Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac blir segare med tiden

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallöj.

Har ägt min iMac 20" i snart ett år och kan inte va mer nöjd med OS X och burken. Den börjar dock bli ganska seg jämfört med vad den varit...och eftersom jag är helt nybörjare på Mac vet jag inte riktigt vilka åtgärder som krävs. Jag har 1 gig minne installerat och 90 gig ledigt på disken. Kan inte påstå att jag har allt för mycket installerat heller...

Har ni några bra tips?

Är den lika seg efter en omstart? Kör du många program samtidigt skulle jag säga att en uppgradering till 2GB RAM gör stor skillnad.

Den är seg vid uppstart och när den ska ladda sidor i Safari. Sen kan det kännas som en evighet att starta upp och stänga en del program... Jag kör som oftast iTunes, Safari, Adium och nåt mer program samtidigt. Mer sällan något fotoredigeringsprogram.
Menar du att jag ska starta om den när jag använt den ett tag?

När datorn känns seg - öppna aktivitetskontrollen som finns i program -> verktygsprogram.

Titta under "systemminne" och kolla på den där cirkeln. Ju mer grönt - desto mer ledigt minne. Sen finns en liten text: Sidor in/ut. Om du har tillräckligt med minne ska "sidor ut" vara noll. Så är det inte på min bärbara tyvärr (som du ser nedan).

På våra servrar har vi 3GB RAM och där är sidor=0 alltid.

Ursprungligen av Rollins69:

Menar du att jag ska starta om den när jag använt den ett tag?

Gud, nej. Det är ju inte direkt windows nt4 du kör

En del program har tyvärr minnesläckor som gör att de äter resurser när de varit igång en längre tid, och då är det bara att stänga ner de programmen. I värsta fall kan du kanske vara hjälpt av att logga ut och logga in igen eftersom allt du har igång då stängs ner, men starta om är bara poänglöst eftersom det inte är själva systemet som segat ihop.

Ursprungligen av Samuel K:

Gud, nej. Det är ju inte direkt windows nt4 du kör

starta om är bara poänglöst eftersom det inte är själva systemet som segat ihop.

Det är INTE poänglöst att starta om datorn. Ibland är det det enda som hjälper när macen laggar.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-08 17:20

Har precis samma bekymmer. Från att ha varit en snabb dator så har min den senaste tiden gått till att kännas som en gammal 80-tals dator. Jag antar iofs att vi har samma imac 20" core duo?!
Själv har jag testat köra tinkertools för att rensa alla gamla cachefiler. Inget har hjälpt. Börjar nästan tro att det är något hårdvaru problem med den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-08 18:36

Hmm jag är också nybörjare på mac. Har haft min iMac i 2 månader ungefär bara så jag vet inte om den kommer bli seg.

Men jag fick ett tips när jag köpte den, i och med att man var nybörjare så kommer man till att klydda mycket i början innan man känner till det. Och man kommer installera många program o testa nya efterhand. Man känner efter vilka som känns bra liksom.

Så tipset var då att håll på o testa så mycket som möjligt i början sen när man har hittat det man vill använda så sparar man det nånnstans och sen formaterar man om datorn o kör in enbart de program man vill ha. Så har du en fin nyinstallation av OS X och alla program du vill ha.

Har själv inte gjort den omformateringen än men det kommer jag att göra. Tror det kan hjälpa rätt mycket.

Sen skulle jag vilja fråga om det dära i Aktivitetskontrollen jag har 0 där också. Jag har visserligen 2 GB minne. Men jag undrar varför 1.32 GB är Inaktivt, 1.62 GB använt men sen står där Ledigt 400 MB vad är skillnaden på Inaktivt och ledigt?

Och varför står där "Virtuellt Minne: 8,2 GB"

Antar att där finns nån form av vad windows kallar växlingsfil eller swap. Men vad är vad?

Jag tycker det är overkill att installera om hela systemet bara för att man lekt lite, det är en ful windows-ovana som bara tar tid i onödan. I stort sett allt skrufs som kan tänkas ställa till med elände hamnar ändå i ens egen användarmapp, så vill man nödvändigtvis starta på ny kula så är det bara att skapa ett nytt användarkonto och börja använda det i stället.

Ursprungligen av Kajan:

Sen skulle jag vilja fråga om det dära i Aktivitetskontrollen jag har 0 där också. Jag har visserligen 2 GB minne. Men jag undrar varför 1.32 GB är Inaktivt, 1.62 GB använt men sen står där Ledigt 400 MB vad är skillnaden på Inaktivt och ledigt?

Och varför står där "Virtuellt Minne: 8,2 GB"

Antar att där finns nån form av vad windows kallar växlingsfil eller swap. Men vad är vad?

Inaktivt minne tas upp av processer som är igång men inte aktiva, d.v.s. som för tillfället inte gör något. Aktivt minne används av de processer som för tillfället använder processorn. Ledigt minne är RAM-minne som är helt fritt att användas, och systemets minneshantering strävar alltid efter att den siffran ska vara så låg som möjligt. Skillnaden mellan inaktivt och ledigt minne är att det sistnämnda omedelbart kan börja användas.

Virtuellt minne är adresserbart minne som inte finns i det fysiska RAM-minnet utan i växlingsfiler på hårddisken (därav namnet). När det blir tajt om fysiskt minne flyttar systemet inaktiva block dit, så att det blir mer spelrum för aktiva processer i det fysiska minnet. I idealfallet är det alltså som en slags sovsal. Men har man för lite fysiskt minne måste virtuellt minne användas även till aktiva processer, och då blir det segt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-05-08 18:42

Safari måste man starta om då och då - varje dag kanske...I övrigt vet jag inte - jag startar nästan aldrig om Macen - egentligen bara när jag uppdaterat och detta krävs.
Safari är en absurd ram- och krafttjuv - tyngre än monster som FCP och Motion. Safari är ett slags missfoster som kanske blir klart en vacker dag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-08 20:44

Ungefär nått sånt jag själv tänkte på men du förklara det bättre än vad jag tänkte

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-08 21:03

Om du har den avslagen eller i vila på natten så körs aldrig de vanliga underhållsscripten. Man kan göra det manuellt med MacJanitor eller genom att skriva i terminalen

sudo periodic daily

byt daily mot weekly och monthly och kör de med.

1
Bevaka tråden