Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sonalksis skriver om piratad mjukvara

Tråden skapades och har fått 151 svar. Det senaste inlägget skrevs .

från Sonalksis blogg: Hackers again

Långt inlägg om piratad mjukvara, hur ekonomin funkar för små pluggintillverkare, support, varför folk knäcker andras mjukvara och en hel del till.

Klart läsvärt.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-04-23 03:03

förstår honom.

har inte testat sonalksis pluggar men de skall tydligen vara bra.
synd när "piraterna" ger sig på även sådana här små företag.

Ursprungligen av leere:

synd när "piraterna" ger sig på även sådana här små företag.

Givet. "Piraterna" skiter i vad de förstör, det handlar bara om att roffa åt sig.

Problemet som jag ser det är att mjukvarubranchen överskattar marknaden för sina produkter. Deras beräkningsmodeller tar ingen hänsyn till skillnaden mellan företag och privatpersoner. För dessa företag existerar bara kunder och kunden måste betala vad det kosta.

Om vi tar ett exempel. Steinbergs Cubase SX4 kostar strax över 8000 kr. För en musikstudio med intäkter är 8000 kr knappast något problem, men för musikintresserade hemmapularen "Pelle" är det nästan lika mycket som hela datorpaketet kostar och då har vi ändå inte räknat in ljudkort, MIDI-klaviatur och annan nödvändig utrustning.

Nu har "Pelle" sommarjobbat i två månader och äntligen lyckats skrapat ihop sina 8000 kr för att köpa sitt drömprogram Cubase SX4. Samtidigt ringer hans kompis och berättar att han just har installerat Cubase på sin dator, en nerladdad crackad version som fungerar tokbra.

"Pelle" tittar på sina pengar och funderar en stund. Han skulle ju faktiskt behöva ett par schysta högtalare. Undra vad man får för 8000 spänn, tänker "Pelle".

Nu vill jag bara påpeka att jag inte på något sätt förespråka piratkopiering, men någonstan går ekvationen inte riktigt ihop. Visst, nu tänker väl någon påpeka att det minsann finns billigare och enklare versioner av programmet att välja på, men vem vill egentligen ha det. Det är fortfarande på tok för dyrt.

Det känns på något vis som att hela musikbranchen lever kvar på 80-talet där enorma studios kunde betala vad som helst för den senaste tekniken. Så är det inte längre. Idag sitter många hemma i sovrummet och spelar in sin musik, medan dom få skivbolag som lyckats överleva, satsar på säkra kort.

Mjukvarubranchen är också lite speciell av en annan anledning. Knappast någon annan branch har samma hysteriska utvecklingstakt. Varje månad kommer nya snabbare processorer och när man just fått ihop ett datorsystem som fungerar hyggligt kommer ett nytt operativsystem och allt börjar om från början. Om du har tur kanske ditt halvår gamla ljudkort går att använda i det nya operativsystemet, om nu företaget som nyligen fick dina pengar är snälla nog att släppa nya drivrutiner vill säga. Nähä, otur, den där supporten som du trodde att du betalade för lyser med sina frånvaro. Samtidigt står din 5 månader gamla HP LaserJet 1020 skrivare och blinkar, oförmögen att göra något annat eftersom drivrutiner saknas. Det är verkligheten vi lever i.

För att inte tala om versionshysterin. Inte har man ens hunnit installera sitt nyinköpta program förrän man kan läsa på deras hemsida att det finns en ny updaterad version. Vad den nya versioner gör är lite otydligt, men förhoppningsvis det som utlovades redan när programmet släpptes. Jag har hört rykten om att det finns musiker som helt slutat göra musik och numera enbart lägger sin tid och energi på att uppdatera alla sina plugineffekter och drivrutiner.

Ingen skulle däremot acceptera att ett hjul saknas på den nyinköpta bilen eller att bilen svänger åt höger när den egentligen ska svänga vänster. Och dra för tusan inte i handbromsen samtidigt som du fimpar i askoppen för då kan det hända att motorn rusar och framskärmarna lossnar. Visst låter jämförelsen löjlig, men i mjukvarubranchens värld är inget omöjligt, snarare troligt.

