Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme + USB-hårddisk

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena,

tänkte kolla med er som kör usb-disk kopplad till airport extreme vilket filsystem ni kör på hårddisken. Jag kör själv med fat32 som hårddisken var formaterad i vid leverans och har problem med filer och mappar som inte syns i finder/utforskaren. Jag funderar på om det kan vara på grund av fat32 och ifall ntfs eller något annat skulle fungera bättre. Eftersom ap extreme snackar med cifs borde det väl gå lika bra med ett annat filsystem?

Men som sagt, vilket filsystem har du, och upplever du samma problem? Jag har en Western Digital 320Gbyte essential edition med fat32

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-16 10:15

Extreme klarar inte NTFS. Försök med HFS+.

Har efter mycket om och men äntligen kopierat undan all data från usb-disken och formaterat den i hfs(+)... efter att ha kopierat tillbaka all data måste jag säga att det faktiskt verkar ha löst problemet.

Har ni alltså problem med att data försvinner från er till airport extreme usb-anslutna hårddisk så pröva att formatera om den från fat32 till hfs+.... det kommer ju då inte att gå att koppla den till en pc direkt via usb men det är en smäll man får ta...

I dag lärde jag mej något högst väsentligt.

Jag vill att mina windowskompisar ska kunna gå in på min hårddisk med Windowsfildelning (SMB/CIFS) över internet precis lika lätt som Macanvändare kan gå in på hårddiskar med afp (Apple File Protocol).

Det går inte!

Bakgrund:
Jag har en Airport Extreme med en USB disk instoppad direkt in i den.
AE erbjuder då "Fildelning" i en meny.
Är man ute på stan kan man lätt logga in på hårddisken med Äpple-K och routerns externa IP-adress. Disken hamnar då på skrivbordet precis som om man var hemma! (det här har jag sagt förut, men det gick fort att repetera).

Har ni förresten märkt att den delar ut IP adresser baklänges! Varför gör den det?

Nåväl,
I samma fildelningsmeny finns "Windowsinställningar", där den föreslår defaultnamnet "WORKGROUP" för ett Windowsnätverk.

Jag var hemma hos en (PC) kompis igår och visade då hur jag fick upp disken med afp.
Sedan frågade jag hur en PC användare kommer in på disken med SMB/CIFS protokollet - för det hade jag ju aktiverat.

Svaret blev: Det går inte, eftersom protokollet inte är routningsbart.
Kommunikationen kan inte ta sig genom olika routers.
Dvs, det funkar bara över LAN (lokalt) men inte över WAN (internet).

I det här fallet har jag blandade känslor över att återigen kunna konstatera Apples överlägsenhet över Microsoft.

Jag ville ju trots allt att det skulle funka...

Därefter började vi spåna om VPN (L2TP) tunnlar...
Någon som har testat det?

P.S. "Virtual Private Network" simulerar ett LAN över internet. Det borde väl kunna funka? Man lurar den, helt enkelt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-05-10 10:35
Ursprungligen av the örjan:

Är man ute på stan kan man lätt logga in på hårddisken med Äpple-K och routerns externa IP-adress. Disken hamnar då på skrivbordet precis som om man var hemma!

Är det någon som på pedagogisk steg för steg kan berätta hur man ska göra för att få detta att fungera.

Fjärrlogin

Ursprungligen av what:

Är det någon som på pedagogisk steg för steg kan berätta hur man ska göra för att få detta att fungera.

Redigering: Oj. Jag har ju glömt ett viktigt steg. Lägger till det nu.

1. Du får din externa IP-adress på www.whatismyip.com.
Använd din stationära dator.

2. I routern måste du ange din interna IP adress som routern har gett den stationära datorn. Den finns i Finder-Systeminställningar-Nätverk. Vanligtvis TCP/IP men inte alltid. Sedan är olika på olika routers. På Airport Extreme heter det "Förvald Värd" där IP.n ska in. På andra kan det heta DMZ (De Militarized Zone!)

3. Gå ut på stan.
(Detta är dock inte nödvändigt, men byt till din bärbara i alla fall.)

4. I Finder (på den bärbara), tryck Äpple-K. Det är samma som att i menyn "Gå" välja "anslut till server".
(engelska kör jag inte med, men troligen står det "Connect")

5. Skriv afp://"extern ip-adress", Ex. afp://85.24.56.104

6. Du ska nu få upp en ruta där man väljer mellan "Gäst" eller "Registrerad användare", och därefter är det detsamma som när man bootar om datorn. Login osv.

