Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart är flaskhalsen? OSX<->XP Hastigheter.

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-08 11:57

Gick tillbaka 5 månader i den här delen av forumet och det visa sig att andra haft samma problem men ingen har fått något svar!

Just nu sitter jag hemma och försöker skicka över 9gb ifrån PC'n med XP installerat till macen med det senaste os'et. Men ja...3 timmar tycker jag är lite väl mycket.
Sjuka i det hela är att det går i fullfart om jag skickar/tar emot ifrån min Mac mini (intel) Men så fort jag försöker med min Macpro... = rysligt långsamt.

Jag har upptäckt det här på jobbet också och jag förstår seriöst inte vad det beror på.
På jobbet så är det 2 macar som har samma symptom - Tar evigheter att föra över rätt lätta psd filer på 100mb. Men på de andra, som förövrigt är kopplade identiskt, går det hur smidigt som helst.

Finns det nån inställning jag har missat i nätverksinställningarna? typ: Jag (macen) ska inte jävlas med operatören [X] <-- Bock

Med vänliga hälsningar,

Kenneth M

Testa detta:

Gå till systeminställningar - > nätverk. Välj "TCP/IP" för den port du använder. Klicka på "Ställ in IP v6" och välj "Konfigurera IP v6 -> av". Det hjälper fruktansvärt mycket när man kopierar från Windows XP till en OS X Server iallafall

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-23 17:14

Glömde totalt bort tråden eftersom jag mer eller mindre sovit på jobbet sen jag skrev inlägget! Men jag blev bittert påmind av "den" när "det" hände imorse.
Jag hade 126gb som jag va tvungen sätta på en Pc formaterad hårddisk och jag höll på bli tokig.

Försöker jag föra över filerna från macen till fat32 disken så vägrar den efter 4gb. Har för mig att jag har läst att filer över 4gb inte går att föra över... Hur som helst!

IP v6 = av hade ingen verkan tyvärr. Men tillslut så förde jag över mappen till en kollegas pc som av nån konstig anledning funkar fin fint.

Men vad kan detta bero på? Vissa maskiner är fläckfria när det kommer till att föra över filer ifrån Xserve Xraidar (Pc/Mac) medans andra tar otroligt lång tid!

Med vänliga hälsningar,

Kenneth M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-23 22:21

Öppna terminalen.

skriv:

(entity@ran ~): sudo -s 
Password:
ran:~ root# sysctl -w net.inet.tcp.delayed_ack=0

och testa igen.

btw, den är satt till 3 normalt på 10.4.9, kan vara bra att veta.

Senast redigerat 2007-05-23 22:42
  • Medlem
  • Borås
  • 2007-05-24 03:32

Surfa går bra mycke snabbare efter detta hos mig, sidorna laddar snabbare o de laggar mindre överlag. Så de verkar som de hjälper på både internet samt nätverk. Testade precis att skicka filer över samba o de gick ungefär dubbelt så snabbt. Fräckt

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-24 08:25
Ursprungligen av ntity:
(entity@ran ~): sudo -s 
Password:
ran:~ root# sysctl -w net.inet.tcp.delayed_ack=0

Och vad gör själva förändringen? Har du någon referens/länk där man kan läsa mera?

Det enda som jag kan bidra med är att den enklare varianten är:

(entity@ran ~): sudo sysctl -w net.inet.tcp.delayed_ack=0

Du behöver alltså inte starta ett nytt shell för att ge ett kommando. Det är ett av sudo(8) fördelar över det föråldrade su(1).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-24 09:08
Ursprungligen av frazze:

Det enda som jag kan bidra med är att den enklare varianten är:

(entity@ran ~): sudo sysctl -w net.inet.tcp.delayed_ack=0

Du behöver alltså inte starta ett nytt shell för att ge ett kommando. Det är ett av sudo(8) fördelar över det föråldrade su(1).

Fast det fungerar bara om man är administratör, dvs finns med i sudoers.

Ursprungligen av frazze:

Och vad gör själva förändringen? Har du någon referens/länk där man kan läsa mera?

Det har att göra med hur TCP fungerar. När ett paket har tagits emot så skickas ett paket med en bekräftelse (acknowlegement - ACK). Om sändaren skickar två paket efter varandra går fortfarande bara en ACK tillbaka, när båda paketen kommit fram. Men om bara ett paket tas emot väntar mottagaren normalt några ms för att se om det kommer ett till, annars skickas en ACK efter att väntetiden är slut.

