Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken HD-tv ska man ha till datan?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-05 19:16

Hej! tänkte investera i en hd-tv till en iMac...

Jag är lite tveksam till att köpa en "hd-ready" tv som bara har 1366x768 i upplösning när jag ska titta på 1080p HD-DVD filmer...

Dustin har två stycken Full-HD till rimligt pris men där blir jag väldigt tveksam till kontrasten!

LG 37LF66 37:
Skärmstorlek 37 tum
Upplösning 1920x1080
Betraktningsvinkel Hor/Ver 178° / 178°
Svarstid 8 ms
Kontrast 5000:1 (dynamisk)
Ljusstyrka 500 cd/m²

HYUNDAI HLT-37V2FH 37:
Skärmstorlek 37 tum
Betraktningsvinkel Hor/Ver 178° / 178°
Svarstid 8 ms
Kontrast 800:1
Ljusstyrka 550 cm/m²

Kontrasterna är ju så långt ifrån man andra man kan komma!
Kollar jag på min Samsung 20" har den bara 600:1 !!!

Kommer man inte nöja sig med Hyundaien? med "bara" 800:1...

MvH Bylund

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-06 01:02

Jag är inte så hemma på TV men när dessa platt tvs började komma så förstod jag så mycket att på alla dem man tittade på att desto högre kontrast desto bättre. Men har börjat förstå att det verkar kvitta. För vissa kör otroligt lågt men ändå verkar det ju bli bra.

Det ända råd jag kan ge dig är att köp inte en TV över nätet utan att ha sätt bilden... Skulle iallafall ALDRIG jag själv göra.

  • Oregistrerad
  • 2007-05-06 08:11

Upplösningen är inte allt. Om du sitter på 3-4m håll och tvn "bara" är 37 tum så är det inte säkert att dina ögon öht kan se nån skillnad mellan 1366x768 och 1920x1080. Då blir istället andra saker mycket viktigare, såsom kontrast, färgåtergivning och (om du ska se på vanlig tv också) kvaliteten på den interna bildbehandlingen.

Ska du köra skärmen enbart mot datorn så behöver du inte ha sett bilden innan eftersom du då låter datorn sköta all bildbehandling. Billigaste modellen funkar således utmärkt. Men ska du däremot se vanlig tv på den också, dvs koppla in digitalbox eller (hemska tanke) analog kabeltv, så är det STOR skillnad mellan de olika modellerna och märkena. Dyrast modell från en viss tillverkare = bäst bild bland den tillverkarens apparater (eftersom den dyraste har de mest påkostade bildkretsarna)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-06 08:19

Jag kommer till 95% bara använda den som bildskärm för att visa dvd/720p/1080p från datorn. Eftersom det blir mycket 1080p och jag i framtiden också skulle vilja kunna (även fast jag inte köpt någon spelkonsoll sedan NES) koppla in PS3.

Så då borde man klara sig med den billiga iaf

Ingen som har en teori om konstrasten? Med 5000:1 tror jag inte dom har samma mätning.

Tack för svaren!

MvH Bylund

kör 1366*768 upplösning från 3m, tycker att det är lite för liten text för att surfa från soffan, så man sitter med en stol framför tv nu men när man ser film så vill man naturligtvis ha högre upplösning!

1
Bevaka tråden