Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jätteseg iMac G5 17"

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Finspång
  • 2007-05-10 19:57

Jag har köpt en iMac G5 17" 1.6GHz 768MB och 250GB. Har installerat om den med Tiger och lagt på allt från "programuppdatering". Problemet är att den är jätteseg co låter som satan. Har ändrat "processorhastighet" under "strömsparare" från "automatisk" till "reducerad". Då blev den lite tystare. Men den är jätteseg. Har haft en Mini G4 1.25GHz tidigare och den kändes mycket rappare. Kollar man tex på en divx-film med VLC så tar det ca 50-70% CPU.

Nån som har tips på vad jag kan testa?

/Niclas

Skaffa mer minne och stäng av onödiga program/processer som går i bakgrunden så lär dn dator få lite mer sprutt..

  • Medlem
  • Finspång
  • 2007-05-10 20:22

Grejen är ju att den är nyinstallerad. Har inga konstiga program inlagda. Mer minne lär väl inte göra att VLC tar mindre CPU, eller?

Ursprungligen av niclasc:

Grejen är ju att den är nyinstallerad. Har inga konstiga program inlagda. Mer minne lär väl inte göra att VLC tar mindre CPU, eller?

Mer minne får nästan alltid hela datorn att fungera bättre 768 MB är i underkant för OSX, och även om datorn är nyinstallerad så pågår det hela tiden processer i bakgrunden som tar CPU kraft, vissa är nödvändiga andra inte så nödvändiga prov dig fram. Spotlight kan lasta macen rätt ordentligt speciellt när hårdiskar indexeras.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-10 21:29

Säker på att du har universal vlc?

Ursprungligen av effing:

Säker på att du har universal vlc?

Spelar ingen roll på iMac G5.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-10 22:27

Jag har 512 (!) i min iMac G5, och den är inte seg med VLC.

Mer minne löser inte allt. Ville bara ha det sagt.

Ursprungligen av Adzam 1:

Jag har 512 (!) i min iMac G5, och den är inte seg med VLC.

Mer minne löser inte allt.

Inte allt nej, men väldigt många datorproblem är minnesrelaterad och med tanke på hur billigt minne är idag så är det en no brainer att uppgradera det.

Ursprungligen av Simon Templar:

Inte allt nej, men väldigt många datorproblem är minnesrelaterad och med tanke på hur billigt minne är idag så är det en no brainer att uppgradera det.

Fast i det här fallet är det nog ingen lösning på problemet, tror jag i alla fall.

Att hårddisken snart ska kasta in handduken skulle förklara varför den är så seg men inte att den tar så mycket CPU-kraft.
¨
Såvida du inte spelade upp en högupplöst film?

Enklaste sättet att testa om något är fel är att skapa ett nytt användarkonto, logga in med det, och göra de saker som går slött under det vanliga kontot. Går på ett litet kick och är ett mycket enkelt sätt att avgöra var man sedan ska börja leta fel.

Min polare har precis samma konfiguration som dig och han klarar av att köra Firefox, iTunes, VLC och andra småprogram samtidigt utan problem what so ever.

Det kan inte vara hårddisken som har något slags förskalv? Testa att byta om du har möjlighet. Har aldrig haft någon hårddiskkrasch själv så jag vet inte om det kan påverka processorn..

1
Bevaka tråden