Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro eller MacBook Pro för Final Cut redigering?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Frilansar som redigerare och jobbar FCP på en Mac Book Pro. Tycker att det funkar rätt OK men känner ändå att arbetssituationen skulle kunna förbättras.

Så nu till frågan: Är det någon som har erfarenhet från både Mac Pro och Macbook Pro? Rekommenderar ni uppgradering - och i så fall, vilken konfiguration bör jag satsa på?

(Jag redigerar mest i HDV)

//M

Vad upplever du som begränsning idag? Diskutrymme eller prestanda?

Bärbart innebär att du kan ta med dig din redigering, är det ett stort behov för dig? MacBook Pro med stor disk + mycket RAM plus en 30" skärm är en riktigt trevlig arbetsstation.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-09 14:56

Ja, du gör ju ingen relevant jämförelse i mina ögon - bärbart mot stationärt:

  • Liten mot stor bildskärm - i synnerhet när det gäller din specialitet.

  • Liten mot stor disk - prestandan i en 2.5" mot en 3.5" har jag svårt för att tro är lika.

  • Processor och buss - det kostar på datorprestandan att få bärbart

Jag ser mer din övning som byte av grundförutsättningar än en uppgradering.

Japp, jag inser att det inte är rimligt att kräva samma prestanda i bärbart.

Själva arbetssituationen (den rent praktiska) funkar rätt bra. Splittar bilden med en DELL24 tummare och tycker det funkar bra. Diskutrymmet är väl ett problem med tycker att det funkar Ok med externa hårddiskar som när de blir fulla får användas som arkivering.

Portabla biten är ett måste. Jobbar utomlands och en hel del av projekten sker i hotellrum. Dock spenderar jag mesta tiden i studio/kontor och det är väl där jag (precis som du säger) känner behovet av att ändra mina grundförutsättningar.

Så min egentliga fundering är: om jag nu är beredd att lägga 30.000 på en Mac Pro (och självklart behålla min Mac Book Pro), kommer jag då kunna märka en prestandamässigt stor skillnad jämfört med min nuvarande redigeringssituation?

Senast redigerat 2007-05-09 15:37

Du kanske ska skaffa en jättestor extern RAID-5 volym? Går att ansluta med FW800 eller eSATA. Släng in 4x750GB eller hur mycket du nu behöver så har du plats & prestanda.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-11 15:15

Om du reser en hel del så känns ett Macpro köp lite meningslöst. Enligt mig allifall.
Jag gjorde ett liknande köp, fast en tv. Självklart gick jag och köpte det "absolut bästa" som gick/går att få tag på och märkte redan efter en vecka att det kanske inte var så jävla smidigt tänkt - Jag är aldrig hemma. Samma sak, impulsköpet av ps3 (spelar aldrig, köpte den för att de var en blurayspelare...) "Din" Macpro kommer bara samla på sig damm eftersom du tycker det är bekvämare att redigera i soffan än vid "arbetsbordet"

Så jag måste hålla med Björnström här. Köp en stabil extern raid som är smidig att släpa på. Självklart kommer din Macbook Pro aldrig slå en MacPro i vare sig snabbhet eller utbyggnadsmöjligheter (Capture kort bl.a.). Jag har aldrig redigerat hdv på en Macbook Pro men på en MacPro flyter allt fin fint.

Tack för den inputen kenneth. Det får mig att avvakta med köpet och ligga lite lågt ett tag. För att förtydliga måste jag nog säga att det flyter rätt hyfsat med HDV på Macbook pro.

1
Bevaka tråden