Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda AE som trådlöst nätverkskort?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Har en gammal iMac utan inbyggt trådlöst nätverk. Kan jag med hjälp av en AirPort Express få tillgång till mitt trådlösa nätverk om jag kopplar en nätverkssladd från iMacen till AE:ns nätverksingång?

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-11 15:24

Jo, det är liksom meningen med de portarna

Men det är bakvänt nu emot tänkt. Normalt när jag använder AE delar den ut internet från nätverssladden som är ansluten till ett ADSL modem, men det funkar alltså åt andra hållet också?

Fortfarande lite osäker på vad du vill göra egentligen. Vill du komma ut på Internet på din gamla iMac, samtidtigt som du med andra datorer surfar trådlöst. Typ?

Svar ja, men du måste ha en switch eller hubb för att få flera nätverkskontakter. Eftersom den nätverkskontakt som sitter på din AirPort Express antagligen blir upptagen av ditt ADSL-modem, eller motsvarande.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2007-05-11 16:22

Det går inte att gör det du har tänkt dig, tyvärr.

Ursäkta, ska omformulera mig bättre.

Jag har trådlöst nätverk, ett Netgear-adsl modem med trådlöst router. Den funkar utmärkt med mina nyare macar. Dock skulle jag behöva trådlöst nätverk till min gammla iMac som inte har trådlöst nätverkskort.

Då tänkte jag använda min Airport Express som "trådlöst nätverkskort". Koppla nätverkssladd emellan AE och iMacen och på så sett ta emot internt till AE:n och dela den trådbundet till iMacen.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-12 09:36

Aha.. okej. Nja den funkar väl inte som repeater.

1
Bevaka tråden