Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med nätverksuppkopplingar

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-05-03 21:46

Hej!
Jag har två små servers på hemmanätet som kör Linux och "delar ut" sina diskar med hjälp av Samba. Det är normalt inget problem att ansluta till dessa från Mac:en, antingen via "Nätverk" i Finder eller med Kommanko-K i Finder och cifs:\\dator\utdelad_disk.

MEN: Dessa nätverkskoppel försvinner när Mac:en går och vilar sig (dvs finns inte kvar när den vaknar upp igen). Finns det något man kan göra för att skapa ett koppel som finns kvar även när Mac:en vilat sig ett tag? Det är oerhört irriterande att behöva koppla upp diskarna varje gång. Speciellt med tanke på att jag lagt min musiksamling på en av nätverksdiskarna...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-03 23:05

ett mycket smidigt sätt att sköta sådana monteringar även om det är lite knöligt att sätta upp är med AMD (auto mount daemon)

http://www.bombich.com/mactips/automount.html

guiden är för afp/nfs, samba är det ingen skillnad på, bara skriva smb istället för afp.

Med AMD så får du en mapp på den plats som du lägger den på, som då du ställer dig i den automatiskt mountar upp utdelningen som är inställd, det enda som man märker är att det tar en sekund eller två innan filerna syns.

spelar ingen roll om den just vaknat eller inte, om du inte ställer dig i mappen så montas inte utdelningen och om du inte använder den på länge så avmountas den igen...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-05-08 20:27

Tack så väldigt mycket ntity!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-08 20:35

Hakar på eftersom jag har samma "problem" med mina windiskar som jag delar ut. Kan man inte auto-mounta dessa på något sätt?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-05-08 21:18

Nu har jag provat tipset på länken ovan. Dock utan resultat. På länken talas om ett verktyg som heter Netinfo-manager (Netinfo-hanterare på svenska), men man beskriver bara hur man hanterar afp- och nfs-anslutningar. Det jag har problem med är ju smb- (eller cifs-) anslutningar. Hur gör man med dessa? Vidare förstår jag inte av förklaringen på websidan när man menar att man skall skriva "sharepoint" som ord, och när man med sharepoint menar den disk-volym som delas ut. Kan någon förklara?:confused:

1
Bevaka tråden