Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Interntelefon via IP

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet inte om denna fråga passar under nätverk men det känns bättre än mobilforumet.

Jag saknar en moj. En interntelefon för ip-nät. När jag var liten hade vi mellan barnens rum ett litet system med interntelefoner. Det drogs ledningar mellan rummen.
Tryckte man ned knapp1 och så kom man till storasyrrans rum osv..

Nu har jag ju redan ledningar till varje rum och dessutom till alla hus, stugor och garage på markerna här hemma på Åland. Ett ip-nät vore ju perfekt för denna typ av kommunikation.

Jag har googlat runt men inte hittat något....

Nån som har sett något liknande?

för enkla lösningar finns det gratis ip-leverantörer, tex ekiga.net och voxalot.com.
Då kan ni ringa kortnr till andra innom samma nät eller till andra nät med prefix.
Det är enkelt om du har telefon-adapters eller ip-baserad fast telefon (S.I.P är den "bättre" lösningen enligt fack-kunniga vänner)
Då kan man spara kortnr på den enskilda telefonen och ringa oavsett om datorn är på (därimot går tjänsten ner om internet/nätverket går ner)

För "proffsiga" lösningar, typ kommunikation för en by/tätort skulle jag nog säga Asterix.
Det ska vara en fullfjädrad ip-server med alla trick och knep en sådan behöver.
den ska enl sägen vara knepig att hantera så det är kanske inte nåt man ger sig in på bara för intern-telefoni..

men den klarar tex samtals-prioritering, tex kopplar alla gratis-samtal så dom inte kostar nåt, men misslyckas den så försöker den ringa på analoga nätet (eller betal-iptelefoni )

Jag fick ett extra slav-konto från min ipleverantör (så jag har 2 utgående linjer med samma telefon-nr) och det löser ju iofs en del av dina problem..

Panasonic visade en IP DECT / Traditionell DECT telefon på Cebit som kan användas lokalt som interntelefon på nätverket samt som en vanlig trådlös telefon på PSTN nätet. Dess värre så tror jag inte att denna telefon kommer att lanseras förrän efter sommaren.

det finns ip dect-telefoner på marknaden idag. Personen som tipsade mig innehar en hand-enhet med inbyggt SIP-stöd och pricerunner listar den för 900..

Men det är jäkligt trixigt att söka ip-telefoner nuförtiden, det mesta är trådlösa handset till skype...

Ett alternativ är att ha en dator t.ex. server (ex. mac mini) som kör open source programmet Asterix (IP PBX) och ett antal äkta IP telefoner (ser ut som helt vanliga telefoner med skärm). Har datorn koppling till PSTN nätet (vanliga telefonnätet) via modem kan du använda telefonen för både intern och extern samtal. Du kan också använda dig av IP operatör istället för PSTN operatör.
ringer du t.ex. 102 är det telefonen i garaget. Ringer du 008-101010 ringer du ett stockholms samtal. Första 0:an är utgående linje.
Asterix finns för flera plattformar inkl. mac.

Det krävs lite flinka fingrar att få det funka, men sen borde det vara stabilt.

http://www.sunrise-tel.com/ (ladda ner mjukvara)
http://www.rixport80.se/forum/ (lite hjälp går att få här)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-09 21:16

Kul med en Ålänning här, är ju också en sådan även då man bor i Jkpg nu mera.

Jag skulle gå in på Mariehamns Telefon eller Telering, datatelefon och snacka lite med dem där. Brukar ha lite koll på sånahär grejer om du vill ha face-to-face info dvs.

Annars kan du skicka ett pm till mig så kan jag ge dig numret till det företaget jag jobbar på så kan du få lite info ifrån våra växel-tekniker.

1
Bevaka tråden