Allt man kan hoppas på är att utvecklare av nya musikprogram inser att dom faktiskt kan tjäna pengar på det dom gör och att piratkopiering inte nödvändigtvis behöver innebära slutet. Snare borde det snabba på utvecklingen av alternativa sätt att ta betalt för sina produkter. I viss mån handlar det om att justera sina priser, men även på vilket sätt man tar betalt. Man kanske inte behöver ta 8000kr för en sequencer på ett bräde. Varför inte en fast månadsavgift, en slags prenumeration på programmet under den tiden du tänker använda det.

Progamuthyrning kommer säkert bli en stor grej i framtidigen och är redan påväg in bland större företag. Frågan är när vi får se samma utveckling hemma hos "Pelle".

Ursprungligen av MagicC:

Problemet som jag ser det är att mjukvarubranchen överskattar marknaden för sina produkter. Deras beräkningsmodeller tar ingen hänsyn till skillnaden mellan företag och privatpersoner. För dessa företag existerar bara kunder och kunden måste betala vad det kosta.

Om vi tar ett exempel. Steinbergs Cubase SX4 kostar strax över 8000 kr. För en musikstudio med intäkter är 8000 kr knappast något problem, men för musikintresserade hemmapularen "Pelle" är det nästan lika mycket som hela datorpaketet kostar och då har vi ändå inte räknat in ljudkort, MIDI-klaviatur och annan nödvändig utrustning.
.

Men herregud Steinberg och de flesta mjukvaruföretag har ju ett flertal program anpassade just för hemanvändaren och hans/hennes plånbok...
Problemet är att piratkopiering snedvrider marknaden och försvårar för budgetprogrammens utbredning.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-05-06 02:05
Ursprungligen av Simon Templar:

Men herregud Steinberg och de flesta mjukvaruföretag har ju ett flertal program anpassade just för hemanvändaren och hans/hennes plånbok...
Problemet är att piratkopiering snedvrider marknaden och försvårar för budgetprogrammens utbredning.

men nu skrev han ju precis samma sak du gjorde
efter det du citerade

Ursprungligen av leere:

men nu skrev han ju precis samma sak du gjorde
efter det du citerade

Nja inte riktigt och han skrev att de enklare versionerna var på tok för dyra(?) och för simpla men det stämmer ju inte.

Ursprungligen av MagicC:

Problemet som jag ser det är att mjukvarubranchen överskattar marknaden för sina produkter. Deras beräkningsmodeller tar ingen hänsyn till skillnaden mellan företag och privatpersoner. För dessa företag existerar bara kunder och kunden måste betala vad det kosta.

Om vi tar ett exempel. Steinbergs Cubase SX4 kostar strax över 8000 kr. För en musikstudio med intäkter är 8000 kr knappast något problem, men för musikintresserade hemmapularen "Pelle" är det nästan lika mycket som hela datorpaketet kostar och då har vi ändå inte räknat in ljudkort, MIDI-klaviatur och annan nödvändig utrustning.

Det här tror jag är en av kärnpunkterna i diskussionen.

Men samtidigt pekar det på att vissa har en galen uppfattning om vad som behövs för att göra musik. Cubase är ett av proffsprogrammen och har en massa funktioner som ingen normal privatperson behöver för att göra musik (surroundstöd, stöd för notutskrifter, kontrollrumsintegration, videosynk, en lång rad plugins). Någon skrev att det känns surt att betala för något som "inte finns", men det här är funktioner som någon måste lägga tid på att programmera, designa och paketera till en fungerande produkt. Och det är högst verklig tid och energi som lagts på det.

