungera bra.

Ett bra tips när man leker med upplösningar etc och har tillgång till en annan dator är att installera en VNC-server eller liknande, det sperade mig ganska mycket tid.

Tack för hjälpen, jag tror att problemet är ganska löst nu

-Jimmy

1
Bevaka tråden