Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med min ibook G4

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Har ägt en ibook G4 12" 1,2 GHz i drygt två år nu. Från och till har den krånglat och det har aldrig blivit riktigt nån ordning på den. Har haft inne den ett flertal gånger men nu har allt vad garanti heter gått ut och jag har tänkt att försöka lösa problemet själv.

Det som händer och har hänt periodvis hela tiden är följande:

När man startar upp så istället för äpplet som ska komma så kommer ikonen för mapp upp och ett frågetecken som blinkar om vartannat. Alltså mappikon/?/mappikon/?...osv

Detta betyder att den inte hittar nån hårddisk att läsa ifrån. Har nu plockat ut hårddisken och monterat in den i en sån där enclosure som gör den till en bärbar hårddisk och testat den via en annan mac. Utan några som helst fel....tyvärr Hade gärna sett att det varit fel på hårddisken men nu när det inte var det vet jag inte riktigt var jag ska söka vidare. Hårddiskkabeln?? Kan det vara glappkontakt nånstans? Ska jag investera i ett nytt Logic Board?

Ja är det någon som haft liknande problem eller har nåt tips på hur jag ska felsöka så hjälp mig gärna. Tack /John

Har hänt några ggr för mig också. Min gissning är hårddiskproblem alt någon temporärt minnesfel. Jag har alltid löst det genom att stänga av, ta bort strömsladd, ta ur batteri, vänta en kvart och dra igång igen. Då fungerar det. Men det har inte hänt mer än ett par gånger under 3 års tid.

Japp såhär har det varit från och till som sagt, har bara stängt av och sedan dragit igång nån timme senare, alternativt dag...men nu verkar Monsieur ha checkat ut för gott. Har inte fungerat på knappt en vecka och jag misstänker att det behövs göras någonting.

Har du provat med en ny hårddisk internt? Tror att det är något vajsing på den.

Min interna hårddisk som la av gick senare att sparka igång i externt kabinett, så det är möjligt att felet på på din disk bara märks vid fast montering.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-09 11:23

Hade samma problem innan också med min Ibook, datorn fryste till helt plötsligt och när man startade om den så kom frågetecknet upp, fick starta om den i en kvart för att den skulle starta upp Tiger. Efter en tid så eskalerade det till den grad att jag fick tummen ur ***** och fixade en ny hårddisk som jag själv monterade in.

Nu fungerar den perfekt, har inte haft några problem efter bytet vid omstarter eller att datorn fryser.

Kostade mig 800 kr för ny 80 GB hårddisk och verktyg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-09 11:58

Instämmer i Fralles kommentar. Körde samma förfarande och har inte heller haft några problem sedan dess...

Tack så mycket för hjälpen. Verkligen bra att höra. Köper en ny hårddisk och monterar in den och ser om det fungerar i så fall. Knappa tusenlappen anser jag inte är bortkastade pengar ifall jag kan slippa kassera datorn helt. Som sagt...skönt att detta har löst problemet för ett par så får vi se om det hjälper i mitt fall :). Tjao..

  • Medlem
  • 2007-03-09 19:58

Troligen ett vanligt problem och mera frekvent än man tror...

Har upplevt samma sak och den jag övertog min iBook efter försökte med HD´n. Jag har iofs inte monterat ihop min iBook igen men har inte löst problemet.

Datorn fryser vid övergången från applet till där den ska börja ladda in systemet.
Av och till hänger den sig i det skedet, av och till lite senare och jag har till och med fått in systemet. Vid omstart då så fryser det igen.

Kommer nog att köra ett par försök till, speciellt när det verkar som några får till....

Men det finns inga moderkort att få tag på som begagnat och det kan vara där det ligger.

Har god kontakt till div mac-teknikers och den ene har haft inne en sådan samtidigt som jag ringde honom om lite tips. Denna hade varit inne för samma problem tidigare och det hade då bytts moderkort på garantin. Efter test blev nu ett nytt moderkort bekostad av ett försäkringsbolag.... Och vips så var den ok

Har märkt att det går bättre när datorn inte är varm.

Så en omgång till med formatering etc så får vi se. Några andra idéer än HD´n eller är det som jag tror; moderkortet?

Kom igen nu grabbar, hjälp mig!! =). Jag köpte en ny hårddisk och monterade. Jag har nya märkliga problem. Till saken hör att jag hade slarvat bort mina installationsskivor och skulle låna av en kompis så fort jag hade monterat den nya hårddisken. Jag gjorde detta nu på morgonen men hade ingen jättelust att vänta så jag gick ner i källaren och efter att ha letat hittade jag mina skivor. Körde igång en installation men den hittar ingen målskiva att skriva till.

DOCK!!! hittar den hårddisken om man går in på skivverktyg!!! Där står det att den är läs och skrivbar. Förstår ni detta?? Det är möjligt att jag kunde se den förra hårddisken under skivverktyg men eftersom jag inte hade mina skivor tillgängliga då så prövade jag aldrig. Hur ska jag få datorjäkeln att hitta hårddisken som målskiva? Tacksam för all hjälp jag kan få.

Jag vill meddela att jag nu kört en hårdvarutest utan problem. Både logikkort och lagring fick godkänt.

Ursäkta en dum fråga men har du formaterat hårddisken? Detta gör du i skivverktyg under fliken Radera. Först därefter kan du installera.

Jag blir knasig på det här. Frågan var befogad jag hade i min förvirring glömt att formatera den nya hårddisken.

Problemet nu: När jag ska välja målskiva för min installation så händer följande:

Den nya hårddisken syns där men med ett utropstecken över sig samt meddelandet: Du kan inte installera mac os på den här skivan för det kommer inte att gå att starta operativsystemet från den disken.

(Inte ordagrant med ungefär) Vad ska jag göra??

En ytterligare fråga, om den nu hittar hårddisken men jag kan inte använda den vid uppstart. Kan jag köpa en firewire-bärbar-hårddisk, installera os på den och sedan alltid starta upp från den externa disken med hjälp av firewireläget. Datorn i övrigt är ju okej. Någon som vet?

Hur formaterade du hårddisken då? HFS+ (journaled) skall det vara.

jag måste tacka alla som har hjälpt till. jag lät macen ligga ett tag och gjorde nytt försök. sedan dess har den fungerat utan nåt fel. nån som har vänligheten att tipsa om en bra tråd om trådlöst nätverk som ska skyddas plus att det ska gå att använda en mac i nätverket. jag får det inte att fungera...

1
Bevaka tråden