Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nån som testat Telenor mobilt bredband?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Finspång
  • 2007-05-08 13:01

Funderar på att skaffa Telenors mobila bredband. Men jag undrar lite hur väl det fungerar.

Har du bredband via Telenor eller annan operatör så skriv gärna lite om hur du tycker det fungerar.

/Niclas

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-08 13:24

Den enda skillnaden som jag har märkt mellan Telenor och Telia är att köra du 3G (räknas som mobilt?) så har Telenor halva TTL:n när man pingar. Ingen direkt vetenskaplig test, men den var högst förvånande.

Hur ansluter ni med det mobila internet - vanlig K800i typ?

Ursprungligen av Björnström:

Hur ansluter ni med det mobila internet - vanlig K800i typ?

Jag kör ett Huawei USB-modem till mitt mobila bredband (från Tele2) och tycker det fungerar riktigt bra.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-08 15:02
Ursprungligen av Björnström:

Hur ansluter ni med det mobila internet - vanlig K800i typ?

Jag kör idag med den inbyggda PAN-profilen i bluetooth-menyn. Förut så använda jag mig 3G-scripten från den däringa engelske killen. Och ja - med min SE K800i. Typ.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2007-05-08 15:41

OK, kan ni skriva lite om vad ni får för hastigheter? Hur stabil är uppkopplingen? Vet att det bla beror på täckning, men lite generellt.

/Niclas

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-10 12:17
Ursprungligen av niclasc:

OK, kan ni skriva lite om vad ni får för hastigheter? Hur stabil är uppkopplingen? Vet att det bla beror på täckning, men lite generellt.

Jag har kommit upp i 36kB/s (vill jag minnas) med FTP mot ett FLASH-filsystem på en Gumstix connex 400xm-bt (Intel XScale PXA255@400MHz) med en [något] felkonfad Linux-kärna över (samma som jag använder till MacBook Pro) SE K800i och Telenor. Vad vi kunde fråga oss till hos operatören så var länken på (max) 384kbps.

Jag har inte haft förmånen att få testa samma upplägg med en fristående lösning (instickskort eller USB) så jag kan inte kommentera på (o)likheter, men det strulade aldrig för oss med telefonen. Vi provade också en SE P990i (heter den väl?) med samma goda resultat.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-12 11:57
Ursprungligen av niclasc:

OK, kan ni skriva lite om vad ni får för hastigheter? Hur stabil är uppkopplingen? Vet att det bla beror på täckning, men lite generellt.

Jag kan kompletera mina uppgifter med följande: den modemscript-baserade lösningen hade den (dåliga) egenheten att vara mycket otillförlitlig i uppringningsfasen. Modemscriptet var helt enkelt inte så bra (=buggfritt) som det borde. Ständiga problem med detektering av modemet, problem med att koppla ned förbindelsen etc. Med PAN-profilen så finns inte dessa problem då man använder sig av en annat teknik för att etablera en förbindelse mellan datorn och mobilen.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-10 10:27

Fungerar klockrent, rekommenderar ändå att köpa ett instickskort eller USB varianten än att köra med Telefonen som modem.

Kan bli någon flaskhals ibland och gå segt som faen men det ha jag aldrig upplevt med usb eller instickskort.

Kör Telenor/Telia/Tele2 samtliga håller bra standard.

Fick hem ett USB-modem från tele2 för ett tag sedan medans jag väntade på mitt ADSL. Blev tyvär inte alls imponerad. Hade en tanke på att använda det i sommarstugan osv, men dels så gick det oftast otroligt långsamt och 2 ggr av 3 så frös hela datorn, varpå jag blev tvungen att klippa strömmen.
I dagsläget funderar jag snarare på att välja gamla trygga telia.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2007-05-10 13:23

Det låter ju inte så bra. Vad var det för dator du körde det på? Och hur var signalstyrkan där du testade?

