Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internet försvann från min macbook!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-08 12:48

Jag sitter uppkopplad i en studentkorridor via det lokala nätverket. Plötsligt häromdagen så försvann min uppkoppling. Meddelandet jag får är att nätverkskabeln inte är inkopplad. Alltså röd lampa i nätverksstatusen.

Jjag har provat med andra kablar och uttag. Min Mac-adress finns registrerad på skolans server. Jag har rätt Proxy och port inställd och även kort apples hårdvarutest... men ändå är det något som strular.

Har ni några bra tips på hur jag ska gå vidare? Ska jag nollställa nätverkskortet eller något annat skoj?

/ Henrik

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-08 13:18

De uttagen du testat, är du 100 på att de fungerar, kan andra personer koppla in sig där? Om du drar en kabel mellan din dator och en annan dator, får den någon connection eller är det fortfarande röd lampa?

Det låter ju som att någon klippt din kabel

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-08 14:21

Jag har provat flera uttag och nu även också besökt skolans support... som inte heller kunde lösa problemet. De frågade mig om jag visste vad jag hade haft adress i DHCP Client ID rutan... eller något liknande... men det hade jag ingen koll på. Men kablar och uttag ska det inte vara något fel på.

Sidde: Kan prova att koppla ihop mig med en annan dator. Se om lampan lyser grönt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-08 14:32
Ursprungligen av Spackel:

Jag har provat flera uttag och nu även också besökt skolans support... som inte heller kunde lösa problemet. De frågade mig om jag visste vad jag hade haft adress i DHCP Client ID rutan... eller något liknande... men det hade jag ingen koll på. Men kablar och uttag ska det inte vara något fel på.

Sidde: Kan prova att koppla ihop mig med en annan dator. Se om lampan lyser grönt.

Lampan ska lysa grönt eller gult, beroende på om du får ip eller inte eller om du har statiskt ip när du kopplar till en annan dator.

1
Bevaka tråden