Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Finders vänstra fält

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! När jag klickar upp finder så står det macintosh HD och inget mer? Med en annan mac i huset ser man t.ex. "filip dator" mac HD osv.. hur lägger jag till så jag ser t.ex. "filips dator" i vänstra fältet när jag startar mac? känns som om ikonen bara försvunnit???

tack på förhand filip

I inställningarna för finder, gå på knappen "Sidebar" (vad det nu kan heta på svenska) där kan du bocka i vilka saker du vill ska visas i sidofältet.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2007-05-11 19:13

Det heter "Sidofält" på svenska. Om du vill ha någon mapp eller dokument där där är det bara att dra och släppa.

Dubbelklicka på den lilla pricken mitt på fältet, kanske?

Tack jag hittade det.. rätt logiskt svar!!:P

mvh filip

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-05-21 23:52

Samma sak fast med "Delat"

Har samma typ av situation, fast med "Delat" rubriken i sidofältet. Försvunnen... I inställningarna i Finder är allt markerat som det skall vara. Nada "Delat". Har nån någon ide`?

Drag och släpp mappen > Användare > Delat någonstans nedanför strecket (vänta på att då får en blå pinne med en boll på innan du släpper, annars uppfattas det som att du skall flytta mappen Delat in i den mappen du vilar med pekaren på).

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-05-22 07:27

Vad som försvunnit är inte mappen "delat" under "användare" utan själva rubriken "DELAT" i sidofältet på Finder. Där under skall finnas: "anslutna servrar", "tillbaka till min MAc" o "Bonjour-datorer".
När jag gör som du föreslog flyttas bara mappen in i sidofältet.
Nån annan idé?
(andra datorer anslutna till nätverket kan se mig - jag intet)

Ursprungligen av benolel:

Vad som försvunnit är inte mappen "delat" under "användare" utan själva rubriken "DELAT" i sidofältet på Finder. Där under skall finnas: "anslutna servrar", "tillbaka till min MAc" o "Bonjour-datorer"...

Exakt samma sak har hänt mig nyligen. Irriterande eftersom det är krångligt att se och koppla ifrån de afp- och smb-servrar man är ansluten till.

Hur som helst, jag vet inte hur det uppstod men fältet dök upp igen efter att jag tvångsavslutat Finder.

Om du borde (eller brukar) ha en mapp "DELAT" ovanför strecket så är väl det en delad enhet i nätverket som du är ansluten till? Så du kanske har tappat anslutningen till den och behöver koppla upp dig igen?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-05-22 09:27

Provade tvångsavsluta finder men - ingen skillnad.....

Ok. Prova att flytta/kasta ~/Library/Preferences/com.apple.sidebarlists.plist" .../com.apple.finder.plist (du raderar då iofs dina Finder-inställningar...). Detta har löst problemet för åtm en person på Apples forum.

Kom ihåg att för att vara säker på att det inte fungerar måste du vara på ett nätverk där det finns andra delade datorer. Delat-tabben visas bara om det finns nåt att visa.

Du har naturligtvis också provat att starta om datorn?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-05-22 13:09

Testade slänga * .plist utan effekt. Startat om - ingen förändring. Sitter i nätverk.
VAd är detta?
Tacksam för alla försök men är inte framme än. Fler förslag?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-05-22 13:12

Kastade filen *,plist/ startat om / sitter i nätverk - allt utan effekt......
Märkligt
Fler ideér någon?

1
Bevaka tråden