Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sleepimage vad är det för fil?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har hittat en fil som heter sleepimage?
Vad är det för typ av fil och går den att ta bort.
Den är på hela 1 giga!

Den är förmodligen den fil där all data sparas när datorn går ner i vila. Så att den ska komma ihåg var den var när man väcker den igen.. Bara en gissning.

Du har så rätt Johan , jag googlade runt lite nu och hittade lösningen.
Den ser till att behålla data tydligen om nåt händer när datorn är i vila.
Tack för ditt svar!

Om jag inte finns helt fel är filen alltid lika stor som mängden ram-minne man har installerat. Det är nämligen innehållet i ram-minnet som finns där.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-08 17:48
Ursprungligen av Rickard A:

Om jag inte finns helt fel är filen alltid lika stor som mängden ram-minne man har installerat. Det är nämligen innehållet i ram-minnet som finns där.

Precis - Rickard är lite närmare sanningen. Om du googlar på "mac os x deep sleep" så kommer du att hitta information om något som väl kan liknas vid andra plattformars (Windows, Linux bla) hibernate. Så det är inte samma sak som vila.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-08 18:10

Jag tycker den är ganska kazz. På gamla iBooks skrevs aldrig minnet till disk när den gick ner i vila, det är därför en MacBook somnar långsammare än en iBook.

Men det går att lösa! med "sudo pmtool" kan du ändra hibernatemode från 3 (skriv till disk) till 0 (ibook-sleep) och sedan ta bort sleepimage filen. Det första jag gör när jag installerar om.

Ett förtydligande kan vara att allt inte skrivs ner till disk direkt vid sömn, utan ytterligare data skrivs ner direkt innan datorn stendör vid batteridrift. Men faktum kvarstår, med hibernatemode 0 somnar den snabbare.

Ursprungligen av desh:

Jag tycker den är ganska kazz. På gamla iBooks skrevs aldrig minnet till disk när den gick ner i vila, det är därför en MacBook somnar långsammare än en iBook.

Men det går att lösa! med "sudo pmtool" kan du ändra hibernatemode från 3 (skriv till disk) till 0 (ibook-sleep) och sedan ta bort sleepimage filen. Det första jag gör när jag installerar om.

Ett förtydligande kan vara att allt inte skrivs ner till disk direkt vid sömn, utan ytterligare data skrivs ner direkt innan datorn stendör vid batteridrift. Men faktum kvarstår, med hibernatemode 0 somnar den snabbare.

Kan du berätta lite mer ingående hur man går till väga? Stör mig som tusan på att Macbooken är så svårsövd.

Förresten, var hittar man Sleepimage? En sökning med Spotlight hittar den inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-22 22:37
Ursprungligen av desh:

Jag tycker den är ganska kazz. På gamla iBooks skrevs aldrig minnet till disk när den gick ner i vila, det är därför en MacBook somnar långsammare än en iBook.

Men det går att lösa! med "sudo pmtool" kan du ändra hibernatemode från 3 (skriv till disk) till 0 (ibook-sleep) och sedan ta bort sleepimage filen. Det första jag gör när jag installerar om.

Ett förtydligande kan vara att allt inte skrivs ner till disk direkt vid sömn, utan ytterligare data skrivs ner direkt innan datorn stendör vid batteridrift. Men faktum kvarstår, med hibernatemode 0 somnar den snabbare.

Min MacBook (och alla andra som jag har testat) somnar direkt. Och vaknar direkt. Hade den läst in en 1 GB stor fil från HD till ramminne hade den garanterat inte somnat och vaknat på <5 sek

Jag trodde i min enfald att min några veckor gamla MacBook stödde "Hibernate" (vad heter det på svenska?). Men så hade jag kört utan ström hela dagen och glömde ladda den när jag kom hem. Jag satte dock på iTunes och gick och badade, efter en stund dör naturligtvis datorn...
Glad i hågen satte jag på den igen, "nu ska vi se om det däringa hajbernäjt är nåt att ha!?". Men maskinen startade upp som vanligt, och inte på en sleepimage!
Jag kan heller inte hitta något om det i Mac Hjälp.

Detta får mig att konstatera två saker:
- Hibernate funkar nog bara om datorn får gå ner i vila innan den dör.
- Eftersom jag hellre ser att min Mac somnar på 0,5 sekunder efter att jag stängt locket, istället för 10-20 sekunder, så tänker jag nog stäng av det.

  • Oregistrerad
  • 2007-07-20 14:37

Om det där skulle fungera (som du beskrev) så skulle datorn skriva till den där filen konstant. Och eftersom ram minnet accessas ett par 1000 ggr oftare än din hårddisk är det ingen vidare bra idé att skriva till en fil hela tiden bara för du ska hinna bada emellan *hahah*

Det är två saker som ni missar här:
1. Vila är INTE samma sak som Hibernate. När datorn är i vila har du fortfarande ström till RAM minne, processor osv. Det är därför det bara tar några sekunder för den och vakna.
2.) När datorn är i "stand by" läge, dvs Hibernate så är den i princip avstängd, det enda som är igång är I/O som gör att du kan sätta igång den igen.

Ursprungligen av studiox:

Om det där skulle fungera (som du beskrev) så skulle datorn skriva till den där filen konstant. Och eftersom ram minnet accessas ett par 1000 ggr oftare än din hårddisk är det ingen vidare bra idé att skriva till en fil hela tiden bara för du ska hinna bada emellan *hahah*

Njae, så som jag tycker det borde funkat är att den (precis som den märker iomed varningsmeddelandena) en stund innan batteriet tar slut själv skriver till filen och sen går ner i vila. Hade inte varit speciellt svårt, och jag är faktiskt lite besviken att dom inte har löst det så.

1
Bevaka tråden