Det är definitivt en av skillnaderna med mjukvara: idag kan vilken datorintresserad 14-åring som helst få tag på precis samma produkter som används av professionella användare för mångmiljonproduktioner. Men jag tror man lurar sig själv när man tror att man måste ha hundratals plugins och de största versionerna av alla ljudprogram för att snickra ihop Boten Anna-kopior. (Och dessutom brukar samma personer gnälla på att programmen är alldeles för stora och svårbegripliga, att de har massa onödiga funktioner och att det skulle vara mycket bättre med enklare program som de skulle kunna ta ett lägre pris för...)

Citat:

Nu vill jag bara påpeka att jag inte på något sätt förespråka piratkopiering, men någonstan går ekvationen inte riktigt ihop. Visst, nu tänker väl någon påpeka att det minsann finns billigare och enklare versioner av programmet att välja på, men vem vill egentligen ha det. Det är fortfarande på tok för dyrt.

Men vad är ett rimligt pris i dina ögon? Reason kostar 3000kr, FL Studio 900-2700kr, Tracktion 1200kr, och gratis (eller "gratis") finns Garageband, Ardour och diverse program som följer med ljudkort (Live Lite, Protools LE, Audiodesk, mfl). Har man inte råd med en tusenlapp för mjukvara har man förmodligen inte råd med en dator eller ljudkort heller.

Samma sak med plugins, det finns gott om alternativ för en rimlig summa pengar. Man måste inte ha Waves Mercury för att spela in punkdemos i vardagsrummet.

Citat:

För att inte tala om versionshysterin. Inte har man ens hunnit installera sitt nyinköpta program förrän man kan läsa på deras hemsida att det finns en ny updaterad version. Vad den nya versioner gör är lite otydligt, men förhoppningsvis det som utlovades redan när programmet släpptes. Jag har hört rykten om att det finns musiker som helt slutat göra musik och numera enbart lägger sin tid och energi på att uppdatera alla sina plugineffekter och drivrutiner.

Det är ingen som tvingar en att skaffa de senaste versionerna. Jag själv hoppade över Live v5 för att vänta in v6, och en del professionella användare sitter fortfarande med OS9-riggar (nu har de blivit väldigt få, men det var vanligt långt efter att OS X blivit ett seriöst alternativ).

Citat:

Allt man kan hoppas på är att utvecklare av nya musikprogram inser att dom faktiskt kan tjäna pengar på det dom gör och att piratkopiering inte nödvändigtvis behöver innebära slutet. Snare borde det snabba på utvecklingen av alternativa sätt att ta betalt för sina produkter. I viss mån handlar det om att justera sina priser, men även på vilket sätt man tar betalt. Man kanske inte behöver ta 8000kr för en sequencer på ett bräde. Varför inte en fast månadsavgift, en slags prenumeration på programmet under den tiden du tänker använda det.

Prenumerationer har inte varit särskilt poppis, varken hos storbolag som Microsoft eller små plugintillverkare som URS (som har avbetalningslösningar för sina plugins), och varken bolagen eller kunder verkar gilla det, det tvingar en att släppa nya versioner innan de kanske är färdiga (Vista, Native Instruments Komplete Kare) och kunderna tvingas betala i oändlighet, vilket skapar inlåsningseffekter.

Medhåll.

Jag är väldigt ambivalent inför hela grejen.
Samtidigt som jag tycker att utvecklarna ska ha betalt för sitt arbete har mycket svårt att betala för mjukvara, dels pga den väldigt fåniga klassikern att behöva hosta upp såpass mycket pengar för något som inte finns fysiskt. Dels för att andrahandsvärdet är som det är, jag köper och säljer väldigt mycket och har rätt stor ruljans på prylarna vilket gör att jag i regel bara köper sånt jag kan sälja för samma pengar eller mer. Dessutom använder jag i regel bara en bråkdel av programmets funktioner, har logic express t.ex. (näpp, inte betalt en spänn, kasta mig i fängelse...) som jag bara använder som en bandspelare och mixer, rör inte mjukvarsynthar, midi, inbyggda plugins. Kunde lika gärna använda mjukvaran som följer med ljudkortet eller något gratisprogram (skulle väl också göra det om jag var tvungen), logic råkar bara vara det enda program jag inte stör ihjäl mig på utseendemässigt. Samma scenario gället för dreamweaver och photoshop etc. Man använder en handfull funktioner någon gång ibland, inget värt 8 papp, det fanns ingen presumtiv kund i mig med andra ord.

