Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 20": Fel färger när man tittar från sidan

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-05-07 18:10

Får spatt! Dags att byta datorn igen?

Om ni har på full ljusstyrka på er skärm (gärna en iMac Core 2 Duo 20") och sedan tar fram en helt svart bakgrund, det kan vara i en film eller....vad som helst: En svart bakgrund som fyller hela skärmen. Då undrar jag.

Om ni tittar lite snett på skärmen, aningens uppifrån men det behöver inte vara en extrem vinkel (170 grader ska ju iMac-skärmen klara). Då undrar jag:

Blir er svärta då plötsligt LILA eller ROSA? Det blir min...lila-rosa alltså.
Det ser ut som skit. Svart ska väl vara svart på en sådan här fin dator?
Tror inte ens min förra iMac av samma sort hade detta "fel".

Jag ooorkar fanemig inte ringa Apple igen. Det är ju fel på alla produkter jag får. =(

/Fredrik

Tror du inte att du skulle må bättre om du inte ägnade halva din tid till att leta efter "defekter" på allt du köper? Tittar snett på skärmen, aningens uppifrån? Det är ju på gränsen till löjligt. Jag tror inte det är hos produkterna felet ligger... En undran bara i all välmening.

Om det funkar när du tittar rakt framifrån är väl allt så om det ska?

De allra flesta plattskärmar oavsett betraktningsvinkel brukar visa nån form av missfärgning i onaturliga vinklar som ingen egentligen kollar i. Framför allt uppifrån.

kalibrera skärmen kanske?

Tror man att man ska få helt perfekta färger på en LCD från alla upptänkliga vinklar är man helt fel ute. Betraktningsvinkeln på en LCD anger den vinkel vid vilken kontrasten understiger ett visst värde, som brukar vara 5:1 eller 10:1 beroende på tillverkare. Ingen har någonsin påstått att man ska få exakt likadan färgåtergivning vid 170° som rakt framifrån, utan det handlar bara om vid vilken vinkel det slutar vara möjligt att uppfatta vad som visas på skärmen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-08 19:24

Jag har en 24" iMac C2D och jag kan inte säga att jag har det problemet. Jag kan kolla upp 190 grader sen ser jag ju inte skärmen mer :). Utan problem med svart bakgdrund. Visst där är en jääääääkligt lite tendens att den skiftar färg lite men absolut inte rosa eller lila. Och anledningen till den ser ut att skifta färg är isåfall att i 189 graders vinkel så reflekterar den den vita väggen väldigt svagt och visst kan man kanske säga att det blir lite lila eller rosa då för det vita e så svagt så det blir inte grått. Men detta är extremt. Väldigt väldigt lite o vem fan sitter i 189 grader o tittar på en skärm

iMac 24" har en väldigt mycket bättre skärm än övriga iMac-modeller, så det är inte oväntat att den även har bättre färgåtergivning från olika vinklar. Men inte ens med 24" skulle jag bli förvånad om någon fick färgskiftningar från halvextrema betraktarvinklar eftersom alla skärmar har viss exempelvariation.

Kajan: Menar du egentligen 180° eller har du superkrafter?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-09 21:01
Ursprungligen av Samuel K:

Kajan: Menar du egentligen 180° eller har du superkrafter?

Givetvis. 90 + 90 blir inte 190...

Ursprungligen av Nifo:

Får spatt! Dags att byta datorn igen?

Det ser ut som skit. Svart ska väl vara svart på en sådan här fin dator?
Tror inte ens min förra iMac av samma sort hade detta "fel".

Jag ooorkar fanemig inte ringa Apple igen. Det är ju fel på alla produkter jag får. =(

/Fredrik

Vad har du för ljuskälla?

Det där lider många Apple-skärmar av, min 20" cinema screen också. Helsvart bild i mörkt rum har lite lilaskiftande färger i sig. Men vilken lcd man än har så ser det ut som sju svåra år i mörka scener - speciellt om du har släckt i rummet också. Det bästa du kan göra är att sänka skärmbelysningen till lägsta och ha lampan i rummet tänd. Inte jättespännande men å andra sidan så är väl filmupplevelsen inte det bästa på en fjuttig 20"-skärm ändå...

  • Medlem
  • 2007-05-08 22:59

Jag behöver inte alls röra mkt på huvudet för att de lila tonerna ska komma fram.Lustigt nog var det inte så - ÄR - det inte så på andra iMac 20" jag kollat på.

Klart det är frustrerande... =P

Ljuskälla? Ibland ingen, ibland en taklampa ovan/framifrån, ibland taklampan och ytterligare en taklampa mitt i rummet.

Det verkar inte vara något som går att färgkorrigera som någon tipsade i den andra tråden. Det här finns här. Frågan är bara om man orkar lämna inte den *s*

/Fredrik

Senast redigerat 2007-05-09 18:53
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-09 11:32

Är det det här som LED-skärmarna skall fixa?

Ursprungligen av klas:

Är det det här som LED-skärmarna skall fixa?

Nej, det spelar ingen roll för betraktarvinkeln om ljuset kommer från lysrör eller dioder.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-09 12:53
Ursprungligen av Samuel K:

Nej, det spelar ingen roll för betraktarvinkeln om ljuset kommer från lysrör eller dioder.

Vad trist, men det svarta borde väl iaf bli svart. Är det inte så? Vitsen är väl att man kan släcka de dioder man inte vill ha tända istället för att mörka ner ljuset.

Ursprungligen av klas:

Vad trist, men det svarta borde väl iaf bli svart. Är det inte så? Vitsen är väl att man kan släcka de dioder man inte vill ha tända istället för att mörka ner ljuset.

Nej, det fungerar inte riktigt så. Det är fortfarande en LCD, så ljuskällan håller konstant ljusstyrka medan ljuset filtreras via polfilter och flytkristaller för att producera bilden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-10 16:33

Skärm.

Ursprungligen av Nifo:

Får spatt! Dags att byta datorn igen?

Om ni har på full ljusstyrka på er skärm (gärna en iMac Core 2 Duo 20") och sedan tar fram en helt svart bakgrund, det kan vara i en film eller....vad som helst: En svart bakgrund som fyller hela skärmen. Då undrar jag.

Om ni tittar lite snett på skärmen, aningens uppifrån men det behöver inte vara en extrem vinkel (170 grader ska ju iMac-skärmen klara). Då undrar jag:

Blir er svärta då plötsligt LILA eller ROSA? Det blir min...lila-rosa alltså.
Det ser ut som skit. Svart ska väl vara svart på en sådan här fin dator?
Tror inte ens min förra iMac av samma sort hade detta "fel".

Jag ooorkar fanemig inte ringa Apple igen. Det är ju fel på alla produkter jag får. =(

/Fredrik

Du tror väl inte det sitter värsting skärmar i bara för det är Mac.
Det är vanliga budget skärmar och dom uppför sig lika dant när man tittar i en viss vinkel.

B.D:cool:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-10 18:20

Går mellan en iMac och två bugetskärmar från ElGiganten på dagarna. iMacen är sämre i konstiga vinklar, speciellt uppifrån, men har bättre färgvisning i normala vinklar. Och det är ju där man oftast sitter.

  • Medlem
  • 2007-05-10 18:59

Där har jag misstagit mig förstår jag. Trodde att det var något "deluxigt" i dessa skärmar. Men om jag exempelvis skulle få för mig att jämföra med Apples TFT-skärmar på 30" (de har sådana va?) så skulle jag kanske se skillnad. Men då blir jag nyfiken hur den i iMacen står sig mot deras 20"

/Fredrik

1
Bevaka tråden