Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra slö MacBook snabbare?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla med macbook etc...

Tycker att min macbook blir bara slöare och slöare (beroende på uppdateringar??):mad:
och är tacksam för tips om hur det gå att få den kvickare.

Inställningar, onödiga uppdateringar, nått att tänka på/erfarenheter eller övriga tips...

/Johan

Se till att du har hårddiskutrymme ledigt. Typ 10-15 GB.

Kolla aktivitetshanteraren och se vad för processer som körs. Välj "Alla processer". Kolla även hur minnet ligger till.

Tanka ner Macaroni eller Cocktail och kör cron-skript.

  • Medlem
  • 2007-05-04 18:14

Det bästa generella rådet är att sätta in mer internminne i maskinen.

Sedan kan du göra en ominstallation av operativsystemet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-04 19:55

Specuellt nya macanvändare lägger in massa program och skit i datorn som drar minne, körs vid uppstart, meckar med systemet, osv.

Mac OS X fungerar bäst som det gör nyinstallerat. Lek gärna med era macar, men var berädda på att behöva installera om, eftersom för mycket pillande kan vara svårt att städa upp efter, och då är en ominstallation bäst.

Dessutom; RAM! Mycket ram. Jag har 2 GB, eftersom jag upplevde att 1 GB var aldedes för lite.

That's it.

Ursprungligen av desh:

Mac OS X fungerar bäst som det gör nyinstallerat. Lek gärna med era macar, men var berädda på att behöva installera om, eftersom för mycket pillande kan vara svårt att städa upp efter, och då är en ominstallation bäst.

Alternativt kasta de program man installerade givetvis. Men det kanske är för omständigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-05 13:34
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Alternativt kasta de program man installerade givetvis. Men det kanske är för omständigt.

Problemet med att kasta ett program är att det inte gör datorn snabbare. Säg att du installerat Parallels, så kommer din dator starta mycket långsammare, och bli slöare. Det räcker inte med att du kastar programmet, utan du måste ta bort massa saker din "injectar" i OS X. Lättast och säkrast är att installera om.

Ursprungligen av desh:

PDet räcker inte med att du kastar programmet, utan du måste ta bort massa saker din "injectar" i OS X. Lättast och säkrast är att installera om.

Det tror jag är en missuppfattning. OS X har till skillnad från Windows inte ett "Registry". När man installerar mycket programvara på Windows så ligger ofta mycket data kvar i "Registry" och då den är en sorts databas så blir Windows gradvis slöare över tiden. En Mac lagrar liknande information i filer istället under Library eller ~/Library vilket inte saktar ned datorn på samma sätt (om inte disken är nästan full). Dessutom så installerar ofta Windows programvara extra programvara som startar när man loggar på vilket kan göra datorn slöare också. Det är sällan som Mac OS X programvara gör något liknande.

Vad är det som "injectas"? Menar du något annat än att det dyker upp inställningsfiler och ett par mappar i Application support?

ja det där är på win det, men det var inte ofta man kände av det, om man hade en hyfsad burk.

jag gissar på att du behöver mer minne!

Ja, det verkar finnas en hel del att börja kolla upp, ev insatllera 2gb ram, nuvarande 1gb.
Tackar för idéerna!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-07 00:58

appzapper tar väl bort sånt som hamnar i registret osv?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-21 10:19
Ursprungligen av crayzee:

appzapper tar väl bort sånt som hamnar i registret osv?

Register är sådant som Windows har, en stor knepig databas som alltid måste läsas in av varje program.

I OS X hanteras allt i filer, närmare bestämt plists för inställningar. Man brukar oftast kunna söka på programnamnet man vill ta bort i spotlight och rensa alla filer som har med det att göra, så är allt borta.

  • Oregistrerad
  • 2007-05-07 19:04

Gå in i Systeminställningar > konton > (ditt konto)
Klicka på startobjekt och ta bort allt som verkar onödigt.

Gå till mappen /Library/Startupitems (den direkt under hårddisken)
Där kan man också kasta sånt som man tycker sig inte behöva. Dock ska man vara lite försiktig där, bättre lämna det kvar om du är osäker.

Prova starta om datorn och se om den känns piggare efter att den kommit igång igen men blir trögare och trögare ju mer du använder den. I så fall behöver du nog mer minne. Är den däremot trög direkt efter omstarten så ska du nog kolla upp Startupitems-mappen osv först.

Sen ska man även betänka att macbooken (vanliga alltså, inte pro) använder ramminnet för grafikkortet också, så även om du har 1GB minne så får inte mac os hela det. Grafikkortet snor åt sig minst 64 eller vad det var. Det slöar också ner, men det kan du inte göra något åt - förutom att köpa en dator med ett riktigt grafikkort då.

2GB hjälper inte riktigt för mig..
Datorn är inte jätteseg men det är en markant skillnad från början, jag har ca 70 gb ledigt på hårddisken också så det kan heller inte vara problemet....

Jag fick tips på MacWorld om att installera ett program vid namn Maintenance men programmet vägrade öppna sig från första början...

Något tips på något liknande (enkelt) program som gör jobbet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-30 00:39
Ursprungligen av gusax840:

Gå in i Systeminställningar > konton > (ditt konto)
Klicka på startobjekt och ta bort allt som verkar onödigt.

Gå till mappen /Library/Startupitems (den direkt under hårddisken)
Där kan man också kasta sånt som man tycker sig inte behöva. Dock ska man vara lite försiktig där, bättre lämna det kvar om du är osäker.

Prova starta om datorn och se om den känns piggare efter att den kommit igång igen men blir trögare och trögare ju mer du använder den. I så fall behöver du nog mer minne. Är den däremot trög direkt efter omstarten så ska du nog kolla upp Startupitems-mappen osv först.

Sen ska man även betänka att macbooken (vanliga alltså, inte pro) använder ramminnet för grafikkortet också, så även om du har 1GB minne så får inte mac os hela det. Grafikkortet snor åt sig minst 64 eller vad det var. Det slöar också ner, men det kan du inte göra något åt - förutom att köpa en dator med ett riktigt grafikkort då.

Tack för hjälpen, blev lite nojjig först:$

Kollade upp "Systeminställningar > konton" & "Bibliotek/Startupitems"...där låg parallels o skräpade, jag som trodde jag tagit bort det helt.

Nu startar macbooken upp på ca 20sec igen.

Tack Tack:D

  • Medlem
  • Hudiksvall
  • 2007-10-26 11:37

Kan det inte vara idé att köra en skivkontroll? Jag upplevde att min macbook låste sig och var allmänt seg och körde sen en skivkontroll och det visade sig att det var fel på startskivan. Efter att ha kört DiskWarrior tills det funna felet inte längre hittades fungerar min MacBook alldeles strålande.

1
Bevaka tråden