Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Os X blir "grundinställt"

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Varje gång jag startar om min dator så blir docken återställt som när den är nyinstalllerad och spotlight ställer om sig, även nyckelringen har ballat ur, vad kan det bero på?
Jag har provat att reparera skivan, den klagade på någonting som jag fixade men problemet har fortsatt, några funderingar?

/Tobbe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-03 17:05

Har du bytt namn på din hemkatalog? Då kan detta inträffa, fast då brukar det iofs hända mycket mer än så.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-03 17:07

Reparerat rättigheter?

Inte bytt namn och reparerat rättigheterna, vilket gör det hela lite konstigt..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-03 18:27

Hur är det med ledigt utrymme på hårddisken?
Har du provat att starta från installationsskivan och sköra skivreparationen där?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-03 18:29

Jävligt skumt. Har du installerat någon knepigt program som kan ha bråkat med din MacOSX installation? Låter ju som om dina OSX-filer inte är helt friska...

Har en Macbook 2,0 4 gig ledigt kvar på hårdisken. Om jag kör skivreparation försvinner någonting då, eller repareras bara alla filer?.
jag har ju hållt på att byta lite ikoner och ett par geektoolscript men ingenting avancerat

Ursprungligen av bisebusen:

Har en Macbook 2,0 4 gig ledigt kvar på hårdisken. Om jag kör skivreparation försvinner någonting då, eller repareras bara alla filer?.
jag har ju hållt på att byta lite ikoner och ett par geektoolscript men ingenting avancerat

Det medföljande skivverktyget lagar bara fel i filstrukturen som den vet kan åtgärda, så du behöver inte oroa dig för att filer ska försvinna pga detta.

Ursprungligen av bisebusen:

Har en Macbook 2,0 4 gig ledigt kvar på hårdisken. Om jag kör skivreparation försvinner någonting då, eller repareras bara alla filer?.
jag har ju hållt på att byta lite ikoner och ett par geektoolscript men ingenting avancerat

Hur stor hårddisk har du? Är inte säker men vill minnas att jag läst någonstans om att man bör ha 10% ledigt utrymme på hårddisken.

Ursprungligen av bisebusen:

jag har ju hållt på att byta lite ikoner och ett par geektoolscript men ingenting avancerat

"Famous last words..."

Med andra ord: det var här någonstans det barkade åt skogen!

Att ha 4 GB kvar på hårddisken är inga problem förutom om du jobbar med något som fyller den till max och lite till med tempfiler e.d. Då hjälps det å andra sidan inte hur mycket ledigt du hade från början... 10% ledigt är en rekommendation och bra tumregel, men datorn flyger inte i luften om du överskrider den gränsen.

Ursprungligen av bisebusen:

Har en Macbook 2,0 4 gig ledigt kvar på hårdisken. Om jag kör skivreparation försvinner någonting då, eller repareras bara alla filer?.
jag har ju hållt på att byta lite ikoner och ett par geektoolscript men ingenting avancerat

Kanske att någon kan hjälpa till om du beskriver vad du kört för script, hur du bytte ikoner (APE lär vara ökänt för at ställa till med både det ena och det andra) etc.

Tycker fortfarande att 4 GB ledigt är i princip problemfritt och inte det som orsakar dina problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-03 23:02

Har du kollat ägarskapet på din "Library"-katalog i hemkatalogen eller på underliggande kataloger? Om något mindre välgjort program fått för sig att ändra ägarskapet till t.ex. root:wheel så kommer du inte att ha rätt att spara filer i denna katalog/dessa kataloger.

Du kan ju starta terminalen och köra följande unix-kommando för att se om någon/några filer har annan ägare än du själv:

find ~/Library ! -user `id -un` -print

"Med andra ord: det var här någonstans det barkade åt skogen"

Jo jag misstänkte nästan det, finns det något sätt jag kan återställa hur det var innan?

"NasA

Aktiv: Jul 2005
1 inlägg
Har du kollat ägarskapet på din "Library"-katalog i hemkatalogen eller på underliggande kataloger? Om något mindre välgjort program fått för sig att ändra ägarskapet till t.ex. root:wheel så kommer du inte att ha rätt att spara filer i denna katalog/dessa kataloger.

Du kan ju starta terminalen och köra följande unix-kommando för att se om någon/några filer har annan ägare än du själv:

find ~/Library ! -user `id -un` -print"

c-6460e455:~ Tobias$ find ~/Library ! -user `id -un` -print
/Users/Tobias/Library/Application Support/Firefox/Profiles/puls2zug.default/chrome/toolbar.gif
/Users/Tobias/Library/Application Support/Firefox/Profiles/puls2zug.default/chrome/userChrome.css
/Users/Tobias/Library/Favorites/Documents
/Users/Tobias/Library/Preferences/org.pureftpd.macosx.plist
c-6460e455:~ Tobias$

Så ser det ut, normalt?

Tack för alla snabba svar förresten

Till 99,9%'s säkerhet så beror problemen på att du har för lite ledigt hårddiskutrymme kvar.

Ok för jag har andra problem, Itunes fungerar inte som det ska osv osv, men vad är rekommenderat utrymme på en 80 gig?
Tråkigt med problem med jag vet ju att jag har ställt till med dom själv, man lär sig alltid någonting antar jag, är det krånligt att installera om? Måste jag blåsa hela hårdisken?

Ursprungligen av bisebusen:

Ok för jag har andra problem, Itunes fungerar inte som det ska osv osv, men vad är rekommenderat utrymme på en 80 gig?
Tråkigt med problem med jag vet ju att jag har ställt till med dom själv, man lär sig alltid någonting antar jag, är det krånligt att installera om? Måste jag blåsa hela hårdisken?

Tror inte du behöver installera om släng (eller flytta) bara några gig onödiga filer så lär datorn funka bättre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-05 13:32

jag har 400mb ledigt, min fungerar.

Har kört ett par Geektools script, inget avancerat bara för att visa uptime och itunes.
Har kört med candybar för att byta ikoner. men det känns nästan lite som att grunden till allting är att nyckelhanteraren har ballat ur, känns som om allting började där, finns det något sätt att återställa den från grunden? Börja om med alla lösenord osv?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-06 01:04

Dåligt med swaputrymme är ju inte bra, men hur skulle det kunna orsaka det här problemet?

Ursprungligen av lobStar:

Dåligt med swaputrymme är ju inte bra, men hur skulle det kunna orsaka det här problemet?

Det första OSX tar bort vid för lite hårddiskutrymme är användarinställningar.

Jaja nu är det formaterat och allting fungerar iaf, men jag kan nästan tänka mig att det var hårddiskutrymmet, nu när jag har fått tänka lite på det så började nog problemen när jag fyllde den.
Förövrigt, ska det vara sådär äckligt enkelt och snyggt att formatera/installera om en Mac? Jag skäms nästan
Tack för alla hjälpsamma svar!

1
Bevaka tråden