/Niclas

Ursprungligen av kofrom:

Fick hem ett USB-modem från tele2 för ett tag sedan medans jag väntade på mitt ADSL. Blev tyvär inte alls imponerad. Hade en tanke på att använda det i sommarstugan osv, men dels så gick det oftast otroligt långsamt och 2 ggr av 3 så frös hela datorn, varpå jag blev tvungen att klippa strömmen.
I dagsläget funderar jag snarare på att välja gamla trygga telia.

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2007-05-30 01:33
Ursprungligen av kofrom:

Fick hem ett USB-modem från tele2 för ett tag sedan medans jag väntade på mitt ADSL. Blev tyvär inte alls imponerad. Hade en tanke på att använda det i sommarstugan osv, men dels så gick det oftast otroligt långsamt och 2 ggr av 3 så frös hela datorn, varpå jag blev tvungen att klippa strömmen.
I dagsläget funderar jag snarare på att välja gamla trygga telia.

Har liknande erfarenhet. Testade första gången hemma i lägenheten på MacBoken C2D, 10.4.9 (kör Firefox) och det frös totalt efter en kort stund och hade problem att koppla ner. Nu sitter jag med ett nyinstallerat system, att koppla ner verkar inte längre vara ett problem men sist när jag satt ute på Arlanda i taxin och väntade på körning så frös datorn igen (detta var mitt andra test tillfälle). Segt till tusen har det varit vid båda tillfällena. Som ni förstår så har jag inte hunnit testa så väldigt mycket men är inte nöjd i dagsläget. Måste få fram en lösning på frysningarna. Kommer att följa denna tråd med förhoppning om att få lite mer kött på benen.

Kul att se att det funkar bra för dig Kristofer. Använder du Firefox? Undrar om det är mitt problem.

Mvh/Cihan

  • Medlem
  • 2007-05-30 02:35

Va inne på Tele(s)nor i Måndags och hämta mej ett 3g kort, men ja kan inte få det att funka, När jag ska koppla upp mej säger det bara att nåt är fel och att jag ska kolla mina inställningar.

Vad jag har förstått ska man inte behöva ändra nåt manuellt ju. Tyvärr kan ja inte kolla exakt vad fel meddelandet säger pga att ja sitter på jobbet men är det nån mer som har haft samma strul?? Jag har täckning o allt.

Har en Macbook..

MvH Pontus

Ursprungligen av ponta:

Va inne på Tele(s)nor i Måndags och hämta mej ett 3g kort, men ja kan inte få det att funka, När jag ska koppla upp mej säger det bara att nåt är fel och att jag ska kolla mina inställningar.

Vad jag har förstått ska man inte behöva ändra nåt manuellt ju. Tyvärr kan ja inte kolla exakt vad fel meddelandet säger pga att ja sitter på jobbet men är det nån mer som har haft samma strul?? Jag har täckning o allt.

Har en Macbook..

MvH Pontus

Det har kommit en ny drivrutin som verkar fungerar bättre : http://www.telenor.se/211.jsp?faq_id=148451

Mvh

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-10 13:42

Tänk på att om ni skall ladda upp grejer så är det bättre att köra EDGE än 3G då 3G går som en våg, dvs hastigheten åker upp och ner hela tiden medan EDGE kör en rak linje.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-11 10:57
Ursprungligen av Dippaz:

Tänk på att om ni skall ladda upp grejer så är det bättre att köra EDGE än 3G då 3G går som en våg, dvs hastigheten åker upp och ner hela tiden medan EDGE kör en rak linje.

Kan du ge en referens till detta beteende? Jag har nämligen bara en snarlig erfarenhet av 3G: efter samtal med operatör (Telenor var de visst) så fick vi bekräftat att 3G tilldelar lite tidsluckor initialt av förbindelsen, men ökar upp till max när den detekterar fortsatt och ökat behöv. Däremot så går den inte ner under återstoden av förbindelsen. OK, med förbindelse avser jag sessionen/överföringen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-11 12:10

Var på frukostseminarium igår från Tele2 som berättade att deras numera mobila bredband (3G med USB dongel) kostar 99:-/månaden och inkluderar fri surf.

telia har liknande fast då är det bara fritt på kvällar och helger och hos telenor kostar det hela tiden.

