Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1904, 1970, 2033

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tror jag blir galen.
Installerade en Mac OS X server på en Dual 800:a som nu står ute på ett företag. Systemet är 10.1 Server och det är en US-version förstås.

Systemansvarige på företaget kollade idag info på en fil, och där stod ändringsdatum på 2033. Alla filer på den tillkopplade Raiden har ändringsdatum 2033 enligt honom.
Han gick in i datum och tid och kollade, där stod 1970.
Efter att ha ändrat till 2001 så gick han ut på raiden igen och ändrade en fil och sparade ner den. Under någon sekund stod då ändringsdatum på 1904, sen switchade den tebax till 2033.

Panik! Vad ska en hjärtsvag göra?
Alla förslag emottages tacksamt!

Jag kan inte hjälpa dig men jag vet att 1904 var Apples nollreferensår.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-10-31 15:26

Å 1970 nollref för mosx (unix)...

Fixade det. De klienter som hade mountat upp servern under tiden servern stod på 1970 fick problemet om de hade den uppmountad under tiden admin ökade datumet till 2001. Datumet på filerna blev då framflyttat 31 år. Skum bugg

Bra att du har löst det, jag var inne på något liknande men 2001 + 31 = 2032 inte 2033. Är du säker på att du har hittat orsaken?

Nja, det var 2033 på vissa filer, men de flesta var 2032. De filer som var 2033 kan ha varit skapade på klienter som hade fel datum inställt vid skapande.

Eller nått sånt. Jag är inte säker på att jag löst, men det verkar så i alla fall.

Fast iofs...filer som är skapade under de senaste månaderna av 2001 borde väl kunna bli 2033? Eller är jag matematiskt handikappad nu eller? :rolleyes:

Jag menar...det kanske inte var 1 Januari 1970 som servern var på...utan kanske 1 Juni eller nått liknande...Juni (6:e månaden) plus Oktober (10:e månaden) är ju ett plusår till...typ

[ 01-11-2001: Meddelandet ändrat av: Atrus ]

Lycka till, jag håller tummarna

Hej,
vet ni hur man gör för att rätta felaktiga datum på en fil?
Kan vara irriterande med bilder från framtiden till exempel...

Skämt åsido.
Rätt jobbigt med felaktiga datum!
Någon som vet?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-07 19:20
Ursprungligen av johan/c:

Hej,
vet ni hur man gör för att rätta felaktiga datum på en fil? Kan vara irriterande med bilder från framtiden till exempel...

Vill du ändra själva filens datum(stämpel) så kör du antingen:

$ touch [-acfm] [-r file] [-t [[CC]YY]MMDDhhmm[.SS]] file ...

i ett shell eller så använder du dig av något motsvarande med GUI. Kolla Macupdate/ VersionTracker typ File Properties Editor (därav namnet).
Om det däremot är den sk. EXIF-informationen som du är ute efter så finns det andra program för detta. Stick till Macupdate/VersionTracker igen och kolla efter tex. EXIFutils.

Tack, tack!
Lätt ordnat med »File Properties Editor«

Nu ska vi tillbaka från framtiden...

Oj vilken gammal tråd. Började undra vem som körde 10.1 Server fortfarande

Ursprungligen av Björnström:

Oj vilken gammal tråd. Började undra vem som körde 10.1 Server fortfarande

Jag!
Min första OS X server installation lever fortfarande och det är en 10.1 filserver.

Graphic Converter (www.lemkesoft.com) är duktig på att ändra olika typer av info för bilder. Även batch.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-05-08 10:36

10.1.... *minns* *ryser* *tittar på 10.4.9-server* *ryser igen*

1
Bevaka tråden