Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför finns inte den "perfekta" HTPC-datorn?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja varför gör den inte det? Jag har sökt och sökt men inte hittat något som gör mig nöjd.

Jag vill ha en HTPC som är typ Apple TV+ lite Windows Media Center med enkelheten och statbilititen hos vår hårddisk video. Alltså nåt snyggt där man kan spela in ett tvprogram men utan meck med upplösningar, långa uppstarttider och krascher.

Just nu har vi en hårddiskvideo som gör sitt jobb jättebra. Men ibland vill man visa bilder och annat från datorn på tvn och då blir det till att dra massa sladdar och skit. Visst kan vi behålla hårddisvideon och köpa en Apple TV men jag vill slippa ifrån massa olika grunkor och jox under tv-n. Och hårddiskvideon kan inte anslutas till internet för att ladda ner material.

Köper man en Apple TV ja då kan man ju bara spela upp det man har på datorn men inte spela in något. Och se lite trailers.

Köper man en dator med Windows Media Center så kan man iofs spela in men ack så trassligt det är. Det är strul med upplösningen, det är problem med drivrutiner, man ska ha virusprogram och datorn måste startas om då och då. Där är en hårddiskvideo så mycket smidigare.

Nej en Apple TV med möjlighet att spela in tv-program vore drömmen tror jag. Liten, lätt att använda och verkar av omdömena inte alltför instabil. Men nån sån lär väl aldrig komma...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-09 20:06

Hmm.. Ja., alltså jag har en HTPC, med MCE. Inget virusprogram, har bara precis det nödvänligaste installerat. Stäng av automatiska uppdateringar, så behöver man inte starta om.
Jag har bara en fläkt i min, processorfläkten. Resten av systemet (inkl aggregatet) är passivt kylt. Hörs i princip bara ett svagt väsande, samt när hårddisken arbetar. Inte heller har jag några problem med upplösningen. Min LCD klarar 1280x720 på DVI-porten, vilket ju är HDTV 720p.

Däremot håller jag med att en HD-video är smidigare, men tusan vad lätt det är att spela in program och köra Timeshift osv. med MCE. Sen vill jag nog påstå att uppdateringar och omstarter är något av ett I-lands problem. Att starta HTPCn (ja min då) tar ca 30-40 sekunder och den hoppar rakt in i MCE. Har en AMD X2 3800+ med 2GB RAM och en 250GB SATA.

Att uppdatering och omstarter är ett i-landsproblem kanske stämmer men ändå vet jag inte om jag håller med. En hårddiskvideo går ju i princip år ut och år in utan omstart eller uppdatering. De flesta jag känner som har en MCE-dator måste starta om lite då och då för att systemet börjar lagga. Det kan också lagga i en inspelning så det blir "framedrop" eller vad det heter. Eller att tv-kortet helt plötsligt inte känns igen av systemet. Händer aldrig på en hårddiskvideo (har inte gjort för mig än iaf). Men kanske är MCE i Vista bättre än föregångaren?

Jag tycker det är synd att Apple TV är så begränsad. Jag gillar enkelheten med den men inte begränsningarna. Därför är den nuvarande versionen bara att dyrt sätt att komma åt datorinnehållet vid tv-n.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-09 23:51

Håller med om ATV. Kanske en Mac Mini med någon form av passande OS typ det i ATV, fast med möjlighet att spela in och ta emot tvsignalen. Man kan väl iofs köra en elgatosticka, men Apple kunde gjort en kombination av minin och ATV och fläskat på med ett snyggt OS. Det hade blivit en säljsuccé.

1
Bevaka tråden