Om det inte funkar kan det vara någon inställning i routern.
Lycka till!

Senast redigerat 2007-05-20 22:58
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2007-06-15 11:54
Ursprungligen av the örjan:

Redigering: Oj. Jag har ju glömt ett viktigt steg. Lägger till det nu.

1. Du får din externa IP-adress på www.whatismyip.com.
Använd din stationära dator.

2. I routern måste du ange din interna IP adress som routern har gett den stationära datorn. Den finns i Finder-Systeminställningar-Nätverk. Vanligtvis TCP/IP men inte alltid. Sedan är olika på olika routers. På Airport Extreme heter det "Förvald Värd" där IP.n ska in. På andra kan det heta DMZ (De Militarized Zone!)

3. Gå ut på stan.
(Detta är dock inte nödvändigt, men byt till din bärbara i alla fall.)

4. I Finder (på den bärbara), tryck Äpple-K. Det är samma som att i menyn "Gå" välja "anslut till server".
(engelska kör jag inte med, men troligen står det "Connect")

5. Skriv afp://"extern ip-adress", Ex. afp://85.24.56.104

6. Du ska nu få upp en ruta där man väljer mellan "Gäst" eller "Registrerad användare", och därefter är det detsamma som när man bootar om datorn. Login osv.

Om det inte funkar kan det vara någon inställning i routern.
Lycka till!

Måste man ha två datorer till detta? jag har bara en macbook och skulle ju vara underbart om jag kom åt hdd'n som är kopplad till min aiport extreme.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-10 13:34
Ursprungligen av the örjan:

I dag lärde jag mej något högst väsentligt.

Jag vill att mina windowskompisar ska kunna gå in på min hårddisk med Windowsfildelning (SMB/CIFS) över internet precis lika lätt som Macanvändare kan gå in på hårddiskar med afp (Apple File Protocol).

Det går inte!

Bakgrund:
Jag har en Airport Extreme med en USB disk instoppad direkt in i den.
AE erbjuder då "Fildelning" i en meny.
Är man ute på stan kan man lätt logga in på hårddisken med Äpple-K och routerns externa IP-adress. Disken hamnar då på skrivbordet precis som om man var hemma! (det här har jag sagt förut, men det gick fort att repetera).

Har ni förresten märkt att den delar ut IP adresser baklänges! Varför gör den det?

Nåväl,
I samma fildelningsmeny finns "Windowsinställningar", där den föreslår defaultnamnet "WORKGROUP" för ett Windowsnätverk.

Jag var hemma hos en (PC) kompis igår och visade då hur jag fick upp disken med afp.
Sedan frågade jag hur en PC användare kommer in på disken med SMB/CIFS protokollet - för det hade jag ju aktiverat.

Svaret blev: Det går inte, eftersom protokollet inte är routningsbart.
Kommunikationen kan inte ta sig genom olika routers.
Dvs, det funkar bara över LAN (lokalt) men inte över WAN (internet).

I det här fallet har jag blandade känslor över att återigen kunna konstatera Apples överlägsenhet över Microsoft.

Jag ville ju trots allt att det skulle funka...

Därefter började vi spåna om VPN (L2TP) tunnlar...
Någon som har testat det?

P.S. "Virtual Private Network" simulerar ett LAN över internet. Det borde väl kunna funka? Man lurar den, helt enkelt.

peka portarna 137,138,139 till din routers interna ip.. kanske.. eller externa.
Portarna är iaf för sambaprotokollet

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-05-17 23:37

Hej!
Vet inte om detta är moget för en helt ny tråd så jag försöker här först. Jag har en AirPort Extreme och planerar att koppla en extern HD till den för att användas av tre datorer - en iMac G5, en PB G4 15 samt en Pc med XP.

Har en iOmega Tripple Interface på 250 GB som jag delade i två partitioner och som jag använde hittills med min Powerbook - en partition är på 80 GB och den andra tar resten av utrymmet. På den första kör jag en total backup med Super Duper - klonar alltså min Powerbooks HD. Den andra partitionen är till enkel lagring.