hade ju varit grymt med alla funktioner som moduler och var och en kan välja vad man vill ha. Typ pluginmotor - 500:-, midisequencer 300:-, vst-stöd, 400:-, audiospår 300:- osv.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-05-05 21:10

MagicC: Roligt att du har koll på den riktiga världen... Cubase LE kostar runt 2-3 000:- och går nog att uppgradera från någon Lite-version som du får med ljudkortet, så spar du ännu mer pengar. Nästan alla har en education-version också för studenter om det skulle knipa ännu mer också.

Eskimo: Om du bara behöver en rullbandare så kan du få köpa mitt ensoniq paris-system för några tusenlappar. Rullar fint på min gamla Pentium 3'a (tror jag det är) och lider inte av några problem öht. Hela utvecklings och uppgraderingshysterin är i ditt huvud. Det finns mer elle mindre ingen anledning för dig att ha en ny dator om den ändå bara gör "gamla" saker.

Klart du ska köpa din mjukvara säger jag. Är helt bakom Sonalcis resonemang faktiskt. Däremot så hävdar jag inte att industrin är felfri, det är något av en annan sak.

/Clase -Använder inte en enda crack för musik.

Ursprungligen av Clase:

Eskimo: Om du bara behöver en rullbandare så kan du få köpa mitt ensoniq paris-system för några tusenlappar. Rullar fint på min gamla Pentium 3'a (tror jag det är) och lider inte av några problem öht. Hela utvecklings och uppgraderingshysterin är i ditt huvud. Det finns mer elle mindre ingen anledning för dig att ha en ny dator om den ändå bara gör "gamla" saker.

Uttryckte mig lite otydligt, någon utveckling/uppgraderingshysteri när det gäller datorer har jag inte alls.
Menade prylar i allmänhet, mikrofoner, instrument osv. Köper-provar-säljer som de flesta här gör med t.ex. synthar. Pengarna finns alltid kvar, samma kapital som bara byter skepnad.

Angående dator så bryr jag mig inte mer än att jag har en trevlig burk som funkar i vardagen, internet, bildbehandling osv. I mitt fall en simpel iMac. Att man får en studio för vad nu ljudkortet råkar kosta är en trevlig bonus, för en dator har man ju alltid lik förbaskat.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-05-05 21:56

Köpa cubase? inte en chans, köpter hellre digidesigns ljudkort och får ett bättre program på köpet... cubase lever på sitt rykte iom att folk anväder det, de kanske inte säljer så hemskt många licerncer emot piratade, men de har sitt rykte...

Tror dessvärre Sonalksis har sämre ratio i detta avseende...

Vet inte vad jag tycker faktiskt, förutom att jag inte gillar cubase, och gillar monolåda>mixer>bandlirare....

Företagen överskattar marknaden och när det går dåligt så skyller de på piraterna. Man har inte råd med proffsprogrammet och sen förväntas man lägga lite mindre pengar, men fortafarnde jävligt mycket för en privatperson, på en annan version från samma företag där de lite godtyckligt tagit bort en del funktioner, inte som de tror att man inte har användning för, utan som de hoppas att man ska sakna så mycket att man vill ha fullversionen. Och sen förväntar de sig på allvar att folk ska annat än skratta åt eländet och fortsätta piratkopiera utan att spendera pengar de inte har på saker som inte finns. Uridiotiskt.

Det sämsta med sammanslagning var nog de två trollen Knoll och Tott som vi fick från 99mac...

