Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kvalitet på MP3-rippning

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu är jag rätt ny på MP3 då jag varit motståndare till denna kvalitetssänkning från CD ljudet.
Jag har provat lite olika program för att rippa, men då de flesta inte fungerar fullt ut utan att man betalar för dem så har jag ingen möjlighet att prova särskilt många.
Jag provade idag Creative media source 3.20 med ett katastrofalt resultat.
Jag rippade med 320 kbps och det låter skit på de flesta låtar.

Är det stor kvalitetsskillnad på ljudet genom rippning i olika program?

Vilket program tycker ni gör jobbet bäst?

Det verkar som att det är lättare att få ett bra resultat om man rippar typ City 107 musik, jämfört med en välljudande skiva med bra dynamik.
Är det så att rippningen inte klarar av högkvalitativa välproducerade musikstycken?

Självklart så hör man ju skillnaden avsevärt lättare om man rippar en välproducerad musikalisk skapelse jämfört med att rippa en platt och tillintetsägande musikproduktion a´la city 107. (Utan att nämna varken musiker eller producenter)

Om diskutrymme inte är nåt problem finns ju alltid ALE att pröva, Apple Lossless Encoding. Kan inte spelas upp på Shuffle, men nano och uppåt går bra.

Ursprungligen av Dubbelsmolsk:

Är det stor kvalitetsskillnad på ljudet genom rippning i olika program?

Vilket program tycker ni gör jobbet bäst?

Ja, visst är det skillnad, och iTunes hör till de sämre. Bäst på mp3 brukar lame vara, och det är helt gratis.
http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showforum=16

Det finns en lame-plugin till itunes, som funkar bra.
http://blacktree.com/apps/index.php

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-25 19:48
Ursprungligen av filuhr:

Ja, visst är det skillnad, och iTunes hör till de sämre. Bäst på mp3 brukar lame vara, och det är helt gratis.
Hydrogenaudio Forums -> MP3 - Tech

Det finns en lame-plugin till itunes, som funkar bra.
Blacktree

Nej, det är inte sant!
Det är tyvärr så att mp3 är dåligt jämfört med att rippa musik med iTunes.

Titta på graferna i mitten på sidan (Ageve)!

12 Jämförelser: Flac [Lossless] vs. MP3 [Lossy] [128kbps/192kbps/320kbps] - Minhembio forum

Tyvärr är nog Mp3 föråldrat.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-04 19:27

Instämmer med filuhr. LAME är den bästa. Vissa andra program är rent av riktigt usla.

Ursprungligen av gauntman:

Instämmer med filuhr. LAME är den bästa. Vissa andra program är rent av riktigt usla.

Använder också Lame (som Itunes-plug-in) ibland. Synd bara att det är så vaaaansinnigt långsamt.

Ursprungligen av Alphonze:

Använder också Lame (som Itunes-plug-in) ibland. Synd bara att det är så vaaaansinnigt långsamt.

jo... det äääärrrr som smör. men så är det bäst också

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-30 10:15
Ursprungligen av Dubbelsmolsk:

Nu är jag rätt ny på MP3 då jag varit motståndare till denna kvalitetssänkning från CD ljudet.
Jag har provat lite olika program för att rippa, men då de flesta inte fungerar fullt ut utan att man betalar för dem så har jag ingen möjlighet att prova särskilt många.
Jag provade idag Creative media source 3.20 med ett katastrofalt resultat.
Jag rippade med 320 kbps och det låter skit på de flesta låtar.

Är det stor kvalitetsskillnad på ljudet genom rippning i olika program?

Vilket program tycker ni gör jobbet bäst?

Det verkar som att det är lättare att få ett bra resultat om man rippar typ City 107 musik, jämfört med en välljudande skiva med bra dynamik.
Är det så att rippningen inte klarar av högkvalitativa välproducerade musikstycken?

Självklart så hör man ju skillnaden avsevärt lättare om man rippar en välproducerad musikalisk skapelse jämfört med att rippa en platt och tillintetsägande musikproduktion a´la city 107. (Utan att nämna varken musiker eller producenter)

Ja, att nämna mp3 i samma andetag som fina ljudupplevelse är som att svära i kyrkan. Jag instämmer med föregående skribent att Apple Lossless är att föredra om du vill behålla musiken på hårddisken och bibehålla ljudkvaliteten. Det finns dock ett tillfälle där lossy codec är att föredra och det är när man ska göra sin musik portabel. Det tar mindre plats, mindre ström vid avkodning och dessutom så förmår inte de flesta portabla spelare att återge alla detaljer som följer med en lossless codec. Man hör inte så bra heller i en bullrig miljö.

Personligen så sparar jag all min musik i Apple Lossless för att sedan komprimera det till AAC 256Kbps vid behov. Det tycker jag är en bra kompromiss mellan utrymme och bibehållen ljudkvalitet. Allt görs smidigt från iTunes.

Hur gör jag för att integrera Lame med iTunes?

//MVH Robin

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2007-02-18 13:42
Ursprungligen av Artur:

Ja, att nämna mp3 i samma andetag som fina ljudupplevelse är som att svära i kyrkan.