Sen rent täckningsmässigt så har Telia och Tele2 exakt samma täckning då de bygger 3G nätet tillsammans via Svenska UMTS Nät AB.

Själv funderar jag starkt på att skaffa det från Tele2.

  • Medlem
  • 2007-05-12 00:12

Observera att Tele2 erbjudande är 99 kr /mån första året och andra året 199 kr/mån med 18 månaders bindningstid.

Har använt 3G via USB-modem från telenor i ca en vecka och tycker nog att det går ganska segt trots att programvaran säger att man har mycket bra signalstyrka.
Dessutom kopplar modemet ner / hänger sig ganska ofta och man måste dra ur och sätta i det igen i usb-porten.

Ping tiderna ligger runt 250ms. I TP-test får jag ca 0,3/0,1 Mbit/s.
Jag hoppas dock att det blir bättre med Turbo-3G.

Om jag var du så skulle jag ha tagit Tele2s 3G

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-12 08:58

Täckningsmässigt om man vill veta vem som är bäst så rekommenderar jag att läsa senaste nummret av Mobil

Jag har mobilt bredband från 3. Det funkar bra, men jag har också problemet med att modemet hänger sig och man måste dra ur sladden och sätta i den igen för att det ska gå att koppla upp det igen. Det händer mycket ofta.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2007-05-15 23:04

Nu har jag till slut skaffat mobilt bredband. Det blev inte Telenor. Sämre företag får man leta länge efter. Gick ju inte att köpa det av dom. Kunde inte beställa på deras sida och inte via telefon. Deras butiker hade det inte hemma. Och inte några andra butiker heller. Så det var ju bara att glömma

Nu blev det 3's mobila bredband istället. Bara att gå in i en av deras butiker och 3 minuter senare var allt klart. Bara att åka hem och plugga in i datorn (PC) och det fungerade direkt. För att få igång det på min Mac så var jag tvungen att ladda ner en drivrutin och lägg in innan jag kopplade in modemet. Men sedan fungerade det utan problem. Stabil och bra uppkoppling. Får ca 380kbit ner och 60kbit upp. Har inte turbo 3G här. Men det kommer väl framöver. Får se vad det blir för hastigheter då.

Så min rekomendation är att kolla upp 3 och strunta i Telenor.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2007-06-07 20:26

Jag har beställt 3 mobilt bredband med fast pris kan knappt vänta på att få surfa vart jag vill

Ursprungligen av alle112:

Jag har beställt 3 mobilt bredband med fast pris kan knappt vänta på att få surfa vart jag vill

Kolla vilken hastighet du får. Särskilt Tele2 är rätt förvirrande sin info. Undvik allt som kostar per megabyte.

Valde 3/tre. Hastigheten i speedtest (http://www.broadband.org/speed_test.html) är i bästa fall ca 1.5 Meg in och 250 K ut. Ungefär hälften av min fasta anslutning på 8 MB

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2007-06-07 20:45

Med hänsyn till täckning och bandbredd kan jag rekommendera gamla hederliga NMT450. Det låter sunkigt men kika in på www.nmt.net. Inte billigast men definitivt bäst om man behöver pålitlig hastighet mer än några kilometer från mobilmasten. Ger uppåt 1Mbit/sek enligt reklamen. I praktiken brukar det vara 500-750 kbit/sek.

Nmt-nets USB-modem suger då det inte funkar med Mac –.men Wlan-modemet är glimrande. Bara att plugga in strömsladden och köra. Funkar långt ute i skärgården och ute på sommarstället. Själv skaffade jag detta för att kunna vara friare under sommaren och ändå hålla kontakten med jobbet.

Har tidigare prövat både 3G och GPRS men bandbredden på dessa tjänster är inget jag imponerats av. Snarare suckat djupt över.