Jag tänkte köpa en ny extern FW HD till enbart backup/clone av Powerbooken medan den befintliga iOmegan skulle bli en lagringsenhet till alla datorer - genom USB kontakten på Air Port Extreme.

Nu kommer de kluriga frågårna - för mig i alla fall. Kan jag partitionera denna HD i två volymer, där den ena har format som passar PC och den andra har Mac formating? Så att när jag eventuellt kopplar iOmegan direkt till PCn - den visar "sin" partition och att man kan bearbeta de filerna?

Tanken är att kunna köra backup på de viktigaste filerna samt musik & bilder - från både mina Macar och PCn.

Tack

Ursprungligen av homesick:

Nu kommer de kluriga frågårna - för mig i alla fall. Kan jag partitionera denna HD i två volymer, där den ena har format som passar PC och den andra har Mac formating?

Ja, det här liknar ju mitt problem lite.
Kom i håg costas förslag om att peka portar.

Kan du inte bara prova först och sen berätta för oss vad som hände?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-05-18 23:49
Ursprungligen av the örjan:

Ja, det här liknar ju mitt problem lite.
Kom i håg costas förslag om att peka portar.

Peka portar?! Kan icke....

Ursprungligen av the örjan:

Kan du inte bara prova först och sen berätta för oss vad som hände?

Tja, det får vänta tills jag skaffat en annan extern FW till bara kloning av min PB så att jag inte sabbar något, sedan kan jag mecka med iOmegan och de två olika partitionerna. Återkommer, men det kan dröja....

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-07-11 16:57
Citat:

homesick skrev:
Nu kommer de kluriga frågorna - för mig i alla fall. Kan jag partitionera denna HD i två volymer, där den ena har format som passar PC och den andra har Mac formating?

Ursprungligen av the örjan:

Ja, det här liknar ju mitt problem lite.
Kom i håg costas förslag om att peka portar.

Kan du inte bara prova först och sen berätta för oss vad som hände?

OK, here we go, en liten uppföljning för de intresserade. Nu har jag skaffat en Lacie Portable FW och kör kloning av min PB15 till den. Problem 1 löst

Problem 2 - där jag ville partitionera min iOmega Tripple Interface extern (genom Skivverktyg) så att den ena har Mac OS extended och den andra någon variant av fomratering som familje-PCn skulle känna av.

Jag vill påminna om att allt detta görs för att jag ska kunna ha iOmegan som gemensam lagring- och backupenhet kopplad till AirPort Extreme.

Det konstiga var att XP kände inte av partitionen som jag formaterade som MS DOS eller senare UNIX, utan den _andra_, MAC OS Extended. Det gick att lagra filer, öppna bilder från XPn, helt utan problem.

Till slut så formaterade jag båda partitioner som MAC OS Ext. och nu fungerar de båda i XPn och på mina Macar, en iMacG5 och PB15.

Vid partitioneringen valde jag ett alternativ - "Huvudtatspost", vad det nu än ska betyda

Skrivaren fungerar också genom Extreme och både från XPn och Macarna.

Hälsningar,

  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-05-28 14:34

Jag är på gång att köpa en Macbook samt en Airport Extreme. Till Airporten har jag tänkt ansluta en Western Digital MyBook 500gb via USB. Nu har jag lite frågor efter att ha läst den här tråden.

Först av allt har jag tänkt spara ned mina filer från min nuvarande PC som ska säljas. Måste jag då först spara över filerna i standardformateringen till MyBooken för att sedan föra över dom till Macbooken. Sen när filerna ligger på Macbooken måste jag då formatera om den externa disken till ett annat format och sen föra över filerna från Macbooken till den externa innan jag kopplar in den externa i Airporten?

Kan någon förklara hur jag ska gå till väga? Jag känner mig inte riktigt hemma på detta. :">

PS. Vad tycker ni om att köra med en Western Digital MyBook 500gb med Airport? Fungerar det bra?

/Onk

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-28 16:03

kör du fat på usb disken så är det bara att kopiera över prylarna. Allt kommer att finnas kvar där när du ansluter den till din extreme

  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-05-28 16:52
Ursprungligen av costas:

kör du fat på usb disken så är det bara att kopiera över prylarna. Allt kommer att finnas kvar där när du ansluter den till din extreme

Okej. Tack för ditt svar!