Tar man bort fördröjningen för ensamma paket kan man i vissa fall få bättre nätverksprestanda, men i vissa fall sämre. Det är alltså inte tal om någon universallösning. Finns massor att läsa om det (googla) men du kan ju kanske kolla här:

http://www.netpredict.com/solutions/usecases/Delayed-ACKs.htm

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-24 09:16

Tack för alla svaren!
Men innan jag knappar in strängarna så vill jag jätte gärna veta om jag totalt kan pajja något! (heh)

Kan det strula till nått "annat" än nätverksinställningarna? Strängen är väl ganska lättförstålig men jag är inte direkt kung på att meka i t.ex. terminalen.

Du kan inte paja något, den där inställningen kan du ändra tillbaka när som helst. Men som alltid ska man tänka efter före när man gör något via rootkontot.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-24 11:25

man kan ställa värdet mellan 0-3, så det är lite experimenterande som gäller precis som tidigare talare sagt det funkar bättre i vissa tillfällen och sämre i andra.

det beror helt på hur utrustningen som Macen talar med beter sig med, så det finns inga generella regler om vad den skall vara satt på. Apple väljer att köra med den då Macen gör rätt själv enligt standarden men det betyder ju som inte att alla andra saker i världen gör det.

btw, anledningen jag körde sudo -s var att jag testade lite olika värden själv, var trött och slö då jag kopierade från min terminal

Det enda man kan säga rent generellt är att värdet 0 är bra om man har en dålig uppkoppling med hög latency, men att högre värden är att föredra om man sitter på ett bra nät.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-23 14:31

Nu efter att ha byggt om mitt rum här på jobbet så har jag kommit fram till min(a) flaskhals(ar) var 1 switch som var kopplad till "problem" burkarna. Hade det kopplat från den fete 24 portas gigiabit routern till en mindre gigabit switch. Och det vad det som orsaka den otroligt långsamma överföringen.

Riktigt skumt igentligen... Den ska bara vidarekoppla/förlänga anslutningen tycker man men switchen gjorde så att 100gb skulle ta 48 dagar att föra över. Tog bort switchen och drog 1 ny kabel = 100gb tar lite över 35 minuter. Det som är "ännu" skummare är att det verkar inte vara några problem med själva switchen. Den fungerar precis som den ska.

Men men... Nu funkar det som det ska! Tog sin lilla tid....

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-03 17:28

Måste återuppliva den här tråden lite!

Va och införskaffa mig en Nas enhet från Promise häromdagen. Kasta in 4st 1tb diskar och allt är frid och fröjd tills jag ska föra över material från mina xserve raidar. Trodde det här problemet var mellan pc och mac men så verkar det inte vara. Samma symptom.

Kan vara switchen i det andra rummet. Vet inte än... Men jag har beställt en ny gigabit switch a'la dyrare variant. Får se om det löser sig imorn när den kommer.

Men jag fattar fortfarande inte VARFÖR det händer. Är det nån på forumet som konkret kan beskriva vad som orsakar en sån här sak? (otroligt långsam överföring via nätverk)

Jag har Nasen i ett annat rum för den är tänkt att göra backupp på 2 andra mac'ar som sitter o tuggar media hela dagarna. Det funkar fin fint på en av dom. Har inte hunnit kolla den andra än eftersom den tuggar på förfullt. Hur som helst.. Den macen är kopplad till en gigabit switch i samma rum. Mina raidar är i "det här rummet" och är kopplade till en Xserve som i sin tur är kopplad till en monsterswitch (bra sak) Från monsterswitchen går en kabel till den mindre switchen och det är den mindre switchen nasen är kopplad till. -Så ser nätverket ut. (om någon skulle undra...)

Kolla duplex-inställningarna på Switcharna och datorerna.
De ska vara satta till samma på båda sidor(de portar som du kopplar ihop switcharna med)
Billigare switchar brukar man inte kunna ändra detta på de är satta till typ "auto" i detta fall ska du ha auto på andra sidan också. Om du har 100 dull duplex på den port som du kopplar i från ena switchen måste du ha detta på andra sidan ocksåtex en dator/server/annan switch.
Datorer brukar ha auto som default, och om tex switchen är inställd på 100 full 1000 full kan det bli problem. Om du har en switch som du kan logga in på kan du se vad du fått för duplex på olika portar.

1
Bevaka tråden