Jag tycker det är tråkigt att se vilken attityd somliga har mot oss "pirater", det känns nära hets mot folkgrupp ibland. Ni borde lunga er lite och inse att vi som sysslar med sådant är helt vanliga människor med en annan åsikt i denna fråga och i många fall, om jag får gissa, andra ekonomiska möjligheter än många av dem som köper mycket programvara.

Ursprungligen av plastocid:

Jag tycker det är tråkigt att se vilken attityd somliga har mot oss "pirater", det känns nära hets mot folkgrupp ibland. Ni borde lunga er lite och inse att vi som sysslar med sådant är helt vanliga människor med en annan åsikt i denna fråga och i många fall, om jag får gissa, andra ekonomiska möjligheter än många av dem som köper mycket programvara.

Kallar man sig pirat och snyltar på andras arbete, utan att ens visa viljan att betala för sig utan bara kommer med dåliga ursäkter så är det kanske inte så konstigt att piratkopierare inte får någon större respekt.
Att skylla på att man har dåligt med pengar och därför ser sig nödgad att piratkopiera är rätt svagt, det finns ju mängder av bra gratis program och pluggar att ladda ned eller så kan man köpa begagnat eller på avbetalning.
Sonalksis inlägg var väldigt relevant, och poängen var att de som jobbar hos Sonalksis ÄR också vanliga människor.Männniskor som inte förtjänar att bli blåsta av folk som använder deras pluggar regelbundet...

  • Medlem
  • 2007-05-06 13:19

Frågan är varför man piratar när det faktiskt finns väldigt mycket bra och gratis programvara? Syntar, effekter och så vidare. Sedan finns skiktet med program som kostar ett par hundralappar och ändå ger enorma möjligheter.

Största orsaken som jag ser är lathet. Det är enklare att tanka hem ett storpack med fulpluggar och köra tillsammans med sitt fultankade sequencerprogram än att lägga tiden på att hitta gratisgrejerna och få dem att lira tillsammans. Enklare att få det att fungera, enklare att skilja saker som låter bra från de dåliga (köpesgrejer är oftast bättre) och så vidare.

Nu utgår jag från mitt eget perspektiv med allt här ovan. Hur resonerar ni kring det här? Varför fultanka när det finns bra gratisgrejer?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-05-06 22:08

Jag tror nog egentligen jag har så mycket emot piratande egentligen, när jag tänker på saken. Det är nog mest lite som Simon Templar säger. Alla pirater jag träffar påstår sig göra något lagligt och kommer med en massa ursäkter. Det är grymt sällan som de ens medger att de gör en kriminell handling, för att de bla bla bla bla....

Sedan är jag grymt ledsen för att det är såhär...annars så hade nog Elektron gett ut sitt härliga machinedrum-reverb som mjukisplugg. Jag har bett dem flera gånger men de ser nog inget värde i att utveckla något som kan bli piratat...

  • Medlem
  • 2007-05-06 22:31

Clase: Sampla av lite impulser och kör?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-05-06 22:43

Jag vet inte hur jag gör...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-05-06 22:55

Ska man hårdra det så finns det ju tre kategorier "piratkopierare" (inom musikprogram då).

1. Nybörjaren
2. "Bara den pluggen"
3. Folk som kan betala men är arslen

1 - Nybörjaren: En person som just tänkt prova på att göra lite musik, men inte har nån aning om vad. Man vet inte vad man ska göra, hur man ska göra, eller nånting alls. Personen får höra av någon att Reason/cubase/live/protools är jättebra, och eftersom allt finns tillgängligt gratis så kör han/hon in ALLT. Cubase SX och reason i rewire, gigantiska samplingspaket, pluggar för 100 papp. ALLT.
Den här personen skulle antagligen aldrig köpa ett program, utan vill mest testa lite. Tanken är antagligen "varför skaffa någon lightversion, jag vill ju ha nåt bra så jag kan göra nåt jättehäftigt direkt".
Jag personligen ser inget hemskt i den här personens handlingar, skulle med största sannolikhet aldrig ha köpt ett program ändå så.