Men som jag har förstått det som var det just det trådskaparen hade problem med. Han körde FAT på USB-disken och Extreme klarade inte av det.

Det funkar med HFS+ (PC)

För mig är det inga som helst problem med att använda HFS+ och då har jag en macbook och en PC med Xp. Tydligen gör antingen airport extremen om HFS+ formatet till fat32 åt XP eller så är det programvaran (airport utility) jag installerade i XP-burken för jag kan skriva/läsa till/från den med XP.

Men sen har jag en fråga, om det går att ansluta till routern från internet och få tillgång till sin disk, som är ansluten till AirPort Extreme-stationen, som the Örjan skrev tidigare, att gå ut på stan och ansluta till den. Om det är på nåt sätt att få in protokollet afp (apple filing protocol) i Windows.

Precis! Att Windows skulle kunna läsa afp verkar ganska avlägset.
Det skulle i så fall vara en tredjepartsprogrammering.
Min nätverkskompis sa ju att Windowsprotokollet (SMB / CIFS) inte ens var routningsbart..!!
(Dvs, funkar bara över LAN)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-15 16:24

Här kommer lite missar in i AEBS... varför i helskotta har den inte dyndns stöd för? Har en AEBS med en disk kopplad till den och en macbook, jag vill komma åt disken utifrån... då måste jag kunna IP till den... wtf liksom. Dyndns stöd har ju funnits i alla andra routrar sen flera år tillbaka.

Sen har jag problem att komma åt disken som är utdelad med min jobb-peze... funkar helt enkelt inte.

Ursprungligen av Trineo:

Här kommer lite missar in i AEBS... varför i helskotta har den inte dyndns stöd för? Har en AEBS med en disk kopplad till den och en macbook, jag vill komma åt disken utifrån... då måste jag kunna IP till den... wtf liksom. Dyndns stöd har ju funnits i alla andra routrar sen flera år tillbaka.

Jag använder dyndns.
Funkar bra.

Jag har inte hittat någon inställning för dyndns i extremen. Vad är det du vill ställa in? Har du testat än?

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-06-24 16:19

Hur fungerar bonjour på Airporten jag tänker främst på dessa inställningar

Värdnamn:
Domän:
Namn:
Lösenord:

Som finns i avancerat meny är det inte dessa man ska ändra på så att Airport hårddisken fungerar vart man änn är?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-27 07:17

Blanda Äpplen och annat

Märkliga fenomen
Har HFS+ formaterat en HD via TransMac på en PC,
kopplar den till AE, den dyker då upp på PCn, och allt ser ok ut
Kopplar den till en annan PC och kopierar en massa filer,
tebax till routern och nu ser man inga filer alls när den dyker upp på PCn
Kopplar tebax direkt till PCn via USB, ser alla filer jag hade kopierat.
Kopplar återigen till AE, och nu dyker inte disk-jäveln up alls, nånstans.

Jag har all respekt för Apple, men om det är så jävla krångligt att flytta disk mellan PC och MAC och få detta att funka, bör de inte låta bli att säga att dela disk mellan MAC och PC via AE är supporterad?

Har haft andra trådar om detta, för ca 2 månader sen och fick ge up FAT32 formatet helt,
hade hoppats på att problemen skulle lösas genom att gå över till HFS+

Trött
PS:
äger ingen MAC själv, men trodde man kunde blanda öpplen och PC

Jag får det inte att fungera. Vi har bara Mac-datorer så det borde ju bara enkelt. Jag får följande felmeddelande: "Servern kanske inte finns eller inte är i drift just nu. Kontrollera servernamnet eller IP-adressen samt din nätverksanslutning och försök igen." inkl felkod -36

Vad gör jag fel och vilka inställningar måste jag göra under System/delning.. ?

Tacksam för alla hjälp

Ursprungligen av danielka:

Jag får det inte att fungera. Vi har bara Mac-datorer så det borde ju bara enkelt. Jag får följande felmeddelande: "Servern kanske inte finns eller inte är i drift just nu. Kontrollera servernamnet eller IP-adressen samt din nätverksanslutning och försök igen." inkl felkod -36

Vad gör jag fel och vilka inställningar måste jag göra under System/delning.. ?

