• Medlem
  • International user
  • 2007-05-09 15:20

Som topicen säger.

Häromdan när jag satt på föreläsning märkte jag att batterimätaren i menyraden rapporterade dryga två timmar kvar trots att den var fulladdad. Jag kollade med coconutbattery och där stod det 67% kapacitet kvar, trots att det nån vecka tidigare hade stått 95% eller så.

När jag kom hem beslöt jag mig för att ladda ur den helt. När batterimätaren i menyraden gick ner på 0% somnade maskinen av sig själv. Det roliga är att man kunde väcka den igen, och den orkade dryga 45 minuter till på batteri. Under alla dessa 45 minuter sa Coconutbattery -1mAh battery charge. Till slut kom det vanliga meddelandet "you are running on reserve power" fram, och några minuter senare somnade den.

Idag tvärsomnade den igen utan förvarning, och när den vaknade visade coconutbattery -1mAh batteriladdning och 67% kapacitet. Medan jag skrev detta inlägg kom batteriet underfund med sig självt igen och nu rapporterar coconutbattery 97% batterikapacitet, precis som det ska vara.

Det har bara gjort 87 cykler och har fortfarande nästan full livslängd kvar. men tidvis får det för sig att det bara har 67% vilket gör att os x räknar batteritiden fel. Det gör även att datorn somnar när den tror den är nere på 0 fast det i själva verket finns dryga 45 minuter kvar.

Första gången det hände hade jag tyvärr inte tid att låta den kalibreras ordentligt, eftersom det involverar att låta den ligga i "tvångssömn" med tomt batteri i fem timmar. Jag tänkte dock låta den kalibrera sig inatt och se vad som händer.

Jag antar att meningen med detta långa inlägg är att kolla om någon annan haft samma symptom på sina MBP:s. Min maskin är en 15-tums Core 2 Duo 2.16, köpt i november. Alla systemuppdateringar är inkörda, inklusive den tidigare nämnda batteriuppdateringen som kom häromveckan.