2 - "Bara den pluggen" - En person som har en rätt laglig setup, men har just en eller två pluggar som används nån gång ibland piratade. Här räknar jag in mig själv; jag har en helt laglig setup förutom två VST's som jag använder kanske en gång i halvåret (om ens det). Jag tycker inte att dessa två pluggar är värda pengarna (om jag skulle behöva betala skulle jag inte använda dessa).
En lite moralisk gråzon här, håller jag med om. Egentligen borde man betala för alla pluggar man använder, men kan inte riktigt motivera köpet (speciellt när man ligger på en rätt tight budget).

3. Folk som kan betala men är arslen - Den "stygga" gruppen, de människor som egentligen har råd att köra helt lagligt men inte gör det. T.ex. studior som kör piratade grejor, hemanvändare som har det rätt välbeställt men inte vill göra rätt för sig, folk som kör cubase SX fast de vet att de egentligen skulle klara sig med tracktion, folk som kör svindyra pluginpaket fast det egentligen inte skulle höras nån skillnad om de använda något billigt paket för en tusenlapp.

Självklart finns det gråzoner även mellan dessa "arketyper" (och visst finns det några idealister som kör piratat av idealistiska själ), men i huvudsak känns det som dessa tre. 1 och 2 har jag inga större problem med, om inte dessa börjar tro att de ska ha rätt till support och hjälp (kör man piratat så får man klara sig själv, kapische?). Problemet är som alltid folk som ligger i grupp 3, de som egentligen skulle kunna sätta ihop en fullt duglig setup för sina behov på lagligt sätt men som inte gör det (av lathet eller snålhet).

Ursprungligen av Arete:

Ska man hårdra det så finns det ju tre kategorier "piratkopierare" (inom musikprogram då).

3. Folk som kan betala men är arslen - Den "stygga" gruppen, de människor som egentligen har råd att köra helt lagligt men inte gör det. T.ex. studior som kör piratade grejor, hemanvändare som har det rätt välbeställt men inte vill göra rätt för sig, folk som kör cubase SX fast de vet att de egentligen skulle klara sig med tracktion, folk som kör svindyra pluginpaket fast det egentligen inte skulle höras nån skillnad om de använda något billigt paket för en tusenlapp.

Jag har definitivt tillhört grupp 3, och håller nu i samband på med ett datorbyte på att kasta ut allt crackat och skaffar lagliga och betalda licenser för de program jag vill använda. Känns bättre och jag förväntar mig mindre tid med tekniskt strul och fulkraschar, och mer tid på att faktiskt göra musik.

Det finns egentligen ingen hållbar ursäkt för att använda piratad mjukvara. Så enkelt är det.

Bra sammanfattning Arete!

Jag kan definitivt förstå kategori 1 och 2 (inte minst för att det förmodligen är svårt att hitta någon van datoranvändare som aldrig använt piratad mjukvara), men kategori 3 har jag svårt för, speciellt eftersom de ofta har en dryg attityd i de här diskussionerna.

Sen kan jag se någon form av kosmisk balans i det faktum att mängder av piratad mjukvara och pluggar ofta är kontraproduktivt, man drunknar i alternativ och sätter aldrig in sig ordentligt i nånting, så slutresultatet blir ändå inte något vidare. GAS blir helt enkelt mycket värre med mjukvara. Effektivitetsvinst?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-07 15:22
Ursprungligen av false messiah:

Sen kan jag se någon form av kosmisk balans i det faktum att mängder av piratad mjukvara och pluggar ofta är kontraproduktivt, man drunknar i alternativ och sätter aldrig in sig ordentligt i nånting, så slutresultatet blir ändå inte något vidare. GAS blir helt enkelt mycket värre med mjukvara. Effektivitetsvinst?

Absolut, det känner jag igen! Jag får erkänna att jag precis som många (de flesta?) andra började med piratversion av Cubase och sedan laddade ner en massa piratade plugins osv.

