Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk syns inte på skrivbordet!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-07 22:55

Köpte idag en extern hårddisk. En Western Digital My Book Pro Edition.
Installerade mjukvara som var på disken och förde över lite filmer. Men sen när jag senare startade om datorn så visade den inte den externa hårddisken längre!! Vad har hänt?

När jag kollar under Systeminformation och Skivverktyg så syns den där. Har kopplat via USB porten. Men under skivverktyg står det.. "Plats : Ej lagd på skrivbordet"... och när jag kör en kontroll får jag meddelandet:

"Kontrollerar enhet ”My Book”
** /dev/disk2s1
** Phase 1 - Read FAT
Unable to read FAT (Input/output error)
Fel: Den underliggande åtgärden avslutades med ett fel

En enhet som inte är HFS kontrollerades
Enheten behöver repareras"

Väljer reparerar.. men får då meddelandet..

"1 enhet kunde inte repareras p.g.a. ett fel"

Hur kunde detta hända? Snälla hjälp mig med råd hur jag kan lösa detta...

Vilket format har du formaterat den i?

Ska du endast ha den kopplad till en Mac så rekommenderar jag att du formaterar den i HFS+ och inte som det verkar enligt felmeddelandet i FAT.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-07 23:22

Kom på det precis... Helt riktigt var jag tvungen att formatera om den först så att den var anpassad för Intel Mac... nu fick jag upp den i alla fall på skrivbordet efter att ha partionerat den ....

HFS+... vad är det..?

Jag valde i alla fall 1 partition, sen "Mac OS X (journalförd)" under Format och "GUID-partiontabell - För att använda skivan för att starta en Intel-baserad Mac" under Alternativ.

Det är väl rätt och borde väl inte vara några problem nu då?

Ursprungligen av carbon:

HFS+... vad är det..?

HFS+ är filsystemet som macen använder sig av. Wikipedia ger följande bskrivning av vad ett filsystem är:

Citat:

Ett filsystem är ett sätt att ordna ett lagringsutrymme (till exempel en hårddisk) i hanterbara enheter, filer, som oftast är ordnade i en katalogstruktur.

Ursprungligen av carbon:

Jag valde i alla fall 1 partition, sen "Mac OS X (journalförd)" under Format och "GUID-partiontabell - För att använda skivan för att starta en Intel-baserad Mac" under Alternativ.

Det är väl rätt och borde väl inte vara några problem nu då?

GUID-partiontabell behövs om du ska starta från hårddisken på en Intelbaserad Mac. I övrig ser jag inga problem längre och ska fungera för dig.

Jag köpte en WD My Book Premium 500 GB häromdagen och ungefär samma sak hände mig (och då var den formaterad rätt), dvs att efter en omstart dök inte disken upp automatiskt. Jag fick ta Skivverktyg till hjälp för att montera den. Får se om det återkommer.

Hej!
Läste denna tråd igår
http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/216534-extern-harddisk-syns-pa-skrivbordet.html

den slutar med ditt sista inlägg där du skriver att du haft samma problem som skaparen av tråden och att du ska återkomma om hur det gick för dig, att fixa det via skivverktyget osv.

Jag köpte just en sån HD som du hade då, det var ju ett tag sedan såg jag på datumet nu... så jag skickar ett mai istället för att svara i tråden..

jag undrar bara om hur det gick för dig, för jag fick en känsla av att den här My Book inte är nått att ha...
värsta felköpet eller??

Hoppas du har möjlighet att svara!

Vänligen
Jessica

Ursprungligen av Valkyria:

Jag köpte just en sån HD som du hade då, det var ju ett tag sedan såg jag på datumet nu... så jag skickar ett mai istället för att svara i tråden..

jag undrar bara om hur det gick för dig, för jag fick en känsla av att den här My Book inte är nått att ha...
värsta felköpet eller??

Näe, jag tror du kan vara lugn. Jag har inte haft något problem med min disk sedan dess. Och det verkar inte heller vara så många andra som har problem heller.

Ursprungligen av Adrian B:

Näe, jag tror du kan vara lugn. Jag har inte haft något problem med min disk sedan dess. Och det verkar inte heller vara så många andra som har problem heller.

Okej, tack det var skönt att höra!!

1
Bevaka tråden