En varning kan dock utfärdas för ovana användare: Wlan-modemet måste ställas in för att inte för att inte ge alla i närheten fri tillgång till internet. Grundkonfigurationen är anpassad för att det ska vara enkelt att starta.

Ursprungligen av pekka:

Med hänsyn till täckning och bandbredd kan jag rekommendera gamla hederliga NMT450.

Med risk för att låta lite spydig; det Nordisk Mobiltelefon nu bygger är ett CDMA2000-nät. Gamla NMT450 ger definitivt inga megabits per sekund.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-06-08 10:52

Är det någon som testat att spela över 3g-modem?
Helt hopplöst eller?

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2007-06-09 00:20
Ursprungligen av Kristofer:

Med risk för att låta lite spydig; det Nordisk Mobiltelefon nu bygger är ett CDMA2000-nät. Gamla NMT450 ger definitivt inga megabits per sekund.

Nå, läs inlägget igen. Om du ännu inte förstår: bokstavera för dig själv. Jag skrev något annat.

Ursprungligen av pekka:

Nå, läs inlägget igen. Om du ännu inte förstår: bokstavera för dig själv. Jag skrev något annat.

Öhh, jag vet mycket väl att "NMT" stod för Nordiskt mobiltelefonisystem eller Nordic Mobile Telephony.

Detta sköttes i Sverige av televerket och har inget att göra med det bolag som idag innehar licensen för mobilkommunikation på 450 MHz-bandet. Nordisk Mobiltelefon AB ägs bland annat av norska industrikoncernen Orkla, amerikanska nättillverkaren Qualcomm och Iceland Telecom.

Det enda detta företag övertagit från telia är just licensen, master och utrustning är helt annorlunda. Enda likheten med NMT450 är frekvenzbandet.

Du skriver "gamla hederliga NMT450". CDMA2000 på 450 MHz är definitivt inte "gammalt och hederligt", och just den meningen går inte tolka på annat sätt än att du menar det ursprungliga analoga NMT-nätet. Att du dessutom blandar in ord som "sunkigt" förstärker ju om något just detta.

Projektet är verkligen trevligt och har sina givna kunder. Frågan jag ställer mig är dock hur de ska klara av att kapacitetsmässigt leverera dessa bandbredder när kunderna blir allt fler.

Senast redigerat 2007-06-09 01:02

Mobilt "bredband" från Telenor - no way

Ursprungligen av niclasc:

Funderar på att skaffa Telenors mobila bredband. Men jag undrar lite hur väl det fungerar.

Har du bredband via Telenor eller annan operatör så skriv gärna lite om hur du tycker det fungerar.

/Niclas

Telenor har inget mobilt bredband, hastigheten är katastrofalt låg även i Stockholms innerstad, jämfört med exempelvis Tre.

Min kollega köpte det i somras, dumt nog när vi inte var på plats i Stockholm för att testa.

Hastigheten ligger i stort sett i nivå med gamla modemhastigher, i regel nånstans mellan 100-200 kbps, går inte att köra videosamtal i Messenger, ingen Youtube, glöm det. Ändå envisas de med att kalla det för "bredband". Ren bedräglighet, och man ska inte köpa NÅGOT från företag som direkt ljuger i sin marknadsföring och i princip säljer en produkt som duger för enklare surfning för de som har gott om tid, och för att kolla e-posten.

Jämfört detta med Tre, som jag har. När jag frågade dem vilka hastigheter jag kunde förvänta mig sa de något i stil med 800 kbps, vilket de konsekvent har ÖVERTRÄFFAT, hastigheten har just aldrig legat under 1500 kbps, i regel nånstans mellan 2000-3000 kbps.

Så förbannad på Telenor att jag gjorde en blogg, så lögnaktigt beteende måste få konsekvenser.

http://telenor-har-inte-mobilt-bredband.blogspot.com/

Senast redigerat 2007-11-26 14:42
Bevaka tråden