Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto fastnar vid "Läser in bilder..."

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-03 21:06

IPhoto chrashade för mig när jag höll på att sortera bilder. När jag nu startar om fastnar programmet i läget "Läser in bilder..." Det tycks inte gå att komma vidare. Vad skall jag göra? Jag har försökt ominstallera med skivan "iLife 05", men det går inte.
kahlen

Förtydligade rubriken på tråden /Mod

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-04 19:58

Går det inte att installera om iLife, eller hjälpte det inte?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-04 23:01

Tyvärr så går det inte att installera med iLife då installationsprogrammet tydligen uppfattar iPhoto redan installerad trots att jag raderat programmet.

Testa om du plockar bort allt med iPhoto i katalogen: /Library/Receipts/

Då bör du nog kunna installera igen sen..

Krascher i iPhoto vid uppstart brukar mer bero på strul med själva biblioteket än programmet i sig.

Jag skulle föreslå följande;
1. Ta backup på mappen iPhoto Library som finns i mappen Bilder i din hemma mapp.
2. Hålla in knapparna alt+apple tangenten samtidigt som du startar iPhoto. I fönstret som förhoppningsvis öppnar sig väljer du "Bygg om iPhoto-bibliotekets databas" Det brukar kunna reda ut en del.

Nu är detta iofs taget från iPhoto 6 men jag har för mig att det var samma i iPhoto 5.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-05 19:00

Tack för era förslag och speciellt till Rickard A. Jag har hela tiden varit fixerad vid ett programfel men det visade sig att felet låg i en fil i iPhoto Library. Med ditt förslag kunde jag så småningom öppna ett gammalt bibliotek och si allt fungerade. Efter att sedan gjort en restore från dagen före kraschen (tackar gudarna för att jag har dille på backup) så har jag fått allt att fungera. Ett gott råd: Se till att göra backup på viktiga data.:$

1
Bevaka tråden