Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa filserverlösningen för litet kontor?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-05-07 16:21

Jag driver tillsammans med en kollega en design- och reklambyrå. Vi kikar nu på en smidig lösning för att på ett enkelt sätt kunna dela filer mellan varandra. På kontoret vi sitter delar vi LAN med ett gäng andra företag, men det finns ingen säkerhetsrisk med en lösning som ligger öppen för alla. Jag har funderat på lösningar som att koppla en extern disk till en Mac Mini som vi har över, eller att köra en nätverksdisk som ligger direkt på routern (?). Vi kommer att köra varsin MBP och mesatdels arbeta via wlanet. Problemet blir när man har arbetat med ett projekt gemensamt mot tex. en nätverksdisk är att man måste föra över det man behöver för att kunna jobba tex. hemma, och det är inte alltid så bra om man helt plötsligt behöver det.. Förslag mottages tacksamt!

Om ni har en internetförbindelse som tillåter inkommande anslutningar skulle ni ju kunna montera disken via AFP även hemifrån och därmed ha tillgång till "allt - alltid".

En liten mini med fildelning och extra hårddisk låter väl ganska vettigt?

Här är sanningen - the one and only:

Det finns INGEN lösning som är tillräckligt prestandaeffektiv OCH tillförlitligt för att jobba på distans med grafiska filer. Alla lösningar som bygger på att man monterar en volym och jobbar direkt med filerna, oavsett val av protokoll, KOMMER att haverera och förstöra dina filer. Det är inte frågan om, utan när, det sker.

Det du MÅSTE göra är att ladda ner filerna lokalt på din hårddisk, jobba med dem där, och sedan ladda upp dem på servern igen.

DESSUTOM måste ni ha en strategi för att se till att ni inte redigerar och skriver över filändringar som den andre gjort.

LYCKLIGTVIS, finns det en sån lösning, helt gratis och färdig att börja använda, om du kör Adobe CS, CS2, eller CS3 - nämligen Version Cue

Version Cue är en serverprogramvara som installeras tillsammans med creative suite, men som du också kan (bör) installera på en servermaskin. Med dess hjälp kan ni sedan dela filer och jobba tillförlitligt även på distans, genom precis en sån mekanism som jag beskriver.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-07 20:46
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det finns INGEN lösning som är tillräckligt prestandaeffektiv OCH tillförlitligt för att jobba på distans med grafiska filer. Alla lösningar som bygger på att man monterar en volym och jobbar direkt med filerna, oavsett val av protokoll, KOMMER att haverera och förstöra dina filer. Det är inte frågan om, utan när, det sker.

Med all respekt för Richards erfarenheter, bla som anställd hos Adobe, så måste jag få vänligt ifrågasätta detta kategoriska påstående:

Om nu filerna går sönder - vem förstör dom då? Antingen är det operativsystemet med sitt, i det här fallet distribuerade, filsystem såsom AFP, SMB, NFS, AFS, CODA etc. Eller så är det applikationen som (ibalnd) anser att en filoperation som har fått timeout ändå har returnerat korrekt data. Eller så klarar den öht inte av timeout. Om nu applikationen inte klarar av sk. lång latency vid dåliga förbindelser så ska man inte gå ut och påstå att det det inte (aldrig?) kommer att fungera.

jag har varit med om ett faktiskt fall där jag fick utreda varför ett NFS-baserat nätverk med Solaris- och Linux-klienter betedde sig olika ur applikationernas synvinkel (Clearcase från Rational Inc, numera IBM). Det chansades vilt (från CSC) bla att fiber-sändtagaren (lite svenska på kvällskvisten, någon?) var trasig. En massa annat hokus pokus (sk troll) provades också. Men vad var det då?

Jo, det visade sig att det var en kombination av för gammal Linux-kärna med obefintligt fail over-stöd i NFS (vilket självklart Solaris hade) som gjorde att man fick mängdrabatt på "Stale NFS file handle" i alla Linux-klienterna men inte ett knyst på Solaris-klienterna. Svaret fanns enkelt att läsa i manual-sidan för NFS efter att logfilerna indikerade att man tog till sk. fail over.

The bottomline is: filer går inte bara sönder utan anledning. Och (distribuerade) filsystem är ingen magi med mystiska besvärjelser o dyl. Antingen är dom hela (=buggfria) och fungerar eller så är dom trasiga i någon bemärkelse och returnerar defekta block trots att dom påstår att allt gick bra. Men det finns inga implementationer som klassas som felfria och ändå returnerar felaktig data.

Jag lämnar diskussionen om prestanda utanför denna betraktelse då det uppenbart är skillnad på högpresterande LAN och sämre WAN (som inte sällan går över gemensamma nät med egenskaper som man som slutanvändare inte råder över).

