Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto nybörjarhjälp!

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag undrar bara om någon kan ge lite tips på hur man ska organisera alla sina
bilder i iPhoto på ett smart sätt. Hittils gör jag ett nytt album för varje kategori,
och sorterar i dem mapparna. Men varför ligger bilderna kvar i bilbioteket efter
att man dragit de till en specifik mapp man har bildat? Blir det kopior då?
Och slänger man dem i biblioteket så försviner dem överallt. Och hur tömmer man
papperskorgen i iPhoto?

Tack sålänge!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-26 12:14

Tömma papperskorgen: högerklicka (control-klick) på papperskorgen eller menyn iPhoto->Töm papperskorgen.

Absolut viktigaste grundtipset för nybörjare på iPhoto: Tänk inte "filer och mappar", tänk "databas" (samma resonemang gäller även för iTunes).

Bibliotek ger en bild av hela din databas (alla bilder). Du kan nu göra urval i databasen genom att skriva text i sökrutan, klicka på nyckelord, eller klicka i datum i datumrutan.

För att organisera bilder tycker jag det viktigaste är:
- Ge namn på bilderna (titel). (Slå på menyn Innehåll->Titlar)
- Skriv lite kommentarer på bilderna så de blir sökbara. Skriv i vem du fotat, var, saker som finns med, etc. Tryck på i-knappen längst ner till vänster och skriv i fältet nedanför den horisontella linjen.

Du kan markera flera bilder och lägga till samma kommentar till alla genom menyn Bilder->Ändra flera...

Det är också en bra idé att göra album. Du kan lägga samma bilder i flera album om du vill. Naturligtvis ligger de kvar i Bibliotek, eftersom det är din totala databasvy. Detta skapar inga kopior av bilderna.

iPhoto gör automatiskt en kopia av originalet om du ändrar på en bild (t.ex. om du roterar den). Detta för att du skall kunna backa tillbaka. Dessutom skapas en miniatyrbild för att iPhoto snabbt skall kunna visa miniatyrer. Dessa bilder skapas i iPhotos mapp. Du bör aldrig gå in och rota i denna mapp, låt iPhoto hantera detta (det är det som är vitsen lixom).

Behöver du använda bilden i ett program eller maila bilden, etc, så drar du den från iPhoto-fönstret dit du vill ha den. Rota aldrig i iPhotos mappar.

Har du fått en bild som en fil och vill ha in den i iPhoto, så drar du den dit. iPhoto lägger upp den i sin databas. Därefter kan du slänga förlagan.

Bra och utförligt svarat!

Tack så mycket, nu kan jag ha lite bätte koll på mina bilder.
Det blir ganska lätt att det blir en hel del bilder som hamnar i datorn

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-26 15:54

Dessutom kan det vara bra att kolla på instruktionsvideosarna.

http://www.apple.com/ilife/tutorials/iphoto/index.html

"Mängden datavana står i rak proportion till mängden förstörda data"
så jag vill betona;

- Raderar du en bild ur ett album/rulle så tas de inte med längre i det albumet.
Den ligger kvar i biblioteket.

- Raderar du en bild i Bibliotek är den helt borta, den hamnar i papperskorgen.
Väljer du sedan "töm papperskorgen" så är den borta, gone, väck!

Har du ett backupscript som ligger och tuffar på nätterna som en annan så tar man givetvis med sin iPhoto-mapp i backupen.

...och precis som Pesc säger - pilla inte inne i IPhoto-mappen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-26 21:34
Ursprungligen av Goflorp:

"Mängden datavana står i rak proportion till mängden förstörda data"

Omvänd proportion om jag får be!

Kom ihåg en sak bara, man kan alltid återgå till orginalet i iPhoto! Den funktionen jag använder mest.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-26 22:12

Lånar tråden lite om det går bra?

Man kan ju sortera så fint på "nyckelord". Men vaddå nyckelord, hur taggar jag mina bilder? Har bara hittat "kommentarer" än så länge. Som vanligt är jag väl blind - hjälp?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-27 00:50

För att bestämma vilka nyckelord du kan välja mellan:
menyn iPhoto->Inställningar... Tabben "nyckelord".
ta bort eller lägg till de nyckelord du vill kunna använda.

För att sätta nyckelord på bilder:
Markera en eller flera bilder.
Menyn Bilder->Visa Info (äpple-I)
tabben "nyckelord". Klicka i de nyckelord du vill ska gälla för de bilder du valde.

För att filtrera på bilder med nyckelord:
Gå till exempelvis "Bibliotek".
Klicka på nyckel-knappen (fjärde knappen längst ner till vänster).
Klicka i de nyckelord du vill filtrera på. Hur den ska bete sig om du klickar i flera nyckelord (ska alla matcha, eller bara någon?) bestäms i inställningar.

