Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ID: Dekorfärg går inte att ta bort

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett olöst problem. Jag har en dekorfärg som jag bara inte kan ta bort.
Den aktuella färgen finns inte någonstans i det dokument jag jobbar med. Den har väl
ramlat in någon gång vid klippaklistra/import av div. filer. Åtgärden "Ta bort färgruta"
är bara gråmarkerad för den aktuella färgen.

Anledningen till att jag måste lösa detta är att jag gör pdf filer av mina ID jobb.
PDF-en i sig ser helt OK ut.
Det är när de monteras i ett annat program som det här färgen börjar spöka.
I programmet CoreDossier från Liquent dyker den här färgen upp som en bakgrundsfärg
över hela dokumentet eller döljer vissa delar av dokumentet.

Kan den användas av någon av dina formatmallar för text, eller i en importerad bild ?

Tack för ditt engaemang Rickard.

Nej jag använder ingen formatmall för text i dokumentet.
Även när jag rensar dokumentet och det blir helt tomt ligger den förbenade färgen kvar.
Kan jag maila filen till dig så du kan kolla om du kan komma på vad det är för något som orsakar problemet?

Nja, jag hjälper gärna till på forumet i mån av tid, men om jag ska börja ladda hem filer och ägna ännu mer av min tid och fritid åt den sortens hjälp så känns det som om att du borde anlita mig som konsult istället.

Prova att exportera filen till inx-format och öppna den igen och se om problemet kvarstår.

  • Medlem
  • 2007-05-02 20:23

Kan du redigera färgen då? Kanske göra den till en processfärg och ta bort den? Inte för att jag tror att det spelar så stor roll, men ändå.

Du har ingen objekt/text på nån mallsida som använder färgen?

Barons tips borde funka. Är färgen kvar i paletten direkt när du startar programmet (utan att ha ett öppet dokument)? I så fall tycker jag du ska försöka ta bort den då (för att få bort den ur default-läge).

ID Dekorfärger går inte att ta bort

Richards tips funkade klockrent.
Göra om till processfärg funkade inte.
Färgen finns inte när jag öppnar ett nytt dokument

1
Bevaka tråden