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-05-07 20:56
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Här är sanningen - the one and only:

Det finns INGEN lösning som är tillräckligt prestandaeffektiv OCH tillförlitligt för att jobba på distans med grafiska filer. Alla lösningar som bygger på att man monterar en volym och jobbar direkt med filerna, oavsett val av protokoll, KOMMER att haverera och förstöra dina filer. Det är inte frågan om, utan när, det sker.

Jo, visst låter det kategoriskt...men har man försökt jobba direkt mot filer via nätet så vet man att det det är sant. Ingen som jobbar professionellt och på fakturering kan hålla på med någonting så segt och instabilt - som att jobba direkt mot filer i realtid. Det är inte rationellt. Man BER om trubbel och har en naiv syn på vad Internet - och dess protokoll - verkligen är och vad det är kapabelt till.
Man jobbar mot egen disk och synkar filerna mot server via nätet. Sådan ser verkligheten ut bortom teorin.

Frazze, du har såklart rätt att det i teorin, skulle finnas möjligheter att undvika såna problem, men praktiken är något helt annat. I praktiken är det som sagt inte frågan om, utan när, filer skadas.

Det här är ett läge där man bara måste acceptera att tekniken för det som annars kanske skulle vara ens förstahandsval inte är bra nog och gå direkt till ett alternativ som undviker, eller åtminstone drastiskt reducerar, riskerna

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-08 10:38

Vi använder många program som arbetar med filer på AFP-servrar, några servrar över låg bandbredd (1 -4 Mbit). Dom enda programmen vi har problem med är Adobes.

Richard Rönnbäck pratar ur ett Adobe-perspektiv, så jag förstår den inställning han har. Jag kan bara hålla med honom gällande t.ex. InDesign och Photoshop.
Men många andra program klarar detta bättre än Adobe. Så jag tycker inte generellt man kan påstå att "Det finns INGEN lösning som är tillräckligt prestandaeffektiv OCH tillförlitligt för att jobba på distans med grafiska filer.".

Visst, det går riktigt trögt ibland, men till 99% är det bara Adobe-produkter som misslyckas med filhanteringen.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-05-08 10:52

Hur tror ni att den här lösningen fungerar att arbeta mot? Det är klart att man kan köra mac minin som filserver, men det känns som att det blir riktigt segt.. Om man kopplar disken ovan till den lokala routern (eller switchen eller vad det nu blir..) så kan man arbeta hemmifrån också. Eller en extern disk som man kan koppla via USB/FW till två klienter samtidig..

Naturligtvis pratar jag ur ett Adobe-perspektiv - det är ju de programmen som är intressanta för en reklambyrå!

Men, för att ta några andra program som också drabbas av trasiga filer

1) Finder - stor bov i dramat. Alla vanliga operationer som att kopiera kan närsomhelst misslyckas, och gör det också

2) Quark. Hur många Quark-användare har inte gråtit över förstörda filer? Say no more

3) Microsoft Office. Alla versioner, alla plattformar.

Och nu när vi har avgjort att det inte finns något I PRAKTIKEN säkert sätt att jobba med några program som är I PRAKTIKEN relevanta för en reklambyrå, så kanske vi kan återgå till att diskutera vad de ska ha för bra lösning.

Jag har redan föreslagit Version Cue. Någon annan som har något vettigt förslag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-08 13:55

Hur funkar version cue? - och vad drar det för soppa i CS2 emulerad via rosetta på en MPB, kanske dags att uppgradera med att köra version cue, kan man köpa timmar för intrimmning av systemet, eller behövs det?

/Tangen

Jag skrev en tresidig "kom igång med Version Cue"-artikel för Cap & Design för något år sen, kanske kan den beställas.

Annars så gäller följande. Installera VC på en dedikerad Power PC-maskin i nätverket (kan /bör vara samma som filservern.

VC (server-delen) funkar inte på Intel, så jag avråder å det starkaste från att installera det på de vanliga klientmaskinerna.

Det spelar nu inte så stor roll, det är egentligen en serverprogramvara (Tomcat för den som är intresserad) och bör installeras på en dedikerad server. Den behöver dock inte vara särskilt kraftfull alls. Det är bara WebDAV-med lite andra tjänster, så det viktiga är att man har bra nätverksprestanda.

Det enda som är besvärligt med VC är att det är en viss tröskel i att börja tänka lite annorlunda kring hur man jobbar.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-05-14 08:53

LaCie Big Ethernet Disk, fungerar perfekt (använder den själv i mitt företag).

1
Bevaka tråden