Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple 30" Cinema HD blir otroligt varm

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har använt min 30" nu i en veckas tid, och det är dags för en liten summering.

Är mycket nöjd med formatet och färgerna, men den blir OTROLIGT varm!
Aluminiumkanterna runt skärmen blir väldigt varma, och själva skärmen utstrålar värme som jag faktiskt kan känna av i ansiktet, och då sitter jag ändå på 80 cm avstånd.

Någon annan som upplevt samma sak?

Jo - den blir faktiskt ganska varm. Kör du max ljusstyrka på skärmen? Jag kör ungefär 65% och tycker inte det är så farligt.

Efter att ha kört en ny skärmkalibrering med min Eye-One Display, så sänktes ljusstyrkan betydligt.... från 380 ned till 120....

Tack för ingivelsen, Björnström.

Ursprungligen av jakoby:

Efter att ha kört en ny skärmkalibrering med min Eye-One Display, så sänktes ljusstyrkan betydligt.... från 380 ned till 120....

Tack för ingivelsen, Björnström.

Lugnt! Jag körde med två stycken ett tag - man blev totalt snöblind om man jobbade i ett mörkt rum pga ljusstyrkan. Som att sitta i ett solarium. Skulle gå till köket för att hämta mer Cola under något nattpass nere i Malmö förra året och var tvungen att blunda i 30 sekunder för att hitta dit

  • Medlem
  • Harestad
  • 2007-05-11 12:51
Ursprungligen av Björnström:

Lugnt! Jag körde med två stycken ett tag - man blev totalt snöblind om man jobbade i ett mörkt rum pga ljusstyrkan. Som att sitta i ett solarium. Skulle gå till köket för att hämta mer Cola under något nattpass nere i Malmö förra året och var tvungen att blunda i 30 sekunder för att hitta dit

Dagens i-landsproblem?

Större skärm = starkare bakgrundsbelysning = varmare = blindare

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-05-11 19:19

Min 24a blir rätt het men antar att detta är testat och genomgått av tillverkaren att kuna funka.
Större skärm mer värmeutveckling, effekt tagande det är mer eller mindre en grundlag.

Jag har personligen inte upplevt att 30"-skärmarna blir särskilt varma efter lång tids bruk även med full ljusstyrka.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-06 15:17

Bara att vänta på Cinema Display med OLED teknik... Macbook har det redan.

Ursprungligen av Jayzee:

Bara att vänta på Cinema Display med OLED teknik... Macbook har det redan.

Nej, MacBook har inte OLED. MacBook Pro 15" har LED, men det är en helt annan sak.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-07-12 10:39

Min 23" Cinema Display blir ganska varm också... sitter man närmare än en meter så känner man av värmen i ansiktet (kör på ca 70% ljusstyrka pga dåliga ljusförhållanden... bygger om vardagsrummet där datorn står).

1
Bevaka tråden