Personligen använder jag bara 2 olika nyckelord för mycket grov sortering. Jag tycker det blir enklare att söka på kommentarsfältet, för där kan man fritt skriva in ord som beskriver bilden. Men det är nog mer upp till en själv, hur man vill organisera sig.

Ursprungligen av pesc:

För att filtrera på bilder med nyckelord:
Gå till exempelvis "Bibliotek".
Klicka på nyckel-knappen (fjärde knappen längst ner till vänster).
Klicka i de nyckelord du vill filtrera på. Hur den ska bete sig om du klickar i flera nyckelord (ska alla matcha, eller bara någon?) bestäms i inställningar.

hurdå? Jag har ingen sån knapp? jag är helt ny på det här och i desperat behov att organisera om mina bilder....

mycket tacksam för svar!

var ligger den allsmäktiga "iPhoto-mappen" jag inte får pilla i?

  • Medlem
  • 2007-04-29 22:14
Ursprungligen av WashedUp:

var ligger den allsmäktiga "iPhoto-mappen" jag inte får pilla i?

Home > Pictures > iPhoto Library

Ursprungligen av eQ:

Home > Pictures > iPhoto Library

Bilblioteket helt enkelt?

Nej i mappen Bilder i din hemmapp.

Ah! Den med "originals" och "modified" i sig? Då hänger jag med....

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-08 08:10

Jag har precis skrivit in lite namn på en del mappar, som ej blev gjort när jag tog in fotona i datorn. Har även flyttat över, slagit ihop någon mapp (foton som eg. tillhörde samma "film"). Har jag genom detta förstört någonting?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-10 19:43

Har en liten fråga:

Fårstår hela tänket med iphoto å så, funkar hur bra som helst. MEN när jag raderar bilder från biblioteket som jag inte vill ha kvar så hittar jag dom ändå i "se men inte röra" mappen "Iphoto library" ..?? Känns ju jätteoprsktiskt om man måste radera bilderna två gånger för att dom ska försvinna. Finns det ingen inställning som i itunes, där den frågar om man vill flytta originalfilen till papperskorgen på samma gång, när man tar bort en låt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-10 20:09

hahah, vad dum man e. Upptäckte precis att men kan tömma iphotos "egna" papperskorg där alla slängda bilder hamnar. Det var därför dom inte försvann när jag raderade dom från biblioteket.

  • Administratör
  • Lund
  • 2007-09-21 00:49

kommer också in o ställer en fråga...
Hur gör jag om jag vill ladda upp en bild?
det går inte att dra bilden till "hämta fil" fönstret.
efter att jag uppdaterade iphoto08 så har iphoto mappen gått från en mapp till att vara programmet i hemma mappen...what?!?! var hittar jag mina "orginal" nu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-21 10:24
Ursprungligen av thor:

kommer också in o ställer en fråga...
Hur gör jag om jag vill ladda upp en bild?

Det är bara att dra bilden till "hämta fil" fönstret i Safari.

Ursprungligen av thor:

det går inte att dra bilden till "hämta fil" fönstret.

En del program är inte så bra anpassade till Mac OS X så om man t.ex. kör Firefox så kan man ju alltid först dra ut en kopia till skrivbordet från iPhoto. Därefter kommer man lätt åt dessa bilder.

Ursprungligen av thor:

efter att jag uppdaterade iphoto08 så har iphoto mappen gått från en mapp till att vara programmet i hemma mappen...what?!?! var hittar jag mina "orginal" nu?

Äntligen är mappen en bundle!

Detta minimerar risken att ovana användare går in och pillar i mapparna. Det är fortfarande enkelt att öppna mappen, men jag säger inte hur!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-23 20:25

Texten du citerade var lite gammal och gäller iPhoto '06. Eftersom du frågar gissar jag att du kör iPhoto '08? Här är sökning på nyckelord något annorlunda. Klicka i sökrutan längst ner och be att få söka på nyckelord. Nu får du upp knappar med de nyckelord du har där du kan välja bilder.

Själv använder jag inte nyckelord på detta vis utan skriver själv in text och sökord på bilderna i fritextrutan. Då kan man söka efter orden i sökrutan. Skriv in var du var, och vad bilden innehåller; sånt du vill kunna söka på. Det är bra att ange betyg också så kan man enkelt filtrera fram de snyggaste bilderna om man får många träffar i en sökning.

ok, nu hajar jag!

tack tack!

Är iphoto samma sak som picasa?

  • Medlem
  • 2007-12-26 23:52
Ursprungligen av micke_nkpg:

Är iphoto samma sak som picasa?

Nej, iPhoto är gjort av Apple och funkar bara på Mac, Picasa är Googles motsvarighet och funkar bara på PC.

http://picasa.google.co.uk/index.html

Ursprungligen av Giggs:

Nej, iPhoto är gjort av Apple och funkar bara på Mac, Picasa är Googles motsvarighet och funkar bara på PC.

http://picasa.google.co.uk/index.html

du det vet jag med.. men är det samma typ av program, funktioner?

1
Bevaka tråden