Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att starta ett stort webb-projekt

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag har en idé på ett internetcentrerat projekt som jag tror skulle kunna locka mycket folk, särskilt ungdomar, att delta. Jag vill helst inte avslöja exakt vad själva idén går ut på, men det är en sak som på ett naturligt sätt involverar både community/forum, den snabba teknikutvecklingen vi har idag (det hade nog öht inte gått att genomföra för två-tre år sen), användargenererat innehåll, ett väldigt engagerande och kul moment för deltagarna, och dessutom borde vara hyfsat lätt att hitta intresserade samarbetspartners till efter ett tag (annonsörer, länkbuddys, sponsorer, finansiärer etc), om man bara lyckas kicka igång projektet själv och få en hyfsad publik för det. Jag tycker själv att det är en jävligt bra idé, den är unik och lätt att förstå och förhoppningsvis kul nog att locka många medlemmar/deltagare. Mej veterligen finns det inget riktigt liknande projekt på internet, däremot har det funnits TV-program som till vissa delar har haft liknande element. Det närmaste som jag känner till på internet är nog tittavajahitta.se, men det är ändå långt, långt ifrån vad jag tänker mej.

Jag är jävligt sugen på att försöka dra igång detta, kanske så det är klart för start nästa sommar, men vet inte riktigt hur/var jag ska börja. Det skulle naturligtvis innebära en hel del jobb. Jag kan hyfsat mycket om webben och webbutveckling, men absolut inte tillräckligt för att kunna göra det hela på egen hand. Det är nog inte där det stora problemet ligger, dock. Det svåra lär bli att locka folk i början. I projektets natur ligger att det kommer bli mer intressant ju fler som vill vara med, och omvänt; ganska ointressant om bara en handfull är intresserade. Hur får man folk att dras till en sån här sak, om man inte har någon särskild budget för marknadsföring? Word of mouth är väl det absolut bästa, men det kan man ju inte lita på att det funkar av sig självt, så att säga.

Ja? Några idéer? Du kanske rent av tycker det låter spännande och vill vara med?

Tack för ordet

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-04 13:28

Skapa buzz om det. Håll det halvhemligt och låt bara de som redan är anslutna bjuda in vänner. Ge cred till de som bjuder in sin vänner, ju fler vänner desto mer cred.

Vad gäller utvecklingen har den en förmåga att bli dyrare och mer omfattande än man först tänkt sig. Utan att veta vad du vill bygga är det svårt att uppskatta såklart.

Marknadsföringen är ju knepig om din tjänst kräver volym. Finns väldigt många som vill ha uppmärksamhet nuförtiden så det krävs rätt mycket för att skapa "buzz" som klas nämner. Särskilt om du inte har någon budget för det.

Ursprungligen av Björnström:

Vad gäller utvecklingen har den en förmåga att bli dyrare och mer omfattande än man först tänkt sig. Utan att veta vad du vill bygga är det svårt att uppskatta såklart.

Marknadsföringen är ju knepig om din tjänst kräver volym. Finns väldigt många som vill ha uppmärksamhet nuförtiden så det krävs rätt mycket för att skapa "buzz" som klas nämner. Särskilt om du inte har någon budget för det.

Har redan börjat researcha lite hur mycket tid/arbete det skulle vara att bygga själva sidan. Det är svårt att uppskatta riktigt... men det positiva är att mycket av det som behövs finns som diverse helt okej open source-program, som förhoppningsvis bara behöver anpassas en aning och länkas samman. Dock inte säker på vad som är krångligast, att bygga nåt från scratch eller försöka anpassa ett befintligt system...

Vad gäller volym så krävs det inte några enorma massor - men ett 30-40-50tal hyfsat involverade användare skulle nog krävas för att kicka igång det på riktigt iaf. Helst fler, men man kan nog börja lite på halvfart och öka vartefter...

hej

Gör ett noggrant förarbete. Även omdet inteär någon garanti för att lyckas så kommer det att vara en förutsättning. Kolla igenom siter som har lyckats nå dit du vill nå och titta på hur de kom dit. Titta även på de som har misslyckats och kolla på varför de misslyckades.

Även om internet är full med historier över folk som har lyckats hur bra som helst utan några som helst medel så kan man inte bortse ifrån att pengar ofta är till bra hjälp.

Vaför gör du detta?
Engagemang för frågan eller för att bli rik?
Målet påverkar ditt sätt att arbeta.

/Martin

Jo, hemlighetstaktiken känns ju intressant (evig sluten beta, typ), men funkar den verkligen? Krävs det inte att det ligger ett gigantiskt företag (host google host) bakom, så folk har en anledning att bry sig om vad det kan handla om?

Något form av belöningssystem för "värvningar" har jag funderat på, faktum är att det skulle gå att bygga in väldigt naturligt i själva konceptet. Men det behövs nog ändå nåt annat som start innan det kan rulla på. Kanske affischera på skolor...

Knappast för att bli rik, målet på den fronten är nog snarare att projektet ska gå runt öht. Jag vill mest göra något som förhoppningsvis är både kul och lärorikt. Sen är det ju faktiskt också alltid trevligt att skapa något som glädjer andra människor. Vad helylle jag låter nu, men det är ju sant!

Tack för dina tips!

Det jag brukar göra när jag drar igång webbprojekt är att speca det absolut minsta som behövs för att det ska fungera, sen det som jag vill ha (i början), sen det som det hela ska utvecklas till. Beroende på de här tre grejerna så kollar jag om det finns någon redan befintlig lösning, och om den mer eller mindre enkelt går att anpassa till det jag vill ha. Går den dessutom att bygga ut till det som siten ska utvecklas till (inom t ex en 5-årsperiod) så är valet oftast givet.

Bra att tänka på är t ex licensfrågan. Några riktigt bra programvaror (t ex SMF) kräver en copyrighttext längst ner på sidan, annars är det ett licensbrott. Hur man expanderar sin programvara är också viktigt. Finns det ett riktigt Plugin-system eller måste man redigera koden själv? Finns det till och med ett riktigt API för utveckling?

Mer eller mindre oavsett vilket system du använder så får du i de flesta fallen bereda dig på en sak. Slakt. Färdiga system har en förmåga att vara dränkta i fulkod, layouter baserade på tabeller och massor med funktioner man inte använder. För att inte tala om att t ex forum oftast visar mer information än vad man vill ha.

Sen är det väl det vanliga som gäller. Planeraplaneraplanera, och ha några personer som du kontinuerligt får feedback från, visar idéer för och framför allt fattar att om de inte säger precis vad de tycker så går det åt h*lvete med ditt projekt.

KISS kan vara värt att nämna också.

Ropa till om du behöver en projektserver

Vi jobbar i serverhallen och om någon vecka eller så har vi typ 10st lediga Xserves redo för kunder.

1
Bevaka tråden