Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google Enterprise frukostseminarium

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag och Johan Alsén var på Google Enterprise frukostseminarium på Clarion Hotel i Stockholm imorse.

Förutom den grundläggande genomgången av Googles tjänsteutbud gick man igenom Enterprise search och Google Apps for Enterprise lite djupare. Man får en massa spännande siffror på overheadbilder på kort tid men en siffra reagerade jag på: 58% av företagens reklambudget läggs på print-annonsering men folk lägger bara 16% av tiden framför en tidning. 9% av av budgeten går till webb där folk lägger 29% av tiden - allt enligt en undersökning gjord i Sverige nyligen.

Google Apps for Enterprise kostar $50 USD per användare och är i princip en online-version av Officepaketet inkl Exchange. Systemet är ännu inte lika funktionsrikt som Microsoft-versionen men efter denna presentation undrar man om inte Office-monopolets dagar närmar sig sitt slut.

Fina små namnbrickor och god frukost ingick!

Googles vision är att man ska ersätta dyra och ofta oanvända klientlicenser med deras onlineutbud - särskilt i stora organisationer där man kanske har tusentals Excel och Powerpoint licenser som aldrig någonsin används. För hardcore-användare som verkligen behöver alla funktioner är Google Apps ännu inte helrätt.

Kostnadsbesparingen är enorm och på vissa sätt är faktiskt tjänsterna bättre rent samarbetsmässigt. Google nämnde att exempelvis General Electric och Procter & Gamle har divisioner som gått över till Google Apps. Intressant!

Enterprise search bygger på deras hårdvarubaserade sökservrar som placeras innanför brandväggen och indexerar från 50.000 filer och dokument upp till miljontals.

Google mini i vårt serverrack

99.se testade en Google mini tidigare i våras och var grymt imponerade även om den inte klarade av våra mängder data med den licens vi hade råd med (100.000 dokument). Den var snabb och enkel att använda. Sökresultaten var superbra och en sökning gick på ett par mikrosekunder kändes det som.

Vi fick direktkontakt med Sverigeansvarig på Google och försöker hitta en väg för oss att använda oss av deras erfarenhet och produkter som sökmotor på 99.se någon gång i framtiden. Väldigt bra men tyvärr väldigt dyrt.

Vi gick från frukostmötet med ännu högre förväntningar på Google som verkar göra det mesta rätt just nu. Ska bli intressant att följa deras framtid!

Läs mer om Google Enterprise Search:
http://www.google.com/enterprise/index.html

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-10 12:19

Roligt repotage, vi borde bygga en arkiv-samling utav 99.se's egna repotage och artiklar om saker vi gör, kan vara kul att läsa personliga nyheter och händelser istället för stela företagsnyheter hela tiden.

Jag såg ju Larry Page och Robin Williams på CES förra året. Det rockade riktigt hårt! Härligt att gå ut ur ett möte med bubblor i magen och 1000 ideer

http://www.bjornstrom.se/index.php/rtw2006/comments/larry_page_google_robin_willams/

Glömde säga att Google nu har 500.000 servrar men att dom håller på att uppgradera lite. Dom ska tjacka 300.000 servrar till "inom kort"

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-10 14:06

Vi behöver väl snarare 1.000.000 servrar för att få det att rulla som det ska med lite framtidsperspektiv.

det hade varit roligt att få se google's presentation/material - finns det någon powerpoint el dyl?

Ursprungligen av el gringo:

det hade varit roligt att få se google's presentation/material - finns det någon powerpoint el dyl?

Jag har epostadressen till Google Sverigs storkundsansvarige. Vill du maila honom och fråga?

ja tack du kan väl skicka ett PM till mig.

Ursprungligen av el gringo:

ja tack du kan väl skicka ett PM till mig.

"You've got mail!"

Ännu lite mer nyheter kring Google och deras satsningar inom företagsbranschen:
http://news.com.com/8301-10784_3-9718633-7.html

Här finns en PDF med sammandraget från träffen:
http://media.99mac.se/se/2007/05/google-summary.pdf

1
Bevaka tråden