Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imac Hänger sig hela tiden!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min Imac 17" Intel hänger sig heela tiden.
det började när man kollar på filmer i quicktime. man ser först att det kommer gröna streck över videofönstret och sedan efter ca 5 min så hänger sig datorn totalt.. och det enda man kan göra är att hålla inne power knappen och starta om. trodde först det var flip4mac som krånglade, men har uppdaterat till senaste och problemet kvarstår. har nu också märkt att det inte krävs quicktime för att datorn ska hänga sig, det tar ca 20 min när man jobbar med datorn, har lite olika program öppna som firefox, itunes, mail så hänger den sig.
den har 2ghz inte core2duo och 2gb minne så brist på prestanda kan det ju inte vara.

har kört hårdvarutest utan att visa några problem. och när man startat datorn efter att den hängt sig så fastnar den på den blåa skärmen...
vad ska jag göra??
kan jag ha fått virus?

Jättetacksam för hjälp!!

Mvh Markus

Det där låter helt klart som hårdvarufel.

Har du stoppat i extra minne nyligen eller gjort några andra hårdvaruförändringar?

Nej. har beställt allt original från Apple. jag har en extern hårddisk ansluten men det kan väl inte spela någon roll. datorn beter sig på samma sätt även fast hårddisken inte är ansluten..
Vad ska jag göra om det är hårdvarufel? borde inte det visa när man gör hårdvarutest?

Nu har den helt lagt av!
den startar inte.... inte med hjälp av startskiva heller... vad gör jag?
är det bara att ringa supporten och skicka in den eller??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-13 21:23

Gröna streck påminner mig om pc tiden då jag överklockade grafikkortet till max för några få fps extra ;-). Ditt graffekort kanske blir överhettat, mitt tips iaf!

jag kör ju iofs med dubbla skärmar. men det borde ju grafikkortet klara. har inte märkt att någon fläkt har startat eller så...

Hap precis varit i kontakt med supporten. och han rekommenderade att jag skulle omformatera hårddisken. för den hänger sig under installationen av OS nu..
finns det något sätt att göra en säkerhetskopia av allt på hårddisken?? jag har en extern hårddisk också...

Starta från system-CD:n, anslut din externa HD och öppna Skivverktyg inifrån installeraren. Se till att din interna HD är markerad och välj i menyn: Arkiv -> Ny -> Skivavbild från [enhetens namn]. Spara skivavbilden på din externa disk och vänta en stund medan den kopierar. När det är klart (om allt fungerar) har innehållet på interna HD:n klonats till en .dmg på den externa disken.

Ett tips värt guld Samuel!
dock så hade jag redan hunnit att formatera HD, trots att datorn hängde sig igen tror jag att allt har gått förlorat. som tur var hade jag det viktigaste (bilder, dokument) säkerhetskopierat...
lite svagt av apples support inte kunde ge mig det tipset du gav min, trots att jag diskuterade med honom att jag inte ville förlora allt.
Imorron lämnar jag in den här i Karlstad iaf.
Börjar att bli lite skeptisk över apples kvalité. har haft många datorer, både bärbara och stationära och jag har aldrig haft hårdvaruproblem... detta är min första Mac.. och efter 6 månader är den slut... känns inte bra..
Är det någon som har koll på hur länge dessa saker tar??
Tack för hjälpen alla också!

  • Medlem
  • 2007-05-21 22:49

Det där är garanterat hårdvarufel, särskilt om datorn hänger sig under installationen / dör helt. Det skulle inte förvåna mig om det är grafikkortet heller, med tanke på grafikfelen som tidigare person sagt. Det är inte så att du har ställt datorn på ett sådant sätt att kylningen blivit hämmad, som t.ex. nära en bokhylla eller under en dylik? Du har inte förvarat papper på datorn? Det är konstigt att den blir överhettad annars...kan bara vara ett måndagsexemplar med. Så länge du har garanti kvar borde det inte vara några konstigheter att få den utbytt.

Nu är datorn lagad. Det var logikkortet som var kasst.
jag hade den stående på ett skrivbord med bra ventilation åt alla håll.. måste ha varit ett måndags ex. väldigt tråkigt när sånt här händer, men som tur var hade jag garanti kvar och reparationen tog bara lite mer än en vecka!
I framtiden ska jag göra mer BACKUP!
tack för alla svar!
Mvh Markus

1
Bevaka tråden