Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man ta screenshots med Mac?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-06 17:54

Jag är en van gammal pc-användare som nyligen gick över till Mac.

Nu undrar jag om man kan ta såkallade "screenshots" med mac? Alltså man tar ett datorfotografi av hela skärmen? Så som man kan göra med en PC.

Någon som vet om man kan? Någon som vet hur man gör isf?

MVH Erik

Äpple+Shift+3

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-05-06 18:00

Det går att göra, tryck [shift] + [äpple] + [3] för att ta en bild av hema skärmen.
Med [shift] + [äpple] + [4] får du upp en markör så att du kan ta en bild av en del av skärmen.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-06 18:03

Okej. Tusen tack för hjälpen

Gå till Finder, välj Mac Hjälp i menyn, sök på skärmavbildning så får du reda på allt du behöver veta.

Detta är min favorit som till skillnad från Apples inbyggda kan spara som jpeg:
http://www.yellowmug.com/snapndrag/

Med hjälp av TinkerTool (finns gratis på www,versiontracker.com) kan man ställa in valfritt filformat på skärmdumpen.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-06 19:27

Hur o var kan man tänkas klistra in skärmdumpen när man tagit den

Kanske bara jag som är korkad, men är som sagt väldigt mkt nybörjare på Mac..

Ursprungligen av ekanman:

Hur o var kan man tänkas klistra in skärmdumpen när man tagit den

Kanske bara jag som är korkad, men är som sagt väldigt mkt nybörjare på Mac..

Oftast hamnar skärmdumpen som en egen fil på skrivbordet. Om du använder dig av Tinkertool kan du bestämma närmare vilken filtyp du vill ha på skärmdumparna och var de ska hamna - om du inte vill att de ska landa på skrivbordet. Mao du behöver inte bekymra dig över hur och var du ska klistra in den.

Ursprungligen av ekanman:

Hur o var kan man tänkas klistra in skärmdumpen när man tagit den

Om du nu nödvändigtvis vill kopiera skärmdumpen till urklipp istf spara den på skrivbordet (eller annorstädes) är det bara att skapa ett nytt dokument i Förhandsvisning (Äpple-N) och vips har du din bild där. Enklare än du trodde eller hur?

Annars går det förstås lika bra med Photoshop...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-06 19:38

Känns väldigt tråkigt att säga det, men: läs manualen under "hjälp"! Många av de frågor du ställer har enkla svar där.

Varför finns det ingen Print Screen tangent?
=P

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-06 20:52

Överlägset mest impafaktor tycker jag är....
Äpple+Shift+4+Mellanslag, och sedan musklick.

Yes!!

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-05-07 08:02
Ursprungligen av Yes:

Överlägset mest impafaktor tycker jag är....
Äpple+Shift+4+Mellanslag, och sedan musklick.

Yes!!

Den var cool!

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2007-05-06 21:02

Eller så kan man hålla ner kontrolltangenten samtidigt med de andra tangenterna, då hamnar skärmdumpen i urklipp istället för en fil på skrivbordet. Och man kan klistra in den i valfritt dokument som vanligt med äpple +v.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-06 23:01

Måste bara säga som mångårig PC-ägare att detta är något som apple borde lära sig av PC/Windows världen. En knapp för skärm eller två för fönster. Man får ju krampkänningar bara man tänker tanken att ta en skärmdump

Ursprungligen av Jeppe_E:

Måste bara säga som mångårig PC-ägare att detta är något som apple borde lära sig av PC/Windows världen. En knapp för skärm eller två för fönster. Man får ju krampkänningar bara man tänker tanken att ta en skärmdump

Det är ju möjligt att det kan leda till vissa problem om man under många år vant sig vid att trycka Prntscrn (eller hur det nu förkortas) och sedan klistrat in det i ett fönster. Men jag för min del gillar valfriheten och de flesta kommandona sitter i ryggmärgen. Den främsta fördelen med kombinationen Äpple +Shift + 4 och sedan dra upp ytan med musen är att man kan göra dumpen i princip hur liten som helst, man behöver inte kapa ner bilden i efterhand i något redigeringsprogram om man inte vill. Självklart går det att göra egna snabbkommandon. Kolla under Systeminställningar/System Preferences > Tangentbord och Mus > Genvägar(?)/keyboard shortcuts.

Ursäkta eventuella felaktiga beteckningar på vissa kontrollpaneler men jag kör mitt system på Engelska

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-08 17:29
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Det är ju möjligt att det kan leda till vissa problem om man under många år vant sig vid att trycka Prntscrn (eller hur det nu förkortas) och sedan klistrat in det i ett fönster. Men jag för min del gillar valfriheten och de flesta kommandona sitter i ryggmärgen. Den främsta fördelen med kombinationen Äpple +Shift + 4 och sedan dra upp ytan med musen är att man kan göra dumpen i princip hur liten som helst, man behöver inte kapa ner bilden i efterhand i något redigeringsprogram om man inte vill. Självklart går det att göra egna snabbkommandon. Kolla under Systeminställningar/System Preferences > Tangentbord och Mus > Genvägar(?)/keyboard shortcuts.

Ursäkta eventuella felaktiga beteckningar på vissa kontrollpaneler men jag kör mitt system på Engelska

Jag tyckte också att en printscreen-knapp lät lättare. Men sedan märkte jag att macen sparar direkt urklippet. Och det finns många olika kombinationer (3 va?) att ta skärmdump med macen, vilket gör det mkt lätt o smidigt.

Än en gång visar Apple sin överlägsenhet jämtemot PC: Im lovin it

Ursprungligen av Jeppe_E:

Måste bara säga som mångårig PC-ägare att detta är något som apple borde lära sig av PC/Windows världen. En knapp för skärm eller två för fönster. Man får ju krampkänningar bara man tänker tanken att ta en skärmdump

Det går snabbare att trycka alt+cmd+3/4 (+- mellanslag) och få den direkt på skrivbordet än att först trycka prt scr, sen öppna Paint eller något annat, skala den till de proportioner som man vill och sedan spara.

Kan tilläggas att jag tidigare var en mångårig Windowsanvändare, och jag hade jättesvårt att vänja av mig Microsofts sätt, men nu tycker jag att Apples är överlägset, inte bara för att det är Apple, utan även för att det faktiskt är bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-07 00:52

Det finns redan 999999 trådar där någon frågar hur man tar skärmavbilder och det kommer en ny varje månad. Snälla, sök alltid innan ni frågar - då drunknar inte nya diskussioner i omtagningar av gamla.

Och glöm inte att det finns en mycket bra Hjälp-funktion på Mac: "Mac Hjälp" i Finders Hjälp-meny. Alla frågor om vanliga funktioner har svar där.
När jag söker på "skärmavbild kortkommando" hittar jag genast en lista på alla kommandon.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-07 17:47

Tnx!
Jupp, sketacool. Hög impfaktor...

Yes!!

Dessutom så passar det in i tänket "dum konsekvens - dum knappkombination". Är det bara en enda knapp man behöver komma åt för att rensa det man eventuellt har urklippt så kanske det går lite väl lätt.

1
Bevaka tråden