Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extrem vs. D-Link

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Motala
  • 2007-05-05 20:44

ag håller på och kikar runt på olika routrar och tänkte höra med er vilken ni helst rekommenderar mellan dessa två:

Apple Airport Extreme
- Ej känd througput.
- Ej gigabit på lanportarna.
+ Bygger på senaste draften av 802.11n. (vet ej om d-link gör det?)
+ USB-port för anslutning av skrivare och/eller hårddisk för utdelning i nätet.
+ Kan sända på 5Ghz istället för bara 2,4Ghz. (man kan alltså välja..)

D-Link Xtreme N Gigabit Router DIR-655
- Det är en D-link.
- Ingen USB-port.
- Vet ej om den bygger på senaste draften?
+ Througput enligt D-link på 266Mbps.
+ Gigabit på lanportarna.

Vilken av dessa skulle ni välja?
Jag lutar nog lite mer åt Airporten, men D-linken har ju hög througput.. Vill ju kunna utnyttja mina kommande 100Mbps..

jag hade valt D-linken om du har snabb internetuppkoppling. Airporten har riktigt dålig WAN-WLAN hastighet. Men det beror på vad du har för internetuppkoppling och så. Har du bara adsl och inte kommer byta till något snabbare på väldigt länge så kan du satsa på airporten då den i övrigt är väldigt bra.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-05-06 01:46
Ursprungligen av PsychoSaurus:

jag hade valt D-linken om du har snabb internetuppkoppling. Airporten har riktigt dålig WAN-WLAN hastighet. Men det beror på vad du har för internetuppkoppling och så. Har du bara adsl och inte kommer byta till något snabbare på väldigt länge så kan du satsa på airporten då den i övrigt är väldigt bra.

Du läste nog inte mitt inlägg så noga
"Jag vill ju kunna utnyttja mina 100Mbps..."

Jag flyttar snart från min nuvarande lägenhet till en annan. Har i dagsläget 24Mbps ADSL från BBB och i nya lägenheten blir det 100Mbps från BBB via ett RJ45-uttag.

Jaså, har Airporten dåligt Wan - Wlan-hastighet?
Hur hög hastighet kommer man upp i med Airporten via trådlöst?
Min stationära dator kommer jag fortsätta köra via tråd, då jag inte ser någon mening med att köra trådlöst. Min bärbara dator (när den nu inhandlas) kommer köra trådlöst och då med ett 802.11n.
Vad kan man få för speed mellan en Airport Extreme med 802.11n tillsammans med exempelvis en Macbook med 802.11n aktiverat?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-06 02:24

Det där tvistar nog dem lärde om. Jag har själv startat tråd i hopp om att få klara besked för den trådlösa hastigheten: http://www.99.se/naetverk-saekerhet/212859-extreme-hastighet.html

Men att hitta riktiga specifiktationer på AE kan du nog tyvärr glömma.

Jag ber om ursäkt för att jag läste lite slarvigt. http://www.macintouch.com/reviews/airportn/#performance där har du en bra recension där de testar hastigheten. Runt 40Mbit från internet till din trådlösa laptop om du kör 802.11n.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-06 13:13

Jag får bara 15 Mbit till min PC med en FON router...

Fast anslutningen är på 100 Mbit, känns riktigt surt.

1
Bevaka tråden