Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook stänger av sig ibland

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

nu har det hänt kanske 5 gånger sedan jag köpte den i november. jag har en MB c2d 2 ghz 80 gig 1 ram.
mitt uppe i något kommer en skärm upp det det på 5 olika språk står, stäng av datorn, håll nere startknappen tills den stängts av. nåt i stil med det.
vad är det som orsakar att datorn bara kollapsar och ber mig stänga av den?
nån dom vet??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-10 08:13

En av dom vanligaste orasakerna är att man ha korrupta ramminnen som inte funkar, har du satt in extra minne? - kolla i om den här datorn, mer information, under minne.

Det kan så klart vara nåt annat med men kanske den i särklass vanligaste förklaringen är den jag skrev.

/Tangen

har orginalminnen, aldrig fifflat med dem. så det är npg nåt annat tyvärr. men tack i alla fall

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-05-10 09:11

Om du har tur kan det räcka med att ta ur minnena och rengöra dom, eller så får du byta ut dom. Har varit med om en G5a som vi fick byta alla minnen i 6 ggr innan den uppförde sej normalt igen.
Om du har otur är det fel på moderkortet. Låt en verkstad titta på den.

snälla säg inte så!!
ingen anna som haar haft samma grej, jag menar det har ju inte hänt så många gånger.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-05-10 10:12

Jag har en G5 här på jobbet, ska snart byta ut den varför jag inte orkar bry mej. Men den får liknande låsningar ungefär en gång i veckan. Har haft den på service två ggr när den var ny, båda gångerna var det RAM-minnena som hade gått sönder. Troligen samma nu men orka liksom.
Har du däremot ny dator ska du slåss för nya minnen.

Hade för övrigt samma fel på min nya Peze, fick byta minnen på den.

Ursprungligen av Patric08:

nu har det hänt kanske 5 gånger sedan jag köpte den i november. jag har en MB c2d 2 ghz 80 gig 1 ram.
mitt uppe i något kommer en skärm upp det det på 5 olika språk står, stäng av datorn, håll nere startknappen tills den stängts av. nåt i stil med det.
vad är det som orsakar att datorn bara kollapsar och ber mig stänga av den?
nån dom vet??

Jag skulle gissa att det är någon widget som är buggig. Ta bort allal Widgetar och prova ett tag utan. Jag hade samma fel.

Det är kernel panics det rör sig om. det innebär att något är fel. Inget övergående dvs. Hur identifierar man felet?

Ursprungligen av Patric08:

Det är kernel panics det rör sig om. det innebär att något är fel. Inget övergående dvs. Hur identifierar man felet?

Vissa har fått hårddisk utbytt andra logikkort pga. detta fel. Så om du testat att installera om systemet och inte ser nåt samband med buggiga program, så är det bara att reklamera felet.

1
Bevaka tråden