Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OpenOffice portas till Mac.

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu verkar det stå klart att Sun kommer att hjälpa till i utvecklingen med att porta OpenOffice till att köras native på OS X. Hittils har man bara kunnat köra OO under X11. Läs mera nedan.

http://blogs.sun.com/GullFOSS/entry/sun_microsystems_engineering_joins_porting

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-03 21:17
Ursprungligen av Johan S:

Hittils har man bara kunnat köra OO under X11.

Bra gjort av Sun! Men i sammanhanget bör man nog nämna NeoOffice:

http://www.neooffice.org/neojava/en/index.php

Neooffice är grymt men småbuggigt, då och då. T ex så händer ingenting när man klickar på chartbilden i spreadsheets, istället får man leta fram sig i menyerna...

Pop it!

Då kanske vi kan få StarOffice till Mac med tiden då...

Definitivt ett steg i rätt riktning. Jag ser fram emot det, men det lär väl ta ett tag.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-03 23:36

Gratis är gott, väntar med spänning!

Perfekt! Men NÄR dyker nya versionen upp?

Vad är NeoOffice och StarOffice som OpenOffice inte är?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-04 16:10
Ursprungligen av Jörgen U:

Vad är NeoOffice och StarOffice som OpenOffice inte är?

NeoOffice är en version av OpenOffice som körs direkt i Aqua, utan att X11 behövs. Dock är gränssnittet rätt buggigt.

StarOffice är Sun's betalversion av OpenOffice som (förhoppningsvis) har mindre buggar, bättre stavning och en del annat.

Ursprungligen av lobStar:

NeoOffice är en version av OpenOffice som körs direkt i Aqua, utan att X11 behövs. Dock är gränssnittet rätt buggigt.

StarOffice är Sun's betalversion av OpenOffice som (förhoppningsvis) har mindre buggar, bättre stavning och en del annat.

Man får tacka. Så har man blivit ännu lite klokare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-04 17:40
Ursprungligen av Stefan Johansson:

Perfekt! Men NÄR dyker nya versionen upp?

"NÄR" är någon man aldrig vet med open source. Vi väntade i 2 år på en ny version av ShakesPeer, som alla trodde var dött, och ett år på Transmit 0.7. Så är det...

Vad gäller utvecklingstiden så finns det utvecklingstid på betalproggrammen också, det är bara att man håller det hemligt tills det är nästan klart.

NeoOffice är rätt trevligt om det inte hade varit så långsamt. Men det blir väl lika illa med OpenOffice är jag rädd.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-05-05 06:04

Nice da e det bara o vanta... kor genom x11 nu o det e lite segt i uppstarterna osv aven om jag har en mac pro.

Äntligen! På tiden det här! En önskan vore att kunna öppna Writer, Calc, Impress och de övriga delarna som separata program i stället.

Mvh/T

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-12 19:26

Bra att OpenOffice kommer till Mac. Jag är dock inte speciellt imponerad av vad Sun åstadkommit hittills. De borde kanske hålla sig till sina Unix-servrar...

Vad jag vill ha är ett officepaket som ser ut och beter sig som Mac-program och inte är en kopia av MS Office, även om MS Office är rätt OK.

Nisus Writer Express är ju trevligt. Varför inte bygga ett riktigt bra kalkylprogram, något som är bättre och enklare att använda än Excel till och med?

Ursprungligen av Mondo:

Vad jag vill ha är ett officepaket som ser ut och beter sig som Mac-program och inte är en kopia av MS Office, även om MS Office är rätt OK.

Nisus Writer Express är ju trevligt. Varför inte bygga ett riktigt bra kalkylprogram, något som är bättre och enklare att använda än Excel till och med?

Då föreslår jag att du slår en kik på Mariner Calc, kostar inte skjortan och är i mitt tycke rätt bra och macigt.

Ska väl dock erkäna att det blir excel jag kör mest i, blir ju lätt så när man är tvungen att använda det på jobbet, blir mer hemtamt att köra den hemma på macen också...

/Peter

Ursprungligen av Mondo:

Vad jag vill ha är ett officepaket som ser ut och beter sig som Mac-program och inte är en kopia av MS Office, även om MS Office är rätt OK.

Hmm, det jag vill ha är ett officepaket som är och beter sig exakt likadant på alla tre plattformarna.

1
Bevaka tråden