Tacksam för alla hjälp

Kolla den här diskussionen

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-01-22 17:22

Jag försöker koppla upp mig externt ifrån mot min hårddisk som är inkopplad i en Airport Extreme.

Jag har följt guiderna i den här tråden och öppnat portarna 137, 138 och försökt med 139, men den går inte för det blir konflikt. Samma sak när jag försöker med port 548 - Konflikt!

Portarna som är öppnade pekar till den airport extreme (IP = 10.0.1.1) som hårddisken sitter inkopplad i via USB. Inställningarna för hårddisken i nätverket ser ut att vara korrekta, den är utdelad osv.

Det funkar ändå inte. Jag antar att det har med portkopplingen att göra? Port 139 och 548 går ju inte att öppna och/eller peka mot 10.0.1.1, dom är nämligen i konflikt med inställningen gjord under hårddiskinställning/fildelning i ariport utility. Hur gör jag?!

Tacksam för alla tips jag kan få!

Jag har samma problem som ovanstående och ett till. Får inte hårddisken att "ploppa" upp på skrivbordet utan den syns bara i finder fönstret och där kommer jag inte åt den. Enda vägen att komma åt den är att att connecta till den via afp, vilket fungerar bra.

Någon som vet varför?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-02-02 11:13

Skriver det här så att tråden hoppar upp i listningen, om det skulle vara som så att någon med svaret på min och Danymaximus fråga inte sett tråden…

Rasmus & Danymaximus

Jag har fått mina AE-anslutna diskar att funka, men det är lite mekigt, och man får räkna med att de dör då och då.

Jag tror inte du behöver öppna några portar, det har jag inte behövt göra. Jag kör iofs inte OSX firewall utan förlitar mig på AEs inbyggda firewall som är på som standard (vet inte om det ens går att slå av den)

För att hitta diskarna så gäller det att prova sig fram med olika lösningar. Helt plötsligt funkar det.

Grundregel när diskarna inte funkar som de ska är att gå in i airport utility, manuella inställningar på din AEBS, kryssa i och ur nån ruta (bara så att programmet tror att du gjort en ändring) klicka uppdatera. Funkar förstås att starta om AEBS manuellt med strömkabeln också, men det tar längre tid.

När AEBS laddat klart och den lyser grönt, logga ut från OSX och logga in igen. Då är man tillbaka i nolläge. Istället för att logga ut/in så kan man starta om finder, jag föredrar dock det första.

Checklista:

1. Tror det går mycket lättare om disken är HFS+ formaterad.

2. Diskarna ska vara inkopplade till AEBS när man slår på den. Men testa även tvärtom. Kör ni med USBhub så testa att inte koppla in alla diskar på en gång. testa med en åt gången starta om AEBS osv.

3. För att undvika felkällor vid varje testomgång så kan man logga ut logga in ur OSX, det löser Finder-hängningen.

4. Har USB-hubben egen strömförsörjning? Ju mer ström desto bättre.

5. För att få upp disken på skrivbordet måste kryssrutan under finder-inställningar-visa dessa objekt på skrivbordet vara ikryssad.

6. Viktigt, för att ansluta till diskarna efter inloggning. sätt finder-rutan i kolumn-visnings-läge. Klicka på AE'n som dyker upp under delat. Då ska den logga in automatiskt (inte som gäst, då är det bara att börja om från början) sen kommer tillgängliga diskar upp. Klicka på en, man får då en eject-symbol bredvid den och den dyker upp på skrivbordet (om man fixat punkt 5)

7. Som nån skrev tidigare så kan man om man kört fast, koppla in disken direkt till datorn, mata ut och sedan koppla den till AE'n igen.

Detta har funkat för mig och kör jag ett annat finder-visnings-läge så får jag inte upp diskarna på samma sett och de riskerar att hänga sig.

Jag försöker även komma ihåg att mata ut diskarna när jag inte behöver dem. Tror det kan motverka en finder-hängning.

En lite rörig checklista men kanske kan det ge tips till nån. Förhoppningsvis så är alla dessa problem lösta med 10.5.2 som nog kommer de närmaste dagarna.

Senast redigerat 2008-02-02 13:53
1
Bevaka tråden