Nu när jag tjänar pengar och har råd att köpa så har jag nästan helt gått över till köpta mjukvaror och så här i efterhand undrar jag om det inte hade varit bättre att ha gjort det från början även om det hade inneburit att jag hade börja med enklare mer begränsade versioner! Det känns så mycket roligare att jobba med saker som inte krashar hit och dit, och om de nu gör det så har man iaf rätt att bli lite sur och kräva support!

Jag får väl erkänna att det fortfarande finns några fultankade pluggar i samlingen, men de är helt klart på väg ut!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-05-06 23:50

Jag är för olaglig delning av musik, men inte mjukvara. Själv skulle jag aldrig ta betalt för min musik. En artist kan tjäna stora pengar på kring-produkter och konserter men ett företag som Sonalkis kan endast tjäna pengar på just mjukvaran.
Men jag tycker att det är ok om man som nybörjare fultankar sina pluggar för att lära sig och testa vilka som är bra. När man har skaffat lite erfarenhet och vet att man kommer fortsätta producera så köper man dom pluggarna man gillar och resten låter man vara.

  • Medlem
  • 2007-05-07 08:39
Ursprungligen av puckeln:

Jag är för olaglig delning av musik, men inte mjukvara. Själv skulle jag aldrig ta betalt för min musik.

Men om jag vill ta betalt för min musik då, hur ser du på det?

I mitt fall beror det nog främst på vana, men ekonomin har också betydelse. Sedan jag fick min första dator för ungefär femton år sedan har jag kopierat spel och mjukvara, det känns rätt så naturligt att fortsätta med det då. I framtiden kommer jag köpa mjukvara för då kommer jag ha råd och jag kommer tycka det är värt de pengarna för att få support och alla uppdateringar direkt utan att behöva vara beroende av någon crackergrupp osv. Men i nuläget lägger jag hellre mina surt förvärvade sommarjobbspengar på någon hård pryl.

Är det olagligt att inneha och använda piratad mjukvara (till skillnad från att göra det tillgängligt för andra)? Om det är det så erkänner jag att jag juridiskt sätt begår brottsliga handlingar genom att pirata men lagen är inte mitt moraliska rättesnöre.

I slutändan är det här en moralisk fråga och jag tycker att den som hävdar att det finns ett av Gud givet rätt svar i moraliska frågor är fel ute. Därför bör man diskutera på ett sätt som gör att motparten förstår ens resonemang och kan ta det till sig som t.ex false messiah och jgb ofta gör. Att moralisera och vräka ur sig skit, som t.ex Simon Templar gör på många håll på detta forum, är snarare kontraproduktivt om man vill förändra någonting, det gör bara folk mer avigt inställda.

Ursprungligen av plastocid:

.

I slutändan är det här en moralisk fråga och jag tycker att den som hävdar att det finns ett av Gud givet rätt svar i moraliska frågor är fel ute. Därför bör man diskutera på ett sätt som gör att motparten förstår ens resonemang och kan ta det till sig som t.ex false messiah och jgb ofta gör. Att moralisera och vräka ur sig skit, som t.ex Simon Templar gör på många håll på detta forum, är snarare kontraproduktivt om man vill förändra någonting, det gör bara folk mer avigt inställda.

"plastocid skrev:
Jag tycker det är tråkigt att se vilken attityd somliga har mot oss "pirater"

Du gör knappast saken bättre genom att påstå att de som inte har samma åsikter som dig och dina piratvänner "kastar skit" när ska du/ni inse att det ni håller på med är fel både juridiskt och moraliskt.

  • Medlem
  • 2007-05-07 03:36

i slutändan kan man nog konstatera att frågan är juridisk och inte alls moralisk. eftersom alla har olika grunder för sina moraliska ställningstaganden har vi i samförstånd enats om att lagen skall vara det som gäller alla oavsett moral. man kan tycka vad man vill om lagen, ändra den, trotsa den, följa den men den gäller liksom ändå...

Bevaka tråden