Det där är väl ändå inte sant. Bara en okunnig person skulle kunna säga nåt sånt.

Testa att göra en mp3 V0-rip (alt preset extreme) med LAME och du kommer inte höra någon skillnad på den och en lossless-fil. Faktum är att till och med en V2-rip (alt preset standard) räcker i 99% av fallen för att uppnå transparens.

Om man använder datorn för att arkivera sin musik så kan jag förstå varför man använder lossless eftersom man då vill försäkra sig om att inte ha någon kvalitetsförlust alls. Men om man bara använder den för att lyssna på så är ju lossless overkill så det skriker om det. Särskilt när det krävs ett ljudsystem i 100000-kronorsklassen och uppåt föra att ens höra skillnad på en bra rippad mp3 med LAME och en lossless-rip.

LAME: http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=LAME

laddar du hem paketet från http://blacktree.com/apps/iTunes-LAME/
och installerar enligt anvisningar får du en 'import with LAME...'-post i itunes scriptmeny.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-09 21:39
Ursprungligen av gabriela:

laddar du hem paketet från Blacktree
och installerar enligt anvisningar får du en 'import with LAME...'-post i itunes scriptmeny.

Vart är denna script meny ?

Ursprungligen av bonis:

Vart är denna script meny ?

Lägg scripten som du laddar ner i mappen...

~user/Library/iTunes/Scripts

...så dyker det upp en AppleScript-ikon i iTunes menyrad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-10 17:34
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Lägg scripten som du laddar ner i mappen...

~user/Library/iTunes/Scripts

...så dyker det upp en AppleScript-ikon i iTunes menyrad.

Har bara en mapp som heter Itunes plug ins där ska jag lägga dem där eller skapa en scripts mapp ?

Ursprungligen av bonis:

...eller skapa en scripts mapp ?

Ja, finns där inte redan en "Scripts"-mapp, så kan du själv skapa den.

Senast redigerat 2009-09-10 18:11
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-10 21:16
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, finns där inte redan en "Scripts"-mapp, så kan du själv skapa den.

Händer dock inget då jag lägger in Itunes-LAME filen där. gör jag något fel ? jag laddade ner filen som dyker upp då man gick in på länken som postas tidigare här i tråden. Programmet man får ner har iconen av en CD skiva med lite saker på. Det går att starta för sig själv.

Ursprungligen av gabriela:

laddar du hem paketet från Blacktree och installerar enligt anvisningar får du en 'import with LAME...'-post i itunes scriptmeny.

Ursprungligen av bonis:

...då jag lägger in Itunes-LAME filen där. gör jag något fel?

Ja, du gör något fel. Du missade en viktig del av gabrielas inlägg, nämligen:
"...och installerar enligt anvisningar..."

Om du gör det (följer installationsanvisningarna alltså), så får du fram scriptet som ska läggas i Script-mappen.

http://code.google.com/p/blacktree-itunes-lame/wiki/iTunesLAME

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-10 22:28
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, du gör något fel. Du missade en viktig del av gabrielas inlägg, nämligen:
"...och installerar enligt anvisningar..."

Om du gör det (följer installationsanvisningarna alltså), så får du fram scriptet som ska läggas i Script-mappen.

iTunesLAME - blacktree-itunes-lame - Introduction to iTunes-LAME project. - Project Hosting on Google Code

Tack så hjärtligt missade som sagt helt de där instruktionerna Nu har jag en script meny. Jag var även helt inställd på att man skulle kunna göra valet i Itunes>inställningar>importinställningar

kör lame jag också... mycket bra ljudkvalite.

Nu blandar du väl ihop talesätten! Segt som sirap menar du väl!

  • Medlem
  • 2007-05-08 09:29

Max, dBPoweramp_reference eller EAC

Ursprungligen av Dubbelsmolsk:

Är det stor kvalitetsskillnad på ljudet genom rippning i olika program?

Vilket program tycker ni gör jobbet bäst?

Det finns väl flera saker som påverkar hur bra ljud man får. Själva rippningen och hur exakt den är kan vara avgörande om man inte har helt repfria skivor. För att vara säker på att man klarar av att rippa ljudet felfritt från skivan måste man köra ett program som klarar av att berätta om det klarade av att rippa utan att interpolera eller släppa igenom störningar. Då finns inte så många att välja på.

Själv kör jag oftast Max.

Men dBPoweramp Reference är egentligen ännu bättre, men finns inte för Mac. Jag kör det mha Boot Camp. Funkar bra!

Många kör EAC också.

Om man vill komprimera icke-lossless finns det många alternativ, men LAME VBR i lagom kvalitet tycker jag på många sätt är överlägset.

Vill man slippa rippa själv kan man använda någon CD-rippningstjänst. Finns en i Sverige nu också: www.easyrip.se, men det blir ganska dyrt om man har många skivor. De tar 14:- per skiva.

Det var någon sa det.... komprimera och kvalité sällan går hand i hand